С игурно е, че Х5 промени всичко в BMW. Успехът му доведе до логичното продължение през 2003 г. и появата на Х3. Сега всеки трети автомобил, слизащ от поточните линии на BMW, е Х-модел. Затова не е изненада, че основните усилия са насочени именно към този сегмент, който буквално вкара автомобила в сценария на „Заразно зло”: пандемията SUV порази всички.
Миналата година бе годината „Х” с четири нови модела, като в страни от картината остана Х3, но причината за това бе, че той дебютира през 2017 г. Външно времевата разлика му тежи само във фаровете (леко обемисти като при Серия 1), но на пътя Х3 остава най-добрият сред конкурентите си.
Това той дължи на факта, че бе първият Х-модел, качен на платформата CLAR, която до онзи момент бе запазена само за седаните. А този тип автомобили се характеризира с балансирани настройки на шасито, които съчетават по възможно най-добрия начин комфорт и управляемост. Любопитното е, че при Х3 бе постигнато много спортно поведение, което, макар и странно да се търси от този клас и сегмент, на мен ми допадна. Затова реших да погледна към него, още повече, че тази конкретна модификация е оборудвана със страхотен двигател.
За пръв път в 16-годишната история на модела той се предлага във версия M40i – пряк конкурент на Audi SQ5 и Mercedes-AMG GLC 43. Този факт подсказва, че в това творение на M Performance не е достатъчно просто да шофираш, иска ти се да летиш. Но със семейството на борда имам нужната спирачка, която само от време на време отпусках.
BMW X5 се превръща в най-важния баварски модел (тест драйв)
Audi e-tron е най-важният модел на марката за последните десетилетия (тест драйв)
Трилитровият турбо „шестак” В58 – пряк роднина на агрегата, монтиран в M140i и M240i, което ще рече: 360 к.с., 500 Нм и едно турбо. Разликата е, че тук той генерира с 20 к.с. и 20 Нм повече спрямо М240i. Дърпат ли? Дърпат, яко при това! Без видими усилия Х3 стига първите 100 км/ч за 4,8 секунди.
И ако при предшественика на този мотор (N55) пикът на тягата завършваше там, където започваше пикът на мощността, то тук ускорението е равно и наподобява това на електромобил, като смяната на предавките усещаш само слухово.
Някой би се усъмнил, че подобно поведение е скучно, но аз бих могъл да го оборя. Няма да навлизам в такива подробности, но не мога да пренебрегна един факт: звукът. Той не е оглушителен, а мощен баритон. Нещата загрубяват, когато се включи режим Sport. Не знам дали това е редно при семеен автомобил, но X3 M40i започва припуква при понижаване на оборотите или предавките, нещо, което е типично на най-отявлените спортни представители. Не мога да скрия, че това гали сетивата.
Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)
Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)
А ефектът е още по-силен, когато го тестваш в планински проход. Гъргоренето резонира и стига дори до съседните автомобили. Голямата мощност не означава, че Х3 е цар на завоите, защото теглото и височината играят своята роля за това, но това не означава, че не предлага пърти тайм. Това се дължи на факта, че разпределението на мощността е преимуществено към задните колела. Задната ос се контролира от диференциала Performance Control, който разпределя въртящия момент между двете колела. Адаптивните амортисьори са налично, но като опция.
Това ще рече, че автомобилът е повече от стабилен в зимните условия на Петрохан, което е най-важният параметър за семеен автомобил, когато на борда е съпругата и детето.
В такива условия се концентрирам върху комфорта, а той, типично за BMW, е на висота. Белият кожен салон също помага, но интересното е, че въпреки големите колела, в интериора е изключително тихо: шумът от гумите (20 цола) е едва доловим, а вятърът не се усеща дори при висока скорост. За това „вина” има коефициентът на челно въздушно съпротивление от само 0,29.
Няма да пропусна факта, че отдавна не бях виждал такова съвпадение между заводските параметри за разхода на гориво и реалния такъв. На хартия моделът харчи средно около 10 – 10,5 л/100 км. При нормално шофиране аз постигнах 9,8 л/100 км след около 500 км пробег. Ако десният крак понатежи, разходът отива до 11,6 л/100 км, но и това е повече от допустимо за тези динамични параметри.
Иначе оформлението на кокпита е много ергономично и изчистено. Малката и опростена централна конзола ми допада, седалките са чудесни, дебелият М-волан също. Липсва ми новото дигитално табло, но и то ще се появи в модела (може би още тази година с един LCI). Обикновено в BMW не обръщам особено внимание на озвучаването, но сега се радвах на аудио системата Harman Kardon по време на пътуването, иначе, когато покарах сам, за озвучаване ползвах двете тръби отзад.
Единственият проблем, който виждам при Х3 М40i, е цената му. Точно 9000 лв. повече струва новият Х5 xDrive 40i с 340 к.с., с 20 по-малко, но пък с много по-модерния интериор и по-голям вътрешен обем.
Технически характеристики
BMW X3 M40i
Размери
Дължина, мм: 4708
Широчина, мм: 1891
Височина, мм: 1676
Междуосие, мм: 2864
Собствено тегло, кг: 1885
Двигател
Тип: редови, 6-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 360 при 5500-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 500 при 1520-4800
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,8
Среден разход, л/100 км: 10,6/10,0
Вредни емисии СО2, г/км: 240/250
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 130 500
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 162 966
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Skoda Kodiaq RS разчита на 500 Нм от най-мощния дизел на марката (тест драйв)
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!