П ризнавам си, аз бях сред хората, които твърдо смятаха, че бъдещето принадлежи на електромобилите. И причината за това не бе самата технология, а твърдото (преди време) решение на политиците да наложат електрическите коли в Европа (а и в САЩ). Но сега ситуацията вече е доста мъглива, забулена в смог като днешната сутрин над София.
И вече не съм така уверен. От твърдо политическа решение, гласувано от всички членове на ЕС, касаещо забраната за продажба на нови коли с ДВГ в Европа през 2035 г., сега ситуацията се променя драстично. Първо Манфред Вебер, шеф на най-голямата партия в ЕП, опипа почвата с пост миналата година, в който каза, че ЕНП ще поиска отмяна на тази забрана, ако отново спечели мнозинство в Европарламента.
Най-голямата партия в ЕП ще иска отмяна на забраната на коли с ДВГ „възможно най-скоро”
В началото на месеца ЕНП вече излезе с официален манифест, в който се заявява, че това ще е една от политиките й в следващите парламент – ще иска въпросната забрана да бъде отменена.
Не се забави много и изказването на финансовия директор на Porsche, който каза, че в „момента текат много разговори”, като изрази мнението, че забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ в Европа ще бъде избутана назад.
Отчаян ход: производители ще изпащат спрените субсидии за EV в Германия
А какво ще стане в САЩ, ако Доналд Тръмп спечели? Това е риторичен въпрос. Лично аз съм убеден, че първото му решение ще бъде да отмени всички политики на администрацията на Джо Байдън, свързани с електрификацията на автопарка и плана IRA.
Какви са тези сигнали за индустрията? Със сигурност тревожни заради факта, че липсата на устойчивост в политиката е най-големият враг на компаниите, които плануват поне с 15 години напред. Не случайно, когато се тръгна в посока на забрана на ДВГ в Европа, повечето компании обявиха, че ще продават само електромобили на континента до края на десетилетието.
Сега от тези приказки няма и следа. А през последните няколко години се наляха милиарди в посока на електрификация, като ДВГ-то остана на далечен заден план. Сега отново се усеща смяна на посоката, затова и компаниите са в изчакване.
Не случайно дебюти на различни модели се отлагат. Никой не казва, че парите за електрификация за загубени, електрическите автомобили ще продължа да се продават. BMW дори каза, че потенциалът за ръст на продажбите е именно в електромобилите. Но основата си остава за ДВГ, поне за сега. Да видим и докога.
Германия не може да изпълни поет ангажимент за електромобилите
Лоби групата VDA очаква, че продажбите на електромобили в Германия ще спаднат с 14% (за пръв път през последните осем години) до 451 000 през 2024 г. Причините за това са няколко, сред основните е и спирането на програмата за субсидиране на покупката на EV. Но инфлацията, високите цени на е-колите и неразвитата зарядна мрежа въобще не трябва да се пренебрегват, напротив.
Какво се случва в Stellantis? Никой не ти казва, но към днешна дата спокойно може да се каже, че основна тема за европейските марки под шапката на концерна са хибридите, а не електромобилите.
Ситуацията в САЩ е също толкова несигурна. Наскоро над 5000 автомобилни дилъра от различните щати писаха отворено писмо до Джо Байдън, молейки го да преосмисли плановете за електрификация на автопарка.
Как реагират на промяната в настроенията Ford и General Motors, къде в цялата картина е Toyota – четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!