Това лято е юбилейно за БМВ M3, модел дебютирал преди 25 години. За този четвърт век колата спечели безброй победи в различни съревнования и шампионати, които я превърнаха в истинска икона.
Първенец на легендарното М3-семейство на баварците е БМВ M3 E30, представен като част от моделната гама за 1986 г.
Автомобилът имаше ефектна външност - от стандартната "тройка" се различаваше с усъвършенствано и по-аеродинамично купе, имаше раздути калници, спойлери, джанти BBS с нископрофилни гуми и снижено окачване.
Колата беше оборудвана с 2,3-литров 16-клапанов мотор с мощност 192 к.с.
По-късно дойдоха и по-мощни версии - 215 и 238 к.с., бяха развити и множество състезателни и лимитирани пътни варианти.
Е30 се правеше до 1992 г., като имаше дори вариант кабриолет.
Следващото поколение носеше обозначението E36. В този модел М3 за пръв път имаше модификации с десен волан за Англия, Япония и Южна Африка.
През 2001 г. БМВ представи нова глава в историята на модела - E46. Автомобилът имаше напредничава предавателна кутия - SMG Drivelogik, с възможност за ръчно превключване с лостчета на волана без педал за съединителя.
Под капака беше разположен най-мощният в историята на марката атмосферен двигател - 343 к.с. при ходов обем от 3,2 литра.
С него M3 се ускоряваше от място до 100 км/ч за 5,2 сек. и постигаше максимална скорост от 304 км/ч.
Колата също имаше доста още по-наточени варианти, най-интересни от които бяха M3 GTR V8 и M3 CSL.
Първият беше с 4-литров V-образен, двигател с 8 цилиндъра с мощност 450 к.с. и куатрозадвижване, а вторият разчиташе най-вече на значително намалено тегло, постигнато чрез използването на карбон и отказ от всички "излишества" на нормалното M3.
Актуалното четвърто поколение M3 - E92, дебютира през 2007 г. година. Двигателят му е V8, 4-литров и развива 420 к.с. Ускорението от 0 до 100км/ч става за 4,9 сек.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!