Н ашата медия бе една от малкото (едва 70 човека от целия свят), които бяха поканени да разберат и видят как BMW се подготвя за своето бъдеще: налива 650 млн. евро в основния си завод в Мюнхен, в който от 2027 г. насетне вече няма да се произвеждат автомобили с ДВГ. Това ще стане 105 години, след като в този завод, през 1922 г., BMW започва първо да прави самолетни двигатели, след това мотоциклети, за да се върне отново към самолетните двигатели и след края на Втората световна война – отново към мотоциклетите, Isetta и накрая – към автомобилите.
Заводът на BMW в Мюнхен е туптящото сърце на града. Преди повече от век той се намира много далеч от жилищната част, днес буквално е в центъра на града, на няколко спирки с метрото до „Мариенплац”, а жилищните сгради буквално са отстрани на оградите на завода.
Той работи вече 101 години, а в момента тече най-голямата реконструкция в историята му. Трудно е да се опише колко огромен и сложен организъм е един автомобилен завод (но ще се опитам да го направя утре, когато ще ви разкажа за разходката си из производствените халета), но още по-трудно е да си го представите, когато ежедневно в него се произвеждат над 1000 автомобила и в същото време текат масивни строителни дейности.
Срещу 650 млн. евро там тече огромна реконструкция, изграждат се няколко големи строителни обекта, за да може през 2026 г. тук да започне производството на Neue Klasse. Общо четири ще са сградите, а нас ни посрещат в помещението, в което до преди година се произвеждаха двигатели с вътрешно горене. На това бе сложено точка през 2023 г., когато управата изнесе производството на ДВГ в Хемс-Хол (Великобритания) и Щайр (Австрия), за да се отвори място за новите планове на марката за този завод.
След 60 години: BMW вече не произвежда ДВГ-та в Германия
А те, както вече стана ясно, предвиждат производство на изцяло електрически автомобили от 2027 г. насетне. А във въпросната зала, в която се състоя събитието, е като картина на един европейски дом от 60-те години на миналия век. Традиционно за онова време обзавеждане, музиката е от въпросното десетилетие, мебелите, грамофонът, телевизорите, всичко е от 60-те години, когато BMW става масова автомобилна марка.
Да, първият автомобил, произведен в Мюнхен (като изключим Isetta), е 501 през 1952 г. Но това е луксозен модел с V8, който за целия си жизнен цикъл е произведен в тираж от около 25 000 бройки. Всичко се променя, когато семейство Квант поръчва нов автомобил за масите. Направен е само за две години. През 1961 г. на салона във Франкфурт дебютира BMW 1500, известен като Neue Klasse.
Този автомобил променя всичко за BMW. Изложени са четири от него (два пред залата и два вътре), които само допълват атмосферата на това, което ще бъде обявено малко по-късно. А то е, че Neue Klasse отново ще промени играта за BMW.
Другата седмица въпросната зала ще е изравнена със земята, за да започне само година по-късно производството на „Новата класа” седан, бъдещето на BMW.
Добре дошли в бъдещето: това е (почти) серийната BMW Neue Klasse
А то изглежда светло, още повече на фона на рекордните продажби, които предишния ден обяви BMW (над 2,5 млн. автомобила през 2023 г.). Рекордни са и продажбите на електромобили, ръст от 92%. Съотношението е 1 към 7 (един EV на седем конвенционални модела), то ще се промени до 1 към 5, за да стигнем до 2030 г., когато съотношението ще е 1 към 1 (един електромобил – един автомобил с ДВГ).
И това съотношение ще промени основно Neue Klasse, макар и днес, тук, в Мюнхен половината от производството (по около 500 коли дневно) да са BMW i4. След три години съотношението ще е 100% електромобили.
BMW е готов за това благодарение на пълна дигитализация (всеки един квадратен сантиметър производствена площ е 3D сканиран), изкуствен интелект (о, да, използва се за оптимизация на процесите по контрол на качеството, логистиката, дори автоматизираните транспортни тролеи за превоз на части в халетата на завода се управляват от изкуствен интелект, дори на някои роботи са монтирани камери, за да може AI да ги контролира да извършват по–сложни действия) и кардинална промяна на процеса на взимане на решения. За последното важи следната формула: да е ефикасно и бързо.
Най-важното ни бе казано от Милан Неделкович, ръководител на производството в BMW AG. Тях може да прочетете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!