Г одината е 1908. Вече около 20 години автомобилите набират популярност по света. Въпреки желанието на Карл Бенц обаче, те все още са сравнително скъпо удоволствие дори и за средната класа. Друг проблем е и липсата на качествени пътища, който е особено осезаем в САЩ по това време.
Автомобилът на Бенц, от който започна всичко
Освен Бенц, Хенри Форд също мечтае да направи автомобила масов и достъпен. Така на 1-ви октомври 1908 г. от поточната линия слиза първият Ford Model T. Автомобилът е семпъл и съобразен с факта, че по това време в САЩ има само около 29 000 км. асфалтирани или павирани пътища.
Mercedes иска да спре смъртните случаи с уникални технологии
Model T има подсилено стоманено шаси, което да издържа на грубите черни пътища. Въпреки това колата е много семпла и лесна за работа и поддръжка. А това я прави и доста издръжлива и евтина.
Резултатът? Model T се превръща в огромен хит, като се произвежда до май 1927 г. Общо са произведени около 15 млн. бройки от колата, като през годините тя се предлага в най-различни версии. Има кабриолети, купета, пикапи, кабриолети-пикапи, спортни версии, състезателни версии и какво ли още не. Model T действително показва на хората, че автомобилът може да е достъпен за тях и го превръща от луксозно удоволствие в необходимост, създавайки възприятието за „личен автомобил“.
Достъпност
В началото на 1908 г. по пътищата в САЩ има по-малко от 200 000 автомобила. Хенри Форд иска да промени това. Model T не цели да бъде най-красивият или най-бързият автомобил. Model T иска да е най-практичният и да е „работнически“.
Колата има 2,9-литров 4-цилиндров двигател, който генерира 20 к.с. Максималната скорост е 70 км/ч. Теглото на Model T е около 544 кг., а разходът на гориво – между 11-15 литра на 100 км. Двигателят може да работи както с бензин, така и с етанол и дори керосин.
Автомобилите стават все по-скъпи. Причината – еколозите!
Цената – 850 долара в началото, което е около 17 000 долара днешни пари. С увеличаването на популярността, подобряването и оптимизирането на производството обаче, с времето цената пада до 260 долара, което прави Model T достъпен не само за средната класа.
Нови стандарти
Управлението на Model T е доста по-сложно и различно спрямо днешните представи. Изисква концентрация. Макар да има три педала, нито от тях не е „газ“. Вместо това дроселът е малка ръчка зад волана. Единият педал е спирачка, а чрез другите два се управляват и избират предавките. Те са три – две за движение напред, съответно за ниска и висока скорост и една за движение назад. Любопитна подробност е, че тъй като няма горивна помпа, горивото стига до двигателя само чрез гравитацията, а задната предавка позволява на двигателя да развива повече мощност, е честа гледка Model T да бъде каран назад докато изкачва стръмни хълмове.
И докато всичко това не се налага като стандарт, Model T въвежда други похвати, които се използват и до днес. Един от тях е популяризирането шофьорът да седи на лявата седалка, а не в средата.
Това е и първата кола, която се произвежда със стандартни, сменяеми части и така когато нещо се повреди, всеки да може да го отремонтира. Model T стандартизира и използването на двигатели с един блок и отделна глава за цилиндрите, която може да се маха и улеснява ремонтите.
Audi отговаря на Maybach: възражда името Horch
Автомобилът популяризира и идеята една кола да се предлага в различни модификации. Model T има общо 9 различни варианта, които Ford предлага. През годините те биват обновявани и подобрявани, но основните характеристики се запазват същите.
Предизвикателствата
И макар Model T да се оказва доста здрав и надежден, не всичко е идеално. Управлението му е сравнително трудно, возията на висока скорост е далеч от комфортна, а дрънкането и тракането на купето и шасито са пословични.
Клиентите искат и малко повече разнообразие в цветовете. В началото Model T се предлага в 4 цвята. В последствие Форд обаче е категоричен и казва: „Хората могат да имат всеки цвят, който искат, стига той да е черен!“ Така от 1914 г. Model T става само черен.
Реакцията му обаче не е плод на инат. За Форд най-важното е максимално бързо да произвежда кола след кола. Прецизирал е производствения процес толкова добре, че може да сглоби цял Model T за 93 минути, докато на конкурентите отнема дни. По това време единствено черната боя изсъхва достатъчно бързо, за да отговаря на темпото на производство, което Форд иска да се поддържа. Освен това е по-устойчива на драскотини. Затова Model T се предлага официално и оригианлно само в черно дълго време.
Проблем е и процедурата по стартиране на колата. Тя включва завъртане с манивела, но преди това трябва да се дръпне ръчка, която предотвратява двигателя да „ритне“, т.е. манивелата рязко да се завърти в обратна посока при запалване. Тъй като доста собственици на Model T забравят да направят това, не малка част от тях посещават лекарите си със счупени ръце.
Може би откриха спасение за двигателя с вътрешно горене
Това обаче създава и още една новост – поръчковите опции. През 1919 г. Ford започва да предлага електрически стартер, който елиминира нуждата от манивела. Цената му обаче е доста солена – 75 тогавашни долара, което не прави тази екстра популярна и повечето купувачи решават да разчитат на паметта си. Допълнителна екстра е и скоростомерът.
Проверката на нивото на горивото в резервоара също разчита на прецизността на собственика. Тя се прави чрез потапянето на дървена пръчка в резервоара. А дали двигателят не прегрява може да се разбере само по избиването на вода от радиатора.
Последните години
С времето конкуренцията започва да се събужда и да настига Ford. А Ford вече е голяма компания, като през 1924 г. чества 10-милионния Model T. Ръководството на компанията обаче тактично препоръчва на Хенри Форд, че е време за нов модел. Първоначално той не приема тези намеци и просто предлага още подобрения в Model T – надуваеми гуми, повече цветове, по-добра спирачка.
Конкуренцията обаче вече предлага по-комфортни, бързи и сигурни коли, които макар и малко по-скъпи, започват да привличат все повече клиенти. Продажбите на Model T започват да падат, а основният победител от това е Chevrolet, който се радва на все повече клиенти. Така на 26-май 1927 г. производството на Model T е прекратено, а Ford се подготвя за неговия наследник Model A.
Избраха автомобила на годината в България
Model T остава в историята и реализира желанието на Хенри Форд. Превръща автомобила в необходимост и се радва на около 40% пазарен дял в най-добрите си години. Колата устоява и на Първата световна война, като остава търсена и купувана въпреки трудната ситуация. И ако Бенц и Даймлер създадоха автомобила, то Форд го популяризира и отвори вратите пред него за целия свят. Именно Model T е първият автомобил, който се произвежда в няколко държави и показва огромния потенциал на автомобилостроенето като ключова индустрия за икономиката на света.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!