С игурен съм, че феновете на баварската марка няма да оспорят твърдението, че оригиналната Серия 8 е един от най-емблематичните и красиви модели на марката. Причините за това са няколко.
Оригиналното купе е с невероятния коефициент на челно въздушно съпротивление от само 0.29, същият като при Porsche 918, като е „нарисуван” изцяло на компютър (нещо иновативно за времето си), а след това тестван дълго във въздушен тунел. Резултатът: изчистени линии, вдъхновени от купетата от 30-те години. Освен това автомобилът е без средна В-колона, като е едва вторият следвоенен модел в Германия, оборудван с V12 двигател.
BMW СЕРИЯ 8 КУПЕ В ПЪЛНИЯ СИ БЛЯСЪК
Последният факт няма как да бъде повторен в днешно време, тъй като V12 двигателите вече са зверове от отминала епоха, но трябва да ви уверя, че 4,4-литровият V8 с 530 к.с. е повече, повече от достатъчен (макар да се очаква и М8 с над 600 к.с.) за наследника, обозначен като G15.
Оригиналът дебютира на автомобилното изложение във Франкфурт през 1989 г., превръщайки се в истински хит. През лятото на следващата година компанията се хвали, че е продала целия годишен капацитет от 10 000 до 12 000 бройки чак до 1993 г. Но тези хвалби не се покриват с реалността, тъй като до 1999 г. от Серия 8 са продадени едва 30 621 бройки.
Тридесет години след премиерата на оригинала, аз получавам ключовете за този прекрасен син негов наследник, за да се опитам да преценя съдбата на новата Серия 8. Нямам уменията да гледам в бъдещето, но преживяното на борда на М850i Coupe ме кара да вярвам, че новият модел е далеч от драмите, каквито са имали счетоводителите в Мюнхен през 90-те години. Причините са няколко.
BMW X3 M40i е мехлем за сетивата (тест драйв)
Mercedes-AMG C43 Coupe е липсващото звено (тест драйв)
На първо място това е визията на купето. Не мога да кажа, че е толкова изящен като оригинала, но и времената са коренно различни. Сигурно е, че Серия 8 Купе буквално приковава погледите върху себе си с огромната си радиаторна решетка, която прави модела изключително арогантен, особено ако го гледате в огледалата си за обратно виждане. За това спомагат триизмерно оформената предна броня и големите въздухозаборници.
Височината от едва 1341 мм, комбинирана с издължения силует, ниската графика на прозорците и елегантната линия на покрива с характерен Double-Bubble контур правят профила на модела изключително елегантен. Не мога да кажа същото за задната част, която някак си не кореспондира с този силует и мощната предница. Тук най-впечатляващият за мен елемент е дългото и силно наклонено задно стъкло, което е типично за един истински спортен автомобил.
Типично за спортен автомобил е и пътното поведение на Серия 8, макар тук да откривам едно леко объркване на самоличността. Формата и параметрите на този автомобил казват, че той би трябвало да е типичният спортист. От компанията ясно дадоха да се разбере, че той не е наследник на Серия 6, който баварците превърнаха в голям хечбек с обозначението GT на капака. Но истината е, че М850i xDrive е именно един страхотен Gran Turismo автомобил (което поставя въпроса къде ще застане четиривратата версия на „осмицата”): голям и елегантен автомобил, който се нарежда до много по-скъпи модели, каквито са Bentley Continental GT и Aston Martin DB11. Именно срещу тези два модела го изправиха Джеръми Кларксън и компания в един от епизодите от последния сезон на The Grand Tour. И макар да бе най-евтиният и най-маломощният, именно M850i xDrive би в любимото упражнение на тримата – драг рейс на мокро.
Опитах упражнението с Launch Control само веднъж. Уверявам ви, къса глави. Това се дължи на най-новото поколение на 4,4-литровия V8 мотор. Двата Twin-Scroll турбокомпресора с охлаждане на нагнетявания въздух, разположени във V-образното пространство между двата реда цилиндри, помпат мотора, чиято мощност е нараснала с 68 к.с. спрямо предишното поколение на двигателя. Така новият генерира 530 „коня”, докато максималният въртящ момент е увеличен със 100 до 750 Нм. Той се използва в широкия оборотен диапазон от 1800 до 4600 об/мин. С тези параметри BMW M850i xDrive Купе ускорява от 0 до 100 км/ч за само 3,7 сек. При тегло от почти 2 тона!
Mazda 3 е различният образец за подражание (тест-драйв)
VW T-Cross: Polo(во) съзряване (тест драйв)
Турбо дупката се усеща, но за част от секундата. В горната половина на оборотния диапазон „осмицата” дърпа като гравитационното поле на Юпитер. Но истината е, че това е кола, която се чувства най-добре на Лазурния бряг, а на една ръка от вас да седи русо (според предпочитанията) и дългокрако (задължително) създание от нежния пол. Може да е само едно, тъй като на задните седалки може да седне дете, при това няма да му е много удобно. Аз седнах веднъж, за да направя няколко снимки, уверявам ви, влизането и излизането (а и самият престой) са упражнение от висшата еквилибристика. Иначе обемът на багажника е огромен за такъв автомобил, но пък той е дълъг цели 5 метра, така че не е изненада.
Радвам се, че BMW узря за идеята да промени и дизайна на интериора си. Тук ясно се виждат новите линии, които много ми харесват. Освен че са много по-модерни, самият дизайн е много по-изчистен и опростен. Това важи най-вече за широката и достигаща в предната част до арматурното табло средна конзола, която ясно разграничава областите пред водача и пътника до него. Изцяло ново е и дигиталното приборно табло, както и спортните седалки, които са малко твърдички. Все още не мога да определя дали харесвам кристалния скоростен лост, но пък на китайския пазар това ще е задължителна опция.
Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)
Kia Proceed разчупва стереотипите в скучния комби сегмент (тест драйв)
Иначе дълбокият басов тон на V-осмака те кара да потръпваш, без да е брутален, като в режим Sport изпускателните клапи да се отварят по-рано, а високоговорителите подсилват симфонията. Но този режим Sport не е особено подходящ за родните пътища, тъй като тънките като палачинки 19-цолови гуми са заплашени от безвъзвратна повреда на всеки километър. Затова се придържах предимно към спокойното шофиране, при което усещането в Серия 8 е като в автомобил, по-лек с няколкостотин килограма. Не знам на писта какво е усещането, но адаптивно окачване, четири задвижващи колела, четири завиващи колела, активна стабилизация на купето в завой… все технологии, предназначени да се чувстваш спокоен и удовлетворен във всеки един момент. Успях да сваля разхода до 11,2 л/100 км, тъй като исках да видя коя е най-ниската възможна граница, макар че за такъв автомобил това е най-маловажният показател.
По-интересен е фактът, че между педала на спирачките и спирачните апарати няма механична връзка, което при супер динамично управление може и да не е предимство, но в моя случай всичко работеше перфектно.
След като отговорих на два от трите най-важни въпроса за повечето фенове у нас (колко вдига, колко харчи, колко струва), трябва да дам отговор и на третия: 275 000 лв. Почти колкото нов апартамент в елитен столичен квартал. Както виждате, собствениците на подобни апартаменти стават все повече, така че е повече от ясна съдбата на Серия 8 Купе у нас: тя е светла и безоблачна.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
BMW М850i xDrive Coupe
Размери
Дължина, мм: 4843
Широчина, мм: 1902
Височина, мм: 1341
Междуосие, мм: 2822
Тегло, кг: 1965
Двигател
Тип: V-образен, 8-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 4395
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 530 при 5500-6000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 750 при 1800-4600
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,7
Среден разход, л/100 км: 10,5
Вредни емисии СО2, г/км: 238
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 244 100
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 275 736
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!