П реди години пристрастията ми с марка BMW определено бяха към задното предаване, ниския център на тежестта и многото конски сили. Днес, с навъртането на повече километри (в буквален и преносен смисъл) усещам леко видоизменение в нагласите си, за което своята роля има и съпругата ми: задното почти съм го забравил, тя предпочита да е на високо (аз също нямам нищо против), но повечето конски си остават константна величина.
Така стигам до един компромис, който за мен е идеалното разбиране за баварска машина: нисък център на тежестта, 4х4, по-голям товарен обем и нещо, което в днешно време вече става задължително: електрификация под формата на плъг-ин хибридно задвижване. Всичко това опаковано във формите на Серия 3 Туринг: перфектната за моите нужди, разбирания и предпочитания комбинация.
Сядам зад волана на BMW 3-Series Touring две години след дебюта му, но в последната, „най-зелена” модификация, а именно плъг-хибридът 330e xDrive Touring. Комбито на „тройката” е сред личните ми фаворити в баварската гама (въпреки богатството и разнообразието в нея). Клиентите в Европа (най-вече) също споделят моето мнение, доказателство за което са продадените над 1,7 млн. комбита (половин милион са само от предходното поколение) от 1987 г., когато дебютира 3-Series Touring.
Технологията BMW eDrive е първата в Touring модел на компанията и едно от последните реални измерения на баварската офанзива към електрификация. До края на тази година BMW цели да има по пътищата милион електрифицирани автомобили, като четвърт от общите продажби през тази година ще са на електрифицирани модели. През 2025 г. делът им трябва да стане една трета, а до 2030 г. – половината от продаваните нови автомобили на марката ще са електрифицирани.
Хибридната система обединява 2,0-литров, 4-цилинидров бензинов двигател с електромотор, интегриран в 8-степенната трансмисия Steptronic. Бензиновият агрегат генерира 184 к.с., а електрическият мотор 113 к.с. Когато шофирате в режим SPORT и ви трябва цялата мощност (при изпреварване, кикдаун и др.), функцията XtraBoost ви дава допълнителни 40 к.с. в рамките на 10 секунди, като така комбинираната мощност на задвижващия тракт става 292 к.с. Максималният въртящ момент на плъг-ин хибрида възлиза на 420 Нм. Тези параметри позволяват на BMW 330e xDrive Touring да ускори от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди.
Обяздваме 2385 „коня” от М-гамата на BMW (тест драйв)
Тестваме застрашен вид: Audi SQ8 е с най-мощния дизел в Европа
Много по-важният параметър е този за средния разход, като баварците твърдят, че той започва от 2,0 л/100 км (от 17,8 kWh/100 км). Сами разбирате, че това може да се постигне само при заредена батерия и предимно градско шофиране. Аз потвърждавам, че в града това е възможно. Дължи се на факта, че 330e xDrive Touring може да измине на ток до 55 км. Точно това е един от големите плюсове на модела: ако го зареждате ежедневно и го използвате предимно в града, ще забравите кога за последно сте сипвали бензин.
Проблемът на плъг-ин хибрида се крие във факта, че той е много чувствителен на начина на живот на собственика си. Ако бъде зареждан както в офиса, така и в дома ви, или ако пътуването ви е около 50 км дневно, тогава плъг-ин хибридът е логичният избор. В Европа около 80% от потребителите шофират именно по толкова на ден, затова и такъв тип автомобил има много плюсове. Аз заредих само веднъж и минах над 30 км само на ток, но толкова бе и почти цялото ми градско пътуване, тъй като останалите около 450 км завъртях извън града. В този случай разходът се увеличава (естествено), но хибридният режим на задвижване и рекуперацията на енергия позволиха да постигна среден разход от 7,3 л/100 км.
Тестваме атрактивния и различен VW Arteon Shooting Brake
Новият Hyundai Tucson е призван да впечатлява (тест драйв)
Знам, веднага ще кажете, че с вашия „Х” автомобил правите по 3,5 л/100 км, но затова и казах, че този тип задвижване е много чувствителен на начина на живот. Дълги извънградски пътувания обезсмислят плъг-ин хибрида, но ако комбинирате уикендите сред природата с едни 200 – 300 км седмично в града, то плъг-ин хибридът на Серия Туринг изглежда супер вариант.
Дизайнерите на BMW повеждат „тройката” в дръзка нова посока – не толкова деликатна, колкото много от предшествениците й, но определено изключително атрактивна- В предната част на автомобила доминира голямата бъбрековидна радиаторна решетка с достигащите до нея фарове. Типичното им разделяне на две части се подчертава от характерния прорез на предната броня в контура на фаровете.
Качеството на материалите и конфигурацията в интериора не изневеряват на познатите за BMW стандарти. Приборното табло представлява 12,3-инчов дисплей с много атрактивна графика. Със същия размер е сензорният екран на централната конзола до него. Конзолата на климатика и радиото под него са много изчистени и ергономични, а трилъчият мултифункционален волан е още по-удобен за захват и боравене с бутоните върху него. Ергономията е изпипана до най-малкия детайл. Седалките, както винаги, са прекрасни за дълъг път, дълбоки и с висока странична опора.
Багажникът е със 112 мм по-широк от този на предшественика (товарният отвор също е увеличен), което се отразява в постигане на товарен обем от 500 л (и 1420 при сгънати задни облегалки). Това е само с 5 литра повече спрямо предшественика, но за това си има обяснение: литиево-йонната батерия е разположена под задните седалки, а 40-литровият резервоар за гориво над задната ос.
Песен за огън и лед: тестваме BMW X4 M Competition
1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)
Споменавайки батерията, трябва да кажа, че енергийното й съдържание е 12 kWh, а капацитетът 34 Ah. В домашната ел. мрежа (и със сатнадратен кабел) батерията се зарежда на 80% за 4,2 часа. Пълното зареждане ще отнеме близо 6 часа. С BMW i Wallbox зареждането става за съответно 2,4 и 3,4 часа.
Кормилното управление винаги е било сред най-силните черти на всеки модел на BMW. Този не прави изключение. През волана се усеща нивото на сцепление във всеки един момент, като получаваш и много интуитивно усещане за ъгъла на завъртане, който трябва да приложиш, за да вземеш прецизно поредния завой. Допълнителното тегло на батерията се усеща, но за щастие автомобилът не бе „обут” с тънки „палачинки”, а с нормални зимни гуми, което помага за обиране на неравностите и теглото отзад.
Отделих специално внимание на разхода, защото за един плъг-ин хибрид той е от първостепенно значения. Но тази кола е много повече от икономия. Не се сред най-бързите, но определено носи удоволствие от шофирането. Твърдото окачване винаги е за предпочитане при спортно шофиране, но на дълъг път вече предпочитам малко повече комфорт.
„Тройката“ е истинско бижу, а комби версията на мен дори ми допада повече. Дори бих си позволил да кажа, че Серия 3 Туринг е един от най-добрите семейни автомобили на пазара (ако 90 000 – 100 000 лв. не са фактор при избора на такъв). Комфортът и позицията зад волана са просто идеални, пътното поведение е безупречно (отчитам по-високото тегло от батерията), пространството и обемът в багажника – перфектни за нуждите на моето семейство, а към всичко това добавям факта, че в града може да се постигне среден разход на бензин от 2 л /100 км, а ако зареждаш с ток минимум веднъж на ден – може и да не посещаваш бензиностанцията. Нещата се променят, ако карате повече извънградско, но това и обезсмисля покупката на плъг-ин хибрид. Тогава просто избирате един „лош” дизел и забравяш.
Технически характеристики
BMW 330е xDrive Touring
Размери
Дължина, мм: 4709
Широчина, мм: 1827
Височина, мм: 1440
Междуосие, мм: 2861
Двигател
Вид: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 184 при 5000-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 300 при 1350-4000
Електромотор
Макс. мощност, к.с.: 113
Комбинирана макс. мощност, к.с.: 292
Комбиниран макс. въртящ момент, Нм: 420
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 214
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,2
Среден разход, л/100 км: от 2,0
Вредни емисии СО2, г/км: от 46
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 99 550
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!