П раговете, които ЕС прие за намаляване на вредните емисии СО2 през 2025 и 2030 г. подтикнаха европейските производители към единствения възможен изход: масово производство на е-коли.

Няма съмнение, че движението с електромобил оставя по-малък CO2 отпечатък спрямо автомобил с най-добрия двигател с вътрешно горене, тъй като ефикасността на конфигурацията електромотор-батерия е около три пъти по-висока от тази на нормална бензинова кола, както и два пъти по-добра от последното поколение на хибридния Toyota Prius.

Но, в крайна сметка, почти всичко се свежда до вида на електроенергията, с която се зареждат е-колите. Най-екоцелесъобразно е това в Норвегия, Швеция и Франция, благодарение на ВЕЦ и АЕЦ съответно.

Другият важен аспект в тази връзка е вида електроенергия, използвана при производството на пакетите батерии за е-колите. Не едно и две проучвания твърдят, че производството на батерии консумира толкова много енергия, че е необходимо въпросният е-автомобил да измине огромен километраж, за да оправдае определението „зелен”.

Последното проучване по темата идва от Университета на Лиеж, Белгия, а изводите са на професор Дамиен Ернст, разпространени за пръв път от телевизионно шоу и след това от местния вестник HLN. Изводите на професора са най-негативните до момента.

Използвайки средния параметър за отделяни емисии CO2 от европейската електропреносна мрежа, Ернст заключава, че електрически автомобил, произведен в Европа и използващ батерия с капацитет 60kWh, трябва да измине около 700 000 км, за да може да стане „по-зелен от среден бензинов автомобил”. Ернст уточнява, че ако токът се добива изцяло от възобновяеми енергийни източници, пробегът ще е само 30 000 км, за да се „нулират” изразходваните емисии CO2.

Историята предизвика сериозен спор в Белгия доколко изчисленията на Ернст са точни. Учени контрираха, че цифрата би трябвало да е около 350 000 км, докато професори от Delft University of Technology смятат, че са нужни „само” 80 000 км, за да се нулират вредните емисии.

Това далеч не е първото подобно проучване, няма и да е последното, но определено предизвика сериозен отзвук с твърдените на Ернст. Преди година International Council on Clean Transportation разпространи задълбочен доклад по същата тема. Той обобщи 10 различни проучвания, касаещи производството на батерии в света, всяко едно от които прави своите изчисления за отделяните емисии CO2 в този процес.

Резултатите варират от 50 кг CO2/kWh до 200 кг CO2/kWh, дори и по-високи. ICCT използва средна стойност от 175 кг, за да изчисли, че производството на батерия ще добави 35 г CO2/км към ефикасността на електромобил през целия му жизнен цикъл, приемайки, че батерията ще издържи 150 000 км. 

Докладът на ICCT сравнява също Nissan Leaf с батерия 30 kWh и Peugeot 208 1,6 BlueHDi. Заключението е, че Nissan има относително скромно преимущество от 30% в ежедневието.

До подобно заключение през 2017 г. стига и IVL Swedish Environmental Research Institute, заявявайки, че е-автомобил с батерия с капацитет 100 kWh – произведена с ток, добиван с между 50-70% изкопаеми горива – отделя между 15 до 20 тона CO2, преди още да се завърти някое от колелата на е-колата.

Не случайно производителите се стремят да създадат производство, което да е щадящо за природата, за да може техните продукти да носят без притеснение определението зелен автомобил.

Такъв пример е наскоро модернизираният завод на Audi край Брюксел, където ще се произвежда новият E-tron. Заводът разполага с 11 300 кв. м соларни панели, които генерират 95% от нужното му електричество. За отопление на завода се използва биогаз.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Китайците може да залеят света с употребявани автомобили

Топ 10 на най-продаваните автомобили в историята

В Германия откриха първия „електрически” аутобан

- Ученици, трябва да сте по-самостоятелни! Вече сте в трети клас и скоро родителите ви няма да могат да ви пишат домашните.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>🥈Триумфално посрещане за &quot;сребърните&quot; момчета</p>

"Сребърните" момчета“ - гордостта на България се завръща у дома

България Преди 1 минута

Тимът се прибира в София след историческото си представяне на Световното първенство във Филипините, където завоюва сребърните медали и се класира на второ място в света

<p>Промени в движението по АМ &quot;Хемус&quot; заради ремонт</p>

АПИ обяви: Промени в движението по АМ "Хемус" заради ремонт

България Преди 20 минути

Движението ще се осъществява двупосочно в платното за Варна, като ще има по една лента за София и една в посока Варна.

Рядкото заболяване, което спира хората да изпитват страх

Рядкото заболяване, което спира хората да изпитват страх

Любопитно Преди 44 минути

Страхът е ключов за оцеляването ни - как живеят хората, които не могат да го усетят?

<p>Колко бързо ходите? Това може да предскаже инфаркт и смърт</p>

Ежедневната дейност, която може да разкрие възрастта на мозъка ви

Любопитно Преди 45 минути

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

<p>30 септември: От пергамента към печата &ndash; книгата, която промени историята</p>

30 септември: От пергамента към печата – книгата, която промени историята

Любопитно Преди 47 минути

Вижте какво се е случило на този ден в историята

AI в реалния свят: Новата индустрия за $100 трилиона

AI в реалния свят: Новата индустрия за $100 трилиона

Технологии Преди 51 минути

Основите вече са положени и това може да промени света

Суровият Изолатор отново отвори врати в “Игри на волята”

Суровият Изолатор отново отвори врати в “Игри на волята”

Любопитно Преди 7 часа

Груби грешки изпратиха Феномените на тежката локация

Радев: За 2024 г. стокообменът между България и Германия надхвърля 12,3 млрд. евро

Радев: За 2024 г. стокообменът между България и Германия надхвърля 12,3 млрд. евро

България Преди 7 часа

От Германо-Българската индустриално-търговска камара призоваха за повече предвидимост и устойчивост в отношенията между държавата и бизнеса

Съдът рестартира делото за Варненското езеро

Съдът рестартира делото за Варненското езеро

България Преди 9 часа

Съдебният акт подлежи на жалба или протест пред Варненския апелативен съд

Голямо предприятие във Велико Търново може да остане без разрешително

Голямо предприятие във Велико Търново може да остане без разрешително

България Преди 10 часа

Министър Генов припомни, че е предприел смяна на ръководството на екоинспекцията

Путин нареди най-голямата есенна мобилизация от 2016 г. насам

Путин нареди най-голямата есенна мобилизация от 2016 г. насам

Свят Преди 11 часа

В рамките на руската инвазия в Украйна обаче бяха регистрирани редица случаи на новобранци на бойното поле

Арестуваха българка в Русия

Арестуваха българка в Русия

Свят Преди 12 часа

Посолството ни в Москва следи развитието на случая

„Топлофикация“ публикува график за ремонта в „Дружба 2“

„Топлофикация“ публикува график за ремонта в „Дружба 2“

България Преди 12 часа

Общата продължителност на ремонта остава 90 дни

Теч на гориво от български F-16, пращат експерт от САЩ

Теч на гориво от български F-16, пращат експерт от САЩ

България Преди 13 часа

Доставени са само два самолета F-16 Block 70 и те не участват в носенето на бойно дежурство

Русия напусна конвенцията срещу изтезанията

Русия напусна конвенцията срещу изтезанията

Свят Преди 13 часа

По-рано руският парламент гласува за оттеглянето от договора, ратифициран от Москва през 1998 г.

Впечатляващ резултат отбеляза „Пееш или лъжеш“ в ефира на NOVA

Впечатляващ резултат отбеляза „Пееш или лъжеш“ в ефира на NOVA

Любопитно Преди 14 часа

Стартът на третия сезон на шоуто остави далеч назад конкуренцията