Г оспод създаде света за шест дни, на седмия седна да си почине. BMW създаде шест поколения и продаде над 2 млн. бройки от Серия 7 за 46 лета, а на седмото поколение „7” отдели цели 5 години. Сега вече спокойно инженерите могат да си починат, защото наистина са създали своя шедьовър на лукса.
Ако трябва да се направя на интересен и да отправя скрит намек, мога да изтъкна технологичните нововъведения на предишните шест поколения. Първата Серия 7 въвежда електронния скоростомер, второто - Автоматичния контрол на стабилността (ASC). Четвъртото пък представя Night Vision и първия в Европа Асистент за дългите светлини на фаровете. Петото е оборудвано със завиващи задни колела.
Така мога да продължа още много, но е излишно. Картинката е ясна: баварците използват Серия 7 за демонстрация на технологичен потенциал. Но ако преди години той е бил насочен към активната и пасивна безопасност (предимно, но не само), то сега акцентът е поставен върху технологиите за комфорт, удобство, свързаност. Затова в новата Серия 7 дебют прави Theatre Screen, Interaction Bar, които не могат да се определят като game changer, но добавят онази щипка „аромат”, който прави лимузината незаобиколим фактор в избора на богаташите. За малко да забравя факта, че това е и първата изцяло електрическа „седмица”.
Тъй като бих могъл да предположа, че възрастовата група на тази избрана група хора ще е в диапазона 40 - 60 години твърдо вярвам, че знаят кои са Depeche Mode, че са слушали най-известното им парче Enjoy The Silence. Буквално ми се е забило в мозъка в продължение на два величествени дни на борда на BMW i7 и 740d. Не се вълнувам от страхотната аудио система Bowers & Wilkins Surround Sound System с 18 високоговорителя и 655 вата (за разкоша се предлага Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System с 36 високоговорителя и 1965 вата), защото наистина се наслаждавам на тишината. А Дейвид Геън го е изпял повече от изчерпателно: чувствата са силни, думите са тривиални, удоволствията остават, болката също, думите са без значение, и могат да се забравят.
Ако изпитвате порив да „нахраните” този автомобил, индиректно и богаташите, които ще му се радват, веднага може да се насочите към „бъбреците”. Адриан ван Хойдонк наскоро обаче обясни в интервю, че тези критики са безпочвени и никой не се вълнува от тях: „Знаехме какво ще говорят хората, защото, разбира се, ние знаем кога правим промяна. Знаем също така, че да накараш хората да говорят не винаги е нещо лошо. Това, което би било лошо, е хората да говорят, но да не купуват. Но те говорят и купуват, така че си на правилния път." А Оливер Ципсе, шефът на BMW, обобщава картината така: „Ние не искаме да оставяме никого равнодушен, когато види наш автомобил”.
M240i е истинско въплъщение на слогана на BMW (тест драйв)
Затова оставям темата „радиаторна решетка” настрана. Тя дори не е тема в този конкретен случай, защото, с риск да ви скандализирам ще кажа, че й отива, задължително с хромиран обков, изцяло черната „потъва”. С фаровете трябва да се свикне. Но забравете всичко това, в трафика, пред 5-зведния хотел, на алеята пред чемширения лабиринт в Chateau de la Gaude: THE 7 е величествена!
Но ако все пак държите да обидите Серия 7 (било то i7 или конвенционалния модел), защото предпочитате EQS например, ето как може да стане това: наречете Серия 7 кола. „Седмицата” е всичко друго, но не и просто кола, това определение е некоректно. Кола е моят Hyundai i30, с който се придвижвам от точка А до точка Б.
BMW THE 7 е еталон за лукс, изразно средство за жизнен статут. Това е автомобил, предназначен за най-богатите, затова и разточителството в интериора (и под ламарините) е такова, че да бъдат удовлетворени и най-дребните капризи на клиентите, които искат да платят за тях възможно най-много.
Видях „седмицата” по време на премиерата й, на огромна, силно осветена сцена. Впечатлението е едно. Видях я на премиерата й в България, отново на сцена, но в други условия, друго впечатление. Нищо общо с тях няма впечатлението, което оставя този автомобил, когато го видиш на живо. Няма да има човек, който да остане равнодушен, когато види този силует. Та това возило влиза в територията на RR със своите 5391 мм дължина и 3215 мм междуосие!
Тези размери, споменатият силует, радиаторната решетка, всичко това остава впечатление за нещо колосално (и като размери, и като лукс, и като технологии). Определението поразителен сякаш приляга най-добре на 7-Series.
Признавам, че при всеки друг електромобил вниманието ми щеше да е насочено предимно към технологията за задвижване, за пробега, консумацията. Но не и сега, без в ни най-малка степен да омаловажавам този факт, напротив.
Платформата на Серия 7 e изцяло нова, позволяваща конструирането на конвенционални модели (всичките електрифицирани в определена степен) и изцяло електрическия i7. У нас се предлага дизеловата версия 740d xDrive (мек хибрид), както и два плъг-ин хибрида 750e xDrive и M760e xDrive. Последната версия е с най-високата стартова цена (280 750 лв. с ДДС), но аз продължавам да гледам към i7 xDrive60.
Батерията е с нетен капацитет от 101,7 kWh, теглото й е 700 кг, така че не е изненада, че i7 гони 2,7 тона. Тази батерия е по-тънка (110 мм) спрямо батерията в iX, макар двете да са с еднакъв капацитет, доставчиците са различни. Технологията eDrive от пето поколение обединява електромотора, управляващата електроника и трансмисията в общ корпус. Така се повишава както енергийната плътност, така и коефициентът на полезно действие.
STOP&GO: BMW i7 е дълъг 5391 мм, междуосието му е 3217 мм, а теглото 2680 кг; максималният капацитет за зареждане на BMW i7 е с мощност 195 kW, на каквато станцията батерията се зарежда от 10 до 80% за 34 минути; моделът разчита на 24 ултразвукови сензора от двете страни, които следят и контролират автоматичното отваряне и затваряне на вратите.
Предният електромотор е с мощност 258 к.с., задният с 313 к.с. Сумарната системна мощност е 544 к.с. и 745 Нм въртящ момент. BMW казва, че i7 xDrive60 ще предложи на клиентите пробег до 625 км.
Какво постигнах аз? Честно казано нищо релевантно, тъй като във Франция има нулева толерантност за превишаване на скоростта. А и когато глобят твой колега със 750 евро, започваш да караш и под ограниченията.
Признавам, да ме прощава Еманюел Макрон и изкачащите от храстите моторизирани полицаи (да, има ги и там тези партизани), но когато открих какво значи надписът Boost върху лявата планка зад волана, съгреших на 2-3 пъти. Седалката те обгръща, композираният от Ханс Цимер работен звук става приятен за ухото, а в рамките на 11 секунди на твое разположение е целият динамичен потенциал на този автомобил. Тогава започваш да си задаваш въпроса: как е възможно 2,7 тона да се ускоряват по този начин?
Е, възможно е, но в „7” невъзможни неща няма. По принцип такова би било упражнението да завиеш на място с дълъг 5,4 метра автомобил. Но Интегралното активно завиване (демек завиващите задни колела) позволяват на „седмицата” да върти на място като съчленен „Икарус”. Стабилността с висока скорост нямах възможност да усетя, но най-поразителното нещо зад волана на този автомобил е фактът, че разбираш, че караш 5,4-метрова лимузина, след като излезеш от нея. През останалото време всичко е като в „петица”.
Разбирам, че допуснах грешка, използвайки определението „най-поразителното”, то може да се използва по много направления. Разбирам го и от факта, че за пръв път в моята 24-годишна кариера чета дългата версия на преспакета за модела (88 стр.). Просто имам нужда, имам нужда и от време, сядайки в автомобила. Обикновено това упражнение е съпроводено с почти мигновено стартиране и потегляне, но не и този път. THE 7 иска време да се запознаете с възможностите му, за да знаете, че ги има и да ги ползвате. Не е интуитивно да регулирате силата на регенеративното спиране от почти 15-инчовия централен дисплей, но ще го преглътна.
Серия 3 разказва баварската история на успеха (тест драйв)
Тази кожа (да ме прощават всички природозащитници) ме кара горната хапка да я приема безпроблемно. Ако пък милеете за природата до степен, че да отричате салона Merino, може да си поръчате „седмицата” с тапицерия Veganza.
Кристалът е много. Използван е за т. нар. Interaction Bar, чийто цветови комбинации създават приятно усещане. Вратите се отварят с електромотори и натискане на бутон. По 12 сензора от двете страни следят за препятствия, за да не стане драма, тъй като двуцветното (а и едноцветното) изпълнение на автомобила е 24 000 лв.
Панорамният покрив е най-големият в сегмента, а Executive Lounge се грижи за избрания на задната дясна седалка да си почива от натоварения ден с опънати крака. Двата 5-инчови дисплея на задните врати дават достъп до различни функции и настройки.
STOP&GO: Предната камера в BMW i7 за пръв път е 8 МР и проектира картината пред колата в приборното табло; на 31-инчовия Theatre Screen в i7 може да гледате картина с HD качество в резолюция 8К; i7 може да се похвали с 5 дисплея и 31-инчов „телевизор”, приборното табло е с диаметър 12,3 инча, а централният дисплей – 14,9 инча.
Атракцията, естествено, е кино екранът BMW Theatre Screen с диагонал 31,3 инча. На него може да се гледат последните продукции на Amazon Prime с 8К качество. Водачът и пътникът до него пък за пръв път могат да ползват YouTube Video-On-Demand-Streaming на контролния дисплей. Могат дори да гледат мачове от Бундеслигата, но само при спрял на място автомобил.
„Колко струва” е любимият въпрос на мнозина, а много често той означава едно: човекът не може да си го позволи, без значение за каква стока говорим. Тук става въпрос за много луксозна стока, предназначена за хората, за които дори е обидно автомобилът им да е евтин, затова и не се интересуват от цената му. Това са специална група хора, чиито вкусове и мислене BMW познава отлично. Затова и им предлага възможно най-доброто по отношение на лукс и пътно поведение, което днес може да се намери на пазара.
Но солта и пиперът са основните съставки на всяка манджа, било то и гурме изпълнение. Затова ще направя едно отклонение за хората, които се интересуват от цените. Най-малкото, за да има какво да коментират.
ПОДПРАВКИТЕ: Двуцветното изпълнение на екстериора - 24 360 лв. (цените са с включено ДДС), заден кино дисплей – 9602 лв.; панорамен стъклен покрив Sky Lounge – 1920 лв.; най-скъпите 21-инчови джанти струват 5054 лв.; комплект 21-цолови М-аеродинамични джанти Bicolor със зимни гуми – 13 367; кожен салон BMW Individual кожа Tartufo - 8592 лв. (в комплект с няколко други опции); тапицерия с кожа Merino и кашмир с ексклузивни елементи в пакети с включени богат набор от опции - от 41 543 до 45 970 лв.
Едно е сигурно: BMW не остави никакво съмнение у мен, че шофирам и се возя в абсолютния връх, който компанията е достигала.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!