Ситуацията с "Блуспорт" изобщо не е сложна.
Целта пред тази кола е възможно най-проста. Проста, но ужасяващо трудна. Цел, която не е била постигана от някои от най-добрите автомобилни производители на света.
Мисията на VW е да създаде достоен съперник на "Мазда MX-5"
Вижте само труповете, които тя остави след себе си за 20 години - "Тойота MR2", MGF, TF, "Фиат Баркета"... А също маломощното и с малко екстри БМВ Z3, което се превърна в елегантното Z4. Както и "Хонда CRX del Sol", която и без друго си беше полукупе, което никой не вземаше на сериозно.
Да преодолееш бариерите, заради които не успяха тези автомобили, не е лесна задача. Но през последните пет години VW се превърна в производител, който изобщо не е свикнал да се проваля.
Съжалявам, че трябва да го заявя, но за момента "Блуспорт" е само концептуална разработка. От друга страна обаче, е доста реалистичен модел, качествено направен и с реални компоненти, като отговаря на всички съвременни изисквания.
Интериорът е достатъчно просторен, има място за високи хора дори и при спуснат покрив, а двата багажника - отпред и отзад, също са сравнително големи. И, да, има даже истински покрив.
Шеф на проекта е един истински автомобилен ентусиаст - Марко Фабиано.
"Баща ми работеше за VW. Аз съм роден във Волфсбург, но се смятам за италианец", заявява той със силен немски акцент.
Предполагам, че
е хубаво да си италианец, когато правиш малки спортни автомобили
Пред проекта не са стояли никакви въпросителни относно мисията на автомобила. "MX-5 винаги е била нашата цел. Автомобилът също така трябва да е с централноразположен двигател, защото в групата на VW вече има по-скъп модел с предноразположен - "Ауди TT". Също така винаги сме искали концепцията да е лек модел с 4-цилиндров мотор."
Не че това би бил лимитът на динамиката - Фабиано се ухилва при възможността "Блуспорт" да бъде оборудван с двигателя от "Сироко R" с 265 к.с.
Да монтира различни агрегати от смайващата гама на компанията е част от метода на VW. А за да бъдат разклатени позициите на "Мазда", "Блуспорт" ще бъде оборудван с готиния малък 1,4 TSi, който се предлага с мощност до 180 к.с.
Но първоначалната концепция разполага с дизелов двигател
Което може да ви изглежда странно, но си представете ситуацията по-генерално.
Автомобилът бе представен в Детройт, а VW в момента се опитва да набие в упоритото американско съзнание, че дизелите са по-добра еко опция от хибридите.
Ами щом е дизел, тогава ще карам дизел. Управлението за концептуален модел е много добро.
По-голямата част от каросерията е изработена от истинска стомана, а окачването може да бъде открито в други модели на марката.
Двигателят е типичен 2-литров дизел на VW, с увеличена до 180 к.с. мощност, а скоростната кутия е DSG.
Обикновено караме концептуалните автомобили по специални затворени пътища, но този е регистриран и го тествам из шосетата на един алпийски проход. Има ограничител до 100 км/ч, но по този път 100 км/ч всъщност си е доста бързо.
"Блуспорт" се държи като типичен автомобил с централноразположен двигател. Леката предница влиза уверено в завоите, воланът е директен (което е приятна изненада в една концепция), а сцеплението на задницата е невероятно.
Возията също е добра, подпомогната от факта, че двигателят е разположен точно до гръбнака ви.
Концепцията има отличен потенциал за развитие
Няма смисъл да обяснявам за шасито, тъй като в производствената версия то ще бъде променено.
"Блуспорт" взема окачването на "Поло" отпред и това на "Голф" отзад, но серийната кола ще използва новата модулна платформа, която ще види бял свят в "Ауди A1", както и във всички модели на групата с напречноразположен двигател.
От там ще бъде взета и електрониката, както и част от панелите - най-уникална за "Блуспорт" част под каросерията ще е подрамата на двигателя, но VW знае как да я направи от алуминий, за да бъде евтина и лека.
VW изчислява, че с това задвижване ускорението от 0 до 100 км/ч ще отнема 6,2 секунди.
Но дизеловият агрегат не подхожда на този автомобил - все едно сте сложили дръжка на брадва на скалпел. Трябва ви нещо с повече прецизност, повече пъргавина, повече ентусиазъм.
Бензинов агрегат, с други думи
VW смята, че смесеният разход на дизеловия ще е 4,3 литра/100 км, като тази икономичност не се дължи изцяло на двигателя, а също и на ниското тегло, малкото въздушно съпротивление и старт-стоп системата, така че можем да очакваме и един TSi да не харчи много.
Нарочно досега не коментирах външния вид, за да си направите собствени изводи, но той е от невероятно значение.
"Блуспорт" изглежда прекрасно. Нещо, което не можем да кажем за неуспелите съперници на "Мазда MX-5".
Носът ви се усмихва, но не прекалено, страничните линии са устремени от издутите "вежди", а задните светлини теглят очите навън, подчертавайки ниския клиренс.
Външният вид е дело на екип, ръководен от Томас Ингелат в студиото по дизайн на VW в Потсдам. Освен ако някой не вземе глупаво решение,
производствената версия не трябва да бъде особено променена
в сравнение с концепцията.
Въпреки че интериорът едва ли ще остане същият. Мога да се хвана на бас, че тези прекрасни червено-сини бутони ще си отидат.
Но така и трябва, защото иначе ще се окажат безумно скъпи. Смисълът на тази кола е да бъде забавна, добре направена и евтина.
Големите шефове ще вземат решение дали да стартира производството в близките месеци.
В случай че то започне, очаквайте колата до две години.
Да, други производители не успяха, но огледайте добре тази концепция и се запитайте дали е възможно да се провали. Не мисля.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!