С игурен съм в едно, BMW знае да прави дизайн. Веднага чувам хейта по мой адрес, защото през последните години баварците буквално хвърлиха в смут феновете на марката. Толкова жлъч се изля върху тях, че логично това би трябвало да значи: Game of Thrones по високите етажи на „Цилиндрите” в Мюнхен.
Но глави не паднаха, нямаше обесени пред централата, не бе заличено цялото наследство на Дамагой Дукец, защото с помощта и на последния баварците постигнаха рекордни продажби (2,25 млн. за групата) и рекордни печалби през 2023 г. Това само доказва, че поговорката „по-добре на хората в устата” работи безотказно. Доказа и друго: феновете може да милеят по отдавна отминали времена, но клиентите харесват това, което им се предлага днес.
Затова и второто поколение на Х2 вади по много от познатата формула: силно експресивен дизайн, водещ до разнородни мнения, но това не е нещо изненадващо. Новият модел е кардинално променен спрямо оригинала, който, изглеждайки по-скоро като повдигнат хотхеч не успя да спечели много сърца. Затова и в Мюнхен опитват нещо различно, но и познато: превърнаха Х2 в бейби купе-SUV.
Преди да задълбая в управлението, трябва да насоча вниманието ви към първосигналните реакции. А тук те са силни. Нещо, което липсваше на първото поколение Х2, затова и дизайнерите тръгнаха в толкова драстично различна посока спрямо него.
Това е чисто субективно, но е трудно да се отрече, че Х2 не е атрактивен. За красив може да се спори, но определено привлича погледа. Стремежът на дизайнерите да отдалечат Х2 от Х1 изглежда оправдан, но тези ръбести и много бъбриви форми пак ще предизвикат коментари. И вероятно търсени.
Макар и да раздвоява, новият Х2 определено приковава погледите. Задницата ме привлича особено с тези светлини и малкия заден спойлер, дифузьорът е задължителен за модел с обозначение М, макар и не чистокръвен, както и тези цеви на изпускателната система.
Особено е оформлението на С-колоните, но особено бе то и в оригинала, като този път купе-ефектът е доста подсилен. Ръбовете в предния капак придават изразителност на предницата, което може да се каже и за въздухозаборника в бронята с активни клапи, които се отварят при нуждата от повече охлаждане.
Всички версии на модела получават пълния технологичен набор, включително Operating System 9.0, в чийто обхват попада 10,3-инчово приборно табло и 10,7-инчов централен дисплей, обединени под общ стъклен блок. Ако някой има непреодолимото желание да се похвали, че колата му може да се превърне в гейм конзола (контролирана със смартфон), ще може да го направи.
Но когато всичко се контролира само сензорно, тъй като iDrive тук го няма (както и при другите модели на тази платформа), нещата може и да не са толкова хвалебствени. Причината е, че прекалено многото уиджети на дисплея със сигурност не улесняват контрола на различните системи по време на движение.
Винаги, когато пред мен има голям Head-up дисплея обаче, това улеснява и управлението, и намалява предупрежденията от системата, че не гледаш пътя (ако изключването на тази функция не е първата ти работа, както на мен). Аудиото Harman Kardon с 12 високоговорителя е стандартно в M35i.
Сред богатата палитра от уникални детайли са М-воланът с червен маркер на 12 ч, Алкантарата по арматурното табло и вратите, както и М-специфичните дигитални прибори. Седалките са... супер.
Нещо, което не сме свикнали, но ЕС го налага: новият Х2 е по-маломощен (макар и с малко) от първото поколение на модела – 300 спрямо 306 к.с. за Европа. Тук трябва да се отчете, че новият модел е с цели 200 мм по-дълъг, с 21 мм по-широк и с 64 мм по-висок, което означава – много по-голямо вътрешно пространство, повече площ за дизайнерите да се изразят, но и повече килограми, 75 в случая на М35i.
Но по-важният параметър е въртящият момент и трансмисията. На платформата FAAR баварците използват 7-степенна трансмисия с двоен съединител, а не използваната в повечето модели брилянтна 8-степенна кутия на ZF. В този случай трансмисията е от Getrag, нова е, но тя може да поеме до 400 Нм. Затова и въртящият момент е снижен с 49 Нм. Комбинирани, тези факти се отразяват на ускорението, което е скочило до 5,4 секунди (от 5,0 преди).
Но ускорението в права линия не е нещото, с което едно BMW се гордее. За баварците скоростта на влизане и излизане от завои винаги е била на първо място. Затова, макар да имаме спад на конските сили и нютон метрите, инженерите са подобрили усещането, което Х2 М35i дава на човека, седнал зад волана.
Кормилната система е лека и бърза, което е добре за града, но не толкова в завои. Но BMW са прекалибрирали EPS софтуера и са оптимизирали настройките на окачването, за да гарантират по-прецизно поведение спрямо предишния Х2 М35i.
Тествахме китайския Geely Coolray, който ще се продава в България
Ванкеловият двигател възкръсна в Mazda MX-30 R-EV (ВИДЕО)
Поразен от светкавицата на Maserati Grecale Folgore (тест драйв)
Това води до едно по-ангажиращо поведение, което обикновено не очакваш от малък кросоувър. Въпреки този нюанс от характера, X2 M35i впечатлява и със способността си да поема неравностите на пътя. Комбинацията от бързодействащ xDrive и механика осигурява отлично сцепление дори при проливен дъжд, който ме валя в продължение на десетки километри. В крайна сметка това Х2 е най-завладяващото BMW, изградено на платформата, на която се правят моделите с предно предаване на баварците.
Същата платформа е „виновна” и за това, че в моторния кош няма как да се монтира познатия 3,0-литров „шестак”, а имаме 4-цилиндров мотор. Но не това е болката за мен. Аз лично я открих в новата 7-степенна трансмисия и връзката й с двигателя. И проблемът е при понижаване на предавките. Когато се движиш по магистрала с около 140 км/ч и се наложи да натиснеш спирачките, тя сваля рязко няколко предавки, в резултат на което идва едно префорсиране на двигателя, а това не съм свикнал да усещам в баварски модел. При спортно шофиране и режим SPORT ситуацията е далеч по-добра, но при нормално движение това може да е дразнещо.
Окачването е твърдо във всеки от режимите, но адаптивните свойства на амортисьорите помагат да се поддържа добър контрол на колелата, с бързо успокояване на удара през купето при компресиране при неравност. Пренастроеното окачване и по-ниският с 15 мм просвет спрямо другите версии на Х2 означават и, че М35i се справя чудесно с накланянето на купето в по-агресивно шофиране през завои.
Сцеплението никога не е проблем, благодарение на прецизния софтуер за контрол на загуба на сцепление, който е 10 пъти по-бърз от конвенционалния тракшън контрол. Спирачките са страхотни, като М35i получава по-мощни апарати стандартно (385 мм диаметър на дисковете отпред, 330 мм отзад, а се предлага и M Compound система).
M35i e завършен динамичен кросоувър с впечатляващо поведение. С по-голямо вътрешно пространство, сега вече и е по-практичен, освен това е и по-откроим. Има някои пропуски, свързани основно с трансмисията, но ще трябва да се задоволя с този факт. След 1150 км (9,0 л/100 км) зад волана на X2 M35i спокойно мога да кажа, че един минус си струва да си затворя очите.
Технически характеристики
BMW X2 M35i
Размери
Дължина, мм: 4567
Широчина, мм: 1845
Височина, мм: 1575
Междуосие, мм: 2692
Тегло, кг: 1770
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 300 при 5750 - 6500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 400 при 2000-4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,4
Среден разход, л/100 км: 8,1 – 7,7
Вредни емисии СО2, г/км: 183 - 174
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 122 250
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!