З аради подобни далечни роднини на творението на Рудолф Дизел съм склонен да ръся много епитети и сравнения, без да се притеснявам, че ще бъда обвинен в пристрастие. Този двигател е един от еталоните в дизеловото двигателостроене, чийто параметри предизвикват логиката, науката и здравия разум.
EfficientDynamics е философията на BMW, която на пръв поглед изглежда противоречива, но милионите инвестиции са я направили толкова красноречива и еднозначна, че следните параметри са съвсем реални, а не измислени: ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,6 секунди и 5,7 л/100 км среден разход! И за да е абсолютно завършен баварският шедьовър – 4х4 и собствено тегло 1850 кг. На мен ми звучи впечатляващо, но именно това е баварската ефективна динамика.
ЗИМНА ПРИКАЗКА С ГЛАВНО ДЕЙСТВАЩО ЛИЦЕ BMW 530D TOURING
Нееднократно съм подхождал скептично към твърдението, че една спортна кола може да харчи малко, но това да не означава ниска скорост и тегло. В този случай автомобилът не е спортен, а типичен семеен, но въпреки това става въпрос за BMW, което разчита на 265 к.с. При това върху вратата на багажника се вижда емблемата xDrive, която идва да подскаже, че 4WD системата на BMW изпраща 60% от мощността към задните колела в общия случай, но този процент може да стане 100 към една от двете оси, ако това се налага, както и че върху всяко колело може да се прилага спирачно усилие, за да се подобри стабилността и сцеплението.
С други думи казано, един от най-добрите семейни автомобила на пазара (ако над 126 000 лв. не са фактор при избора на такъв) вече е достигнал абсолютния връх, на който едно западноевропейско семейство може да се радва. У нас ситуацията е коренно различна, защото при избора на луксозна кола рационалното често отива на заден план.
Цифрите са следните: 3,0 литра, 6-цилиндъра в линия, 265 к.с. и 620 Нм. Тази комбинация, допълнена от чудесната 8-степенна ZF трансмисия, прави това луксозно и „дебело” (1875 кг без екстрите) комби истинско бижу на пътя. Ускорението до 100 км/ч трае феноменалните 5,6 секунди, което е само с 0,5 сек по-бавно спрямо 540i xDrive, разчитащ на 340 к.с. Точно с 1 секунда по-бавно е моето комби спрямо M550d xDrive Touring, чудовището, впрегнало 3 турбини и цели 400 к.с. Но тази 1 секунда идва за сметката на 52 000 лв. повече. Затова спокойно може да изберете версията, дори го препоръчвам, на която се радвах аз в продължение на седмица.
Още по-впечатляващ е фактът, че този автомобил, чийто багажник бе пълен на 100%, даде среден разход от 7,6 л/100 км след 600 км пробег. Изминах ги потънал в разкош, объркан от големите размери и голямото тегло, движейки се скорости, които блюстителите на закона наказват сурово с „Ами сега какво правим“. И през по-голямата част от времето стрелката на оборотомера рядко надхвърляше 2000 об./мин.
Не е за пренебрегване фактът, че шофирането на това комби не те отегчава. Да, няма я директността на Серия 2 или Серия 4, но все пак трябва да се отчете фактът, че това е умалена „седмица”. Нейното предназначение е да привлича клиентите си с лукс, комфорт, невероятни двигатели и безкраен списък от екстри. И голям багажник. Поискате ли обаче, може да изкара усмивката ви на лицето. Задвижването на четирите колела трябва да го имаш, тъй като 620 Нм само върху задните не е препоръчително за пътуване със семейството. За отличната стабилност спомагат и завиващите задни колела, адаптивното окачване и безбройните системи за активна безопасност.
Скрити за окото остават много други козове, които най-силно усеща водача. Окачване, системи за стабилност и сигурност, всичко това подлежи на конфигурация и контрол от страна на задкормилното устройство. Двигателят и трансмисията са опаковани в специална термо-акустична капсула (като при „седмицата”), които неутрализират вибрациите и паразитните шумове, като едновременно с това поддържа оптималния температурен режим на агрегата.
Вярвам, че за клиентите на Серия 5 парите не са проблем. Затова другият задължителен избор трябва да е изпълнението на интериора. Аз предпочитам той да е с буквичката „М”, но бялата кожа и кафявият фурнир никак не са за пренебрегване, все пак сме в луксозен семеен автомобил. Новото поколение iDrive върви в комплект с 10,25-инчов тъчскрийн дисплей. Радващ е и Head-up дисплеят с увеличено със 70% проекционно поле. Воланът пасва идеално в захвата ми. Йонизацията на въздуха и 8-те аромата са щрих към СПА-атмосферата на борда на Серия 5.
Критика? Сигурно има, но аз не се сещам за такава. Голям, отличен на пътя, икономичен, много бърз: може ли това да е един от най-комплексните семейни автомобили в продажба в момента? Ще подскажа: може. На съответната цена обаче.
Технически характеристики:
BMW 530d Touring xDrive
Размери
Дължина, мм: 4942
Широчина, мм: 1868
Височина, мм: 1498
Междуосие, мм: 2975
Тегло, кг: 1875
Двигател
Вид: редови, 6-цилиндров, би-турбо
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 265 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 620 при 2000-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,6
Среден разход, л/100 км: 5,7
Вредни емисии СО2, г/км: 149
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 126 600
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!