Българката, която направи интериора на най-мъжкия Mercedes
Източник: Daimler/Mercedes-Benz

Р азговарял съм не с един или двама топ дизайнери през годините, като бляскавите сцени на големите автомобилни изложения в Европа са най-удачното място за подобно изживяване. Но то придобива много по-голяма стойност и сила на възприемане, когато срещнеш такива хора тук, в България. Тази възможност ми даде официалният представител на Mercedes-Benz за България „Силвър стар”, по чиято покана преди автомобилния салон в столицата пристигна главният дизайнер на Mercedes-Benz Робърт Лесник. Но този път много по-интересен (и красив, в буквалния смисъл на думата) бе спътникът му, носещ нежното име Лилия Чернаева, дамата, направила дизайна на Mercedes-Benz G-Class. Удачен момент да се запомнаем и уговорим това интервю, изминало дългия път през корпоративните нива на ПР-а в Mercedes.

Краткото представяне на Лилия не подсказва за пътя, който е изминала и позицията, която заема в момента. Казвам се Лилия Чернаева и съм родена в София. След училище следвах „Индустриален дизайн” в Академията по изкуства в София, защото обичам да съм креативна. След това завърших магистратура по „Транспортен дизайн” в Istituto Europeo di Design (IED) Torino, Италия.

Това представяне не разкрива много за събеседничката ми, но от интервюто ми с Алекс Алексиев (който е правил дизайна на McLaren Speedtail) знам, че такива хора са изминали много дълъг път, напускайки България отдавна. При вас по подобен начин ли се стекоха нещата?

Да, напуснах България в началото на 2005 г. Първата ми дестинация бе Италия. Там следвах и работех около 4 години. Вълнувах се и изучавах културата в Италия и Европа като цяло.

От 20 години съм автомобилен журналист, а започнах като дете с рисунките на коли. Изглежда ми логично, но някак не разбирам как едно момиче може да се вълнува толкова от автомобилите. При вас това детска любов ли беше или нещо, което развихте в последствие?

Източник: Daimler/Mercedes-Benz

Помня, че като дете си играех с колички и се състезавах в парка с електрически детски коли. Смятам, че една от причините за това е, че израснах около много момчета, брат ми и братовчедите ми. Естествено, основното ми вдъхновение идваше от страхотните истории на дядо ми за създаването на първата българска кола – Balkan 1200! Той беше директор в бившия самолетен завод в Ловеч, казващ се „Балкан”, където автомобилът е бил разработен и произведен.

Знам, че Лилия е трябвало да извърви определен път на чиракуване в други автомобилни компании, за да стигне до сегашната си позиция. Къде натрупахте опит преди да стигнете до Daimler?

Опитът ми от работата в различни автомобилни компании и страни, с толкова много дизайн култури и ценности ме доведе в Daimler. Имах шанса да започна в Pininfarina, след което продължих работа за Fiat, Lancia, Renault и накрая Mercedes.

Бях поканена на интервю в Зинделфинген, като ми бе поставена задачата да донеса мои скици, представящи визията ми за интериора на следващото поколение Е-клас. Тя бяха толкова футуристични, че накараха бъдещия ми шеф да се засмее и да ме приветства в неговия екип.

Логично трябва да попитам от колко време работи в Daimler и по кои модели е работила?

Част съм от екипа на Daimler от 2011 г. Участвала съм в много проекти, като например A-Class, B-Class, предишния M-Class, G, E-Class и много проекти на Mercedes-Benz Style and Accessories. Направихме един архитектурен проект, наречен Future World, правили сме слушалки Mercedes-Benz, волокоптер, хеликоптер, яхта и много други.

Но въпросът, който искам да задам от самото начало, е следният: как стана така, че една красива българка направи интериора на най-мъжкия модел на Mercedes-Benz?

Благодаря за комплимента. Смятам, че аз, като жена, съм склонна да правя по-елегантни и чувствени дизайни, но за G-Class подходът ми бе коренно различен. Трябваше да се адаптирам към уникалното и чисто излъчване на автомобила. То бе голямо предизвикателство, но без значение мъж или жена, ние, дизайнерите трябва да сме гъвкави и приспособими към широкия спектър от проекти и задачи. Без значение дали изглежда като мъжка или дамска кола, целта винаги е да направим най-съвременния, модерен и интелигентен дизайн, следвайки дизайн философията на нашата марка.

Mercedes-Benz G63 AMG
Mercedes-Benz G63 AMG Източник: Mercedes-Benz

Коя част или детайл в интериора на G-Class ви допада най-много и коя бихте сменили, ако имахте такава възможност?

В интериора на G-Class най-много харесвам неустоимата комбинация между чисти и геометрични форми. Най-много харесвам алуминиевата лайстна, пресичаща цялото арматурно табло и интегрираща страничните вентилационни отвори. Имам своите симпатии и към 3-измерните високоговорители върху арматурното табло.

Какво ви вдъхновява в работата ви?

Вдъхновявам се всеки ден от живота около мен. Може да е хубава музика или страхотен филм, може да е природата или модерната архитектура, новите технологии или модата. Пътуването и опознаването на хора от различни култури също ми дава голяма обратна връзка за разнообразни нужди, визии и разбиране на дизайна.

Лилия Чернаева
Лилия Чернаева Източник: Булфото

Колко голям е дизайнерският екип на Daimler?

Целият дизайнерски екип е около 700 човека, включително всички членове от дизайн центровете по света. От тази бройки около 10% са креативните дизайнери.

Как успявате да се справите в една толкова силно конкурентна мъжка (предполагам) среда?

Израснах заобиколена от много момчета, затова не го намирам за проблем. Най-хубавото е, че сме много разнообразен екип, с членове от целия свят. Общо казано, автомобилният дизайн е много предизвикателен, бързоразвиващ се и много визионерски. Трябва да живеем в бъдещето, а съревнованието е част от живота ни. То ни движи напред.

По какво работите в момента? Ще видим ли името ви и по екстериора на някой от бъдещите модели на Mercedes?

В момента работя по различни проекти на Mercedes-Benz Style, които включват индустриални дизайн продукти. Но очаквам да видя кой ще е следващият проект, обичам да бъда изненадвана.

Накрая: кажете ни формулата на успеха, извела едно българско момиче до един от най-креативните екипи в индустрията?

Вярвам в цитата: Всеки, който иска, постига целите си! Тайната на успеха се крие в голямото желание и воля да сбъдваме мечтите и целите си. Помня, че преди 15 години исках да стана автомобилен дизайнер. И ето ме тук, сега, пътят ми бе наистина непредвидим, но гледайки назад, бих казала, ей, това бе правилното решение! В този момент искам да изкажа голяма благодарност на семейството ми и тяхната голяма подкрепа!

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

GM и LG Chem правят мегазавод за батерии с капацитет 30GWh

Ford продава по един Focus на 135 секунди

E-Mobility Index: Китай води, Германия наваксва

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Стрелба в университет във Флорида

Стрелба в университет във Флорида

Свят Преди 8 часа

Най-малко шестима души са ранени

Верижна катастрофа със 7 коли на „Тракия”

Верижна катастрофа със 7 коли на „Тракия”

България Преди 10 часа

На място са пристигнали четири линейки

Макрон, Рубио и Уиктоф преговарят за мир в Украйна

Макрон, Рубио и Уиктоф преговарят за мир в Украйна

Свят Преди 12 часа

Преди дни Уиткоф се срещна с руския президент Владимир Путин

Жесток побой над 14-годишно момче в Добрич

Жесток побой над 14-годишно момче в Добрич

България Преди 12 часа

Задържаният е на 13 години, тренира бокс

В Русия талибаните вече не са терористична организация

В Русия талибаните вече не са терористична организация

Свят Преди 13 часа

Решението за отмяна на етикета не е равносилно на официално признаване на талибанските власти

,

Най-богатият университет срещу най-могъщия човек

Свят Преди 13 часа

Харвардският университет засега остава най-известната институция, която се противопоставя на Тръмп

Кола пламна на бул. "Цариградско шосе" в София

Кола пламна на бул. "Цариградско шосе" в София

България Преди 13 часа

Полиция и пожарна са на мястото на инцидента

Джесика Алба

„Насочете гнева си към Тръмп“: Джесика Алба защитава жените в Космоса

Любопитно Преди 13 часа

Джесика Алба подкрепи спорната женска мисия на Blue Origin

Пожарът в Кочани взе още една жертва

Пожарът в Кочани взе още една жертва

Свят Преди 13 часа

Той е 62-та жертва на трагедията в Кочани

Дончев: Подаваме искане за второ плащане по НПВУ

Дончев: Подаваме искане за второ плащане по НПВУ

България Преди 14 часа

Дончев: Увеличаваме бюджета на някои инвестиции, които вървят добре

Великден с NOVA: Празнично настроение и емоции за цялото семейство

Великден с NOVA: Празнично настроение и емоции за цялото семейство

Любопитно Преди 14 часа

Специална програма очаква зрителите по време на най-светлите празници

„Мислехме, че това е краят“: Пасажери в паника след откъсване на колело при кацане на самолет

„Мислехме, че това е краят“: Пасажери в паника след откъсване на колело при кацане на самолет

Свят Преди 14 часа

По време на първия опит за кацане самолетът Airbus A321 получава „механичен проблем“

<p>МО: Не изпращаме повиквателни за мобилизация</p>

Министерство на обраната: Не изпращаме повиквателни за мобилизация

България Преди 14 часа

Извършва се актуализиране на базата данни за хората от резерва и запаса