З апочвам с няколко факта относно въпросния автомобил, за да добиете представа какво творение е създал младият автомобилен дизайнер, чийто първи стъпки в живота му са в столичния квартал Обеля. Във видеото ще видите представянето на McLaren 720S, първият проект, по който Алекс е работил. Негово дело е интериорът.
McLaren Speedtail е най-бързият модел на марката. Това се дължи на 4,0-литров битурбо V8 двигател с максималните 746 к.с. и 802 Нм въртящ момент. Той се подпомага от електромотор с 309 к.с. и 351 Нм. Сумарната им мощност възлиза на 1036 к.с. (тъй като двата агрегата достигат пиковата си мощност в различни моменти).
За разлика от модела Р1, Speedtail не може да се движи само на ток, но пък ускорява от 0 до 300 км/ч за ненормалните 12,8 секунди. За сравнение: Bugatti Chiron прави същото упражнение за 13,1 сек. Това е възможно благодарение на теглото от само 1430 кг, но и на уникалната капкообразна форма, за която „вина” носи родното момче.
Александър Алексиев е роден през март 1987 г. Както голяма част от момчетата, той също рисува коли и мотори като малък. Но сегашната му позиция не би била възможна, ако бе останал в България. През 1996 г. цялото му семейство (сестра и родители) заминава за слънчева Калифорния. Оттам започва и слънчевата му автомобилна автобиография.
„Никога не съм мислил, че има хора, които професионално се занимават с това да рисуват автомобили и мотори. Разбрах това едва в 11-и клас, една година преди завършване. Гледах едно телевизионно шоу за тунинг автомобили. Тогава видях, че колите първо се рисуват, след което се пристъпва към тунинга. Тогава разбрах, че трябва да обединя моята страст към рисуването на автомобили с професионално развитие.”
Вижда, че главният герой (става въпрос за Чип Фус и неговото шоу Overhaulin ["Основен ремонт"]) в шоуто е учил в Art Centre College of Design, Пасадена, Калифорния. Каква по-добра причина от тази да продължи обучението си именно там. Алекс разказва, че основното нещо в обучението и приема в колежа, е талантът. Да, оценките също са важни, казва той, но талантът (и идеите) е това, по което те оценяват зад Океана.
Обучението в колежа завършва през декември 2012 г., а от юни 2013 г. започва (първо на 6-месечен изпитателен срок) в McLaren. Спирам разказа му с въпроса: Ти ли кандидатства, или те те харесаха от колежа?
Следва бърза усмивка и се появява нова българска следа в този разказ. „Кандидатствах, но имах познат (и то какъв), който също беше завършил Art Centre, Франк Стефенсон (тогавашният директор на McLaren, работил преди това за Ferrari, Maserati, Mini, Fiat, Lancia и Alfa Romeo). Запознахме се на една изложба в Пебъл Бийч (става въпрос за Конкурса за елегантност). Заговорихме се и смешното беше, че неговата приятелка се оказа българка и много пъти е посещавал България. Започнахме да поддържаме връзки и от време на време да се виждаме по различни изложби. На едно специално събитие за потенциални клиенти в Бевърли Хилс за представяне на McLaren P1, още преди да покажат колата публично, се видяхме пак с него. Бях току що завършил, готов за работа и за света, винаги с едно USB с портфолио и автобиография в джоба. И тогава директорът на колежа му каза: „Я вземи Александър при теб”. Франк ми каза – давай порфолио. В същия момент му подадох USB-то и с това започна всичко.”
Две-три седмици по-късно се чуват по телефона и шефът на McLaren му казва да идва. Алекс пълни един голям куфар и от слънчева Калифорния се приземява в Уокинг, Великобритания.
„Кацам на летището и ми казват – започваш в понеделник, а в четвъртък трябва да си готов със скиците, защото започваме работа по 720S. Дори не ми показаха сградата, казаха да започвам да рисувам.”
И той започва без да спира до днес. В началото дизайнерското студио е от 5-6 човека, а сега са 11-12 дизайнера, иначе в цялото студио работят около 40-50 човека. (Иначе за McLaren Automotive зная със сигурност за още двама българи на много висока позиция, като единият прави задното окачване на болида на McLaren за F1.)
Първият му проект, както вече казах, е работа по интериора на McLaren 720S. След това получава постоянна работа в подразделението MSO на McLaren. Това е отделът за специални поръчки, т.е. отделът за задоволяване нуждите на най-специалните и най-заможни клиенти, които отиват в McLaren с молбата за уникален автомобил. Тук той работи по няколко лимитирани серии.
„Тук съм работил по различни проекти, например 10 коли по специална поръчка за клиент от Калифорния. Той си ги поръча, за да може да отиде някъде на обяд с приятелите си, всички да ги видят, след което да отидат на някоя писта и да се забавляват.”
Така се стига до въпросния Speedtail, част от MSO. Алекс започва дизайна на екстериора, след което той е завършен от негов колега, а Алекс завършва интериора.
Разказва, че обикновено дизайн процеса на един McLaren отнема между 16-18 месеца, като има проекти, които отнемат само 6. Специално за Speedtail процесът е продължил 2 години. Целта през тези две години е била да се постигне възможно най-ниският коефициент на челно въздушно съпротивление, след което и възможно най-ниското тегло.
Автомобилът първоначално е замислен в серия от 6 бройки, след това скачат на 12, после 64 и така се стига до окончателна цифра от 106 бройки. Тя е избрана, тъй като оригиналът McLaren F1 (чийто духовен наследник е Speedtail) е произведен именно в тираж от 106 екземпляра.
В момента има 250 чакащи (за 106 коли), готови да платят 1,75 млн. лири (преди облагането). Една от тях най-вероятно ще пристигне в България!
Иначе Алекс е изключително скромно и обикновено момче. Живее с унгарската си приятелка в Уокинг, на няколко минути от офиса си. До там кара служебен Hyundai Tucson. Мечтата му е да работи за Lamborghini (пожелавам му да я сбъдне), а връзката с България не е прекъсвал никога. Идва си 2-3 пъти годишно, за да се вижда с роднините си. Лети и до САЩ, където живеят родителите му и сестра му.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!