П иша този материал в деня, в който започнаха преговорите между профсъюзите и борда на Volkswagen за бъдещето на хиляди, дори десетки хиляди (анализ поставя под въпрос 30 000) работни места и заводи. Апокалиптична картина, в която високите разходи за труд и суровини (и за прекомерно много „сини якички“), както и сниженото търсене вкараха Volkswagen в криза, несравнимо по-висока от тази, в която се вкара с „Дизелгейт“.
Тогава, макар тоталът да надхвърли 100 млрд. евро, никой не говореше за затваряне на заводи в Германия. Нещо, което по принцип е немислимо.
Защо разказвам това във връзка с BMW? За да ви кажа, че големият проблем на баварците е, че са предвидили по-голям от очакваното ръст на продажби и печалби. С други думи казано, на фона на миналогодишните рекордни продажби, BMW ще завърши 2024 г. отново с рекордни параметри, па макар и по-ниски от очакваното, но рекордни.
И ще го направи заради продукти като X3. И не само, ще го направи заради многообразната гама модели и задвижвания, които дават на клиентите абсолютния целия спектър от потенциалните техни нужди и желания. И напук на безбройните критики по адрес на дизайн и радиаторна решетка, които отнесе BMW през последните години. И които за пореден път доказаха две неща: първо, няма такова нещо като черен ПР; второ, критикуващите в социалните мрежи просто не купуват, остават си с критиките.
А що касае критиките, стигнахме до момент, че някой може да извади на преден план факта, че новото, четвърто поколение, идващо 21 години след дебюта на първата Х-тройка не предлага изцяло електрическо задвижване. Боже, докъде стигнахме! Но подобна „критика“ би имала някакво оправдание, ако не беше фактът, че догодина новото Х3 на ток ще дойде под формата на серийна версия на Neue Klasse Concept X. И тогава баварците отново ще шамаросат конкурентите. Защото ще извадят нещо кардинално ново, в буквален смисъл.
Но да не се отплесвам, а и да не изпреварвам събитията. Защото моят поглед сега е отправен към четвъртата генерация на Х3. Решението в Мюнхен да се направи по-малко версия на Х5 преди повече от 20 години се оказва основополагащо за бъдещето на компанията. Доказва го фактът, че Х3 е най-продаваният модел на BMW през 2023 г., неговата седма година на конвейра.
С типичната тевтонска ефикасност на точно 7-годишния моделен цикъл, четвъртото поколение Х3 дойде в рамките на месеци преди появата на Audi Q5, основен негов конкурент. И отново, за изненада или не, за добро или лошо, новото Х3 предлага силно променен дизайн.
Но за разлика с досегашната философия на Дамагой Дукец (който няма повече да отговаря за дизайна за BMW, тъй като беше „повишен“ като дизайнер на Rolls-Royce), се тръгва в посока на изглаждане на повърхностите и премахване на различни детайли като вентилационни отвори и отворчета.
Иначе решетката е голяма, но не и гигантоманска. Може да свети, а може и да не свети, ваша воля. Може да е с по четири ламела от двете страни, разположени под ъгъл на вертикалните, а може и не (в М-пакет). Двойният L-образен светлинен подпис е задължителен, матричните фарове – опция. Високият хоризонтален преден капак е само с един прорез отпред, където е позиционирано логото на BMW.
Най-малко са промените отстрани, като тук отново изпъкват равните, гладки повърхности, джантите до 21 цола, извивката на Хофмайстер. Задните стопове са нови, като L-образните светлини са огледално обърнати една на друга. Новост е самата врата на багажника и липсата на характерния праг, образуван от бронята. Казвайки багажник, ще отбележа, че той е пораснал с 20 л до 570 л, с 50 повече от този на Q5.
BMW X2 M35i е „по-по-по” спрямо предшественика си (тест драйв)
Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid е като банкомат само за едри банкноти (тест драйв)
И макар сериозните промени да продължават в интериора, искам първо да маркирам частта под предния капак, където многообразието е впечатляващо. Решението да се разработи отделен, Neue Klasse наследник на iX3 изглежда е освободил X3 да се съсредоточи върху постигането на превъзходство като конвенционален модел с ДВГ, макар да имаме електрификация и тук.
За начало имаме 2,0-литрови бензинов и дизелов меки хибриди със съответно 208 и 197 к.с. Но 2,0-литров дизел, ще кажете вие, не е изненада, а по-скоро необходимо зло, то BMW, за разлика от Mercedes и Audi, до месеци ще предложи и редови 6-цилиндров дизел с обем 3,0 литра. Добре ли е?
Горният реторичен въпрос важи и за версията 30е, което ще рече плъг-ин хибрид 299 к.с. и възможност за изминаване на до 90 км на ток. На върха, естествено, застава (докато не дойде Х3 М) М50 с 3,0-литров „шестак“ и 398 к.с., който пее за „Огън и лед“ по мюнхенските аутобани. За него е лесно да се пише, но на мен ми беше по-интересно как стои автомобил с тегло 1855 кг с 2,0-литров бензинов мотор, от чието обозначение (Х3 20 xDrive) вече е изчезнало „i”-то.
Новото Х3 е нараснал на размери. Той е с 34 мм по-дълъг от преди (4755 мм) и с 29 мм по-широк (1920 мм). Следите отпред и отзад са по-широки, а височината е снижена с 25 мм (1660 мм), като всичко това допринася за мощното и спортно излъчване на модела. Но и за сериозното му тегло, нещо, с което вече би трябвало да сме свикнали, баварците отдавна не правят леки автомобили, напротив. Залагат на комфорта, а той носи тегло.
Меката хибридна технология също добавя килограми, но пък помага за намаляване на разхода, колкото и да е странна формулата високо тегло – малък като работен обем двигател. Но това е факт, на аутобан и около Мюнхен, с трима човека на борда бензиновата базова версия на Х3 се движеше около 8 л/100 км бензин, което си е повече от отличен параметър. И достатъчна да покрие основните изисквания, стига да не изповядвате философията на Мечо Пух. Ако случаят е такъв, то Х3 М50 ще отговори на вашите желания с предостатъчно power за подобен автомобил.
С 398 к.с. и 580 Нм въртящ момент, M50 разполага с това, което BMW гордо прокламира като най-мощния шестцилиндров редови бензинов двигател досега в M Performance модел, което звучи впечатляващо.
BMW казва, че е работено за добавяне на "индивидуален стил" в интериора на X3, който до голяма степен се проявява в някои светлинни ефекти. Едно от първите неща, които ще забележите, когато влезете в колата, е полупрозрачният светлинен елемент, т. нар. Interaction bar, който обгражда централната конзола и дръжките на предните врати. Той предлага персонализирано LED осветление, което променя цвета си според режима на шофиране (например, от синьо в нормален и червено в режим Sport). Триъгълният елемент на вратите става червен, когато отстрани преминава автомобил или колоездач, за да ви предупреди за присъствието му. Той обгражда и контролер за страничния вентилационен отвор, който изглежда сякаш е на вратата, но реално е в самия край на арматурното табло. Този вентилационен отвор се контролира чрез сензорен плъзгач.
Interaction bar обгражда и дълбоката ниша точно под централната конзола, където се намират поставките за чаши и стойките за смартфони (едната е зарядна), като целият този компонент е голям и дълбок, малко ми прилича на писоар.
Голямата новост, естествено, е въвеждането на Curved display, нещо, което е очаквано, тъй като той фигурира вече дори и в Series 1. Новост е и изчистването на арматурното табло от почти всякакви елементи, тук също, по подобие на екстериора, наблюдаваме стремеж да изчистване на повърхностите, като тази пред пътника отпред е освободена от всякакви детайли.
До въртящия се контролер на централната конзола са селекторът на скоростите – който е с нов, преработен дизайн – и сензорен панел, включващ някои бутони, които, наред с други функции, ви позволяват да избирате режимите на шофиране и да задавате предпочитания за шофиране. Но въпреки наличието на физически контролери, е трудно да намерите правилното място за натискане им, без да погледнете надолу към тях.
Масивният кожен спортен волан в M50 с червен маркер в горната част е взет от Серия 5 и разполага с добре позиционирани физически контролери. Петдесетката е оборудвана с M Sport стилистични елементи, като частична тапицерия с Алкантара, докато двадесетката бе тапирицарана с материал, изработен от рециклиран полиестер.
Четирицилиндровият агрегат в Х3 20 xDrive очевидно не може да се мери с M50 по мощност, динамика (4,6 сек до 100) или драматизъм, но е много приятно предложение за по-уравновесени водачи. Много е тих дори на аутобана, а независимо от избраното задвижване, 8-степенната трансмисия е настроена перфектна и в двата случай.
MINI Countryman JCW е най-забавният компактен кросоувър (тест драйв)
Renault шлифова диаманта Captur (тест драйв)
Докато X3 запазва същата платформа CLAR като предишния модел, инженерите на BMW са били заети. Освен увеличаване твърдостта на каросерията, те са работили върху предната ос и петзвенното задно окачване, за да подобрят поведението в завои. M Sport модели като M50 разполагат със спортно окачване и кормилно управление, заедно с подобрени спирачки и електронен заден диференциал. Тестовият автомобил имаше и адаптивно шаси.
Всичко това прави Х3 много предвидим в завои. Различните настройки на режимите за шофиране позволяват да изострите управлението, ако желаете. Контролът на каросерията е впечатляващ предвид размерите и теглото X3. Имаме изобилие от сцепление, а адаптивните амортисьори гарантират, че возията поема неравностите с апломб. Тази констатация идва с уговорката, че баварските първокласни пътища надминават и най-равните участъци на родните ни магистрали.
Технически характеристики
BMW X3 20 xDrive
Размери
Дължина, мм: 4755
Широчина, мм: 1920
Височина, мм: 1660
Междуосие, мм: 2865
Маса, кг: 1855
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 208 при 4500-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 330 при 1500-4000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 215
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,8
Среден разход, л/100 км: 7,6 – 6,9
Вредни емисии СО2, г/км: 172 - 156
Базова, цена, лв. с ДДС: 110 100
Още ревюта на нови автомобили може да намерите на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!