П раговете, които ЕС прие за намаляване на вредните емисии СО2 през 2025 и 2030 г. подтикнаха европейските производители към единствения възможен изход: масово производство на е-коли.

Няма съмнение, че движението с електромобил оставя по-малък CO2 отпечатък спрямо автомобил с най-добрия двигател с вътрешно горене, тъй като ефикасността на конфигурацията електромотор-батерия е около три пъти по-висока от тази на нормална бензинова кола, както и два пъти по-добра от последното поколение на хибридния Toyota Prius.

Но, в крайна сметка, почти всичко се свежда до вида на електроенергията, с която се зареждат е-колите. Най-екоцелесъобразно е това в Норвегия, Швеция и Франция, благодарение на ВЕЦ и АЕЦ съответно.

Другият важен аспект в тази връзка е вида електроенергия, използвана при производството на пакетите батерии за е-колите. Не едно и две проучвания твърдят, че производството на батерии консумира толкова много енергия, че е необходимо въпросният е-автомобил да измине огромен километраж, за да оправдае определението „зелен”.

Последното проучване по темата идва от Университета на Лиеж, Белгия, а изводите са на професор Дамиен Ернст, разпространени за пръв път от телевизионно шоу и след това от местния вестник HLN. Изводите на професора са най-негативните до момента.

Използвайки средния параметър за отделяни емисии CO2 от европейската електропреносна мрежа, Ернст заключава, че електрически автомобил, произведен в Европа и използващ батерия с капацитет 60kWh, трябва да измине около 700 000 км, за да може да стане „по-зелен от среден бензинов автомобил”. Ернст уточнява, че ако токът се добива изцяло от възобновяеми енергийни източници, пробегът ще е само 30 000 км, за да се „нулират” изразходваните емисии CO2.

Историята предизвика сериозен спор в Белгия доколко изчисленията на Ернст са точни. Учени контрираха, че цифрата би трябвало да е около 350 000 км, докато професори от Delft University of Technology смятат, че са нужни „само” 80 000 км, за да се нулират вредните емисии.

Това далеч не е първото подобно проучване, няма и да е последното, но определено предизвика сериозен отзвук с твърдените на Ернст. Преди година International Council on Clean Transportation разпространи задълбочен доклад по същата тема. Той обобщи 10 различни проучвания, касаещи производството на батерии в света, всяко едно от които прави своите изчисления за отделяните емисии CO2 в този процес.

Резултатите варират от 50 кг CO2/kWh до 200 кг CO2/kWh, дори и по-високи. ICCT използва средна стойност от 175 кг, за да изчисли, че производството на батерия ще добави 35 г CO2/км към ефикасността на електромобил през целия му жизнен цикъл, приемайки, че батерията ще издържи 150 000 км. 

Докладът на ICCT сравнява също Nissan Leaf с батерия 30 kWh и Peugeot 208 1,6 BlueHDi. Заключението е, че Nissan има относително скромно преимущество от 30% в ежедневието.

До подобно заключение през 2017 г. стига и IVL Swedish Environmental Research Institute, заявявайки, че е-автомобил с батерия с капацитет 100 kWh – произведена с ток, добиван с между 50-70% изкопаеми горива – отделя между 15 до 20 тона CO2, преди още да се завърти някое от колелата на е-колата.

Не случайно производителите се стремят да създадат производство, което да е щадящо за природата, за да може техните продукти да носят без притеснение определението зелен автомобил.

Такъв пример е наскоро модернизираният завод на Audi край Брюксел, където ще се произвежда новият E-tron. Заводът разполага с 11 300 кв. м соларни панели, които генерират 95% от нужното му електричество. За отопление на завода се използва биогаз.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Китайците може да залеят света с употребявани автомобили

Топ 10 на най-продаваните автомобили в историята

В Германия откриха първия „електрически” аутобан

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Терзиев: Долу ръцете от инж. Стоян Братоев

Терзиев: Долу ръцете от инж. Стоян Братоев

България Преди 1 минута

Бонев: „Това е активен саботаж на строителството на метрото на София

<p>&quot;Маймуна, коя си ти, ма&ndash; една проста учителка, че те пребия&quot;</p>

Осъдиха жена, нападнала учителка в Кюстендил

България Преди 58 минути

Районен съд Кюстендил наложи наказание "глоба“ в размер на 300 лв.

Унгария: Украйна е прекалено бедна за ЕС

Унгария: Украйна е прекалено бедна за ЕС

Свят Преди 1 час

Бока: ЕС вече ѝ е предоставил най-малко 148 млрд. евро

<p>Принц Хари и Меган с кортеж и охрана на събитие в Ню Йорк</p>

Принц Хари и Меган с кортеж и охрана за срещата Time100 в Ню Йорк

Любопитно Преди 2 часа

Двамата отново предизвикаха вълна от реакции с новата си поява

ГДБОП ще провери има ли пробив в АПИ

ГДБОП ще провери има ли пробив в АПИ

Свят Преди 2 часа

Иванов е уведомил отдел „Киберсигурност” на ГДБОП

Нападение с нож окървави гимназия във Франция

Нападение с нож окървави гимназия във Франция

Свят Преди 2 часа

По първоначална информация едно дете е загинало, а други три са тежко ранени

Хирургът на папа Франциск разказа за последните му мигове

Хирургът на папа Франциск разказа за последните му мигове

Свят Преди 2 часа

Серджо Алфиери каза, че при последната си хоспитализация в "Джемели" тази пролет Франциск е казал, че не иска да бъде интубиран

КЗП пуска мобилно приложение за летния сезон

КЗП пуска мобилно приложение за летния сезон

България Преди 3 часа

През 2024 г. общият брой на жалбите и сигналите до КЗП надхвърля 27 000

Ако сте в предизвестие преди напускане, работите с час по-малко – вижте защо

Ако сте в предизвестие преди напускане, работите с час по-малко – вижте защо

България Преди 3 часа

Научете повече по темата в следващите редове

Снимката е илюстративна

„Змии в самолета! Трябва да кацнем!“ - аварийно приземяване след паника на борда

Свят Преди 3 часа

Мъжът носел тениска със змийска щампа и изглежда халюцинирал, че влечугите пълзят из кабината

Снимката е илюстративна

Жена напръска друга с лютив спрей и запали лицето ѝ с електрошок

България Преди 3 часа

Нападението е извършено във филиала на Спешна помощ в Ботевград

София посреща големия финал на “Sesame Турнири на волята” тази вечер

София посреща големия финал на “Sesame Турнири на волята” тази вечер

Любопитно Преди 3 часа

Шоуто в Арена 8888 ще започне с невиждана битка на племената, а всеки гладиатор има шанс да стане шампион

<p>Мишел Обама разкри защо е пропуснала клетвата на&nbsp;Тръмп</p>

„Избрах себе си“: Мишел Обама обясни отсъствието си от встъпването в длъжност на Тръмп

Любопитно Преди 3 часа

Тя подчерта, че отсъствието ѝ е било личен избор, направен в името на вътрешния ѝ комфорт

Снимката е илюстративна

България е четвърта по брой полицаи на глава от населението в Европа - има ли резултат?

Светът в числа Преди 3 часа

Сравнения в ЕС показват, че България инвестира най-много средства в полицията, но престъпността остава спорен показател

На четири хеликоптера ще разчитат през пожароопасния сезон у нас огнеборците

На четири хеликоптера ще разчитат през пожароопасния сезон у нас огнеборците

България Преди 4 часа

Закупени са и шест резервоара, с които машините да бъдат снабдявани с вода

7 факта за Андрей Бъчваров – предприемачът, който ще разкаже на българите в Мюнхен как се изгражда бизнес

7 факта за Андрей Бъчваров – предприемачът, който ще разкаже на българите в Мюнхен как се изгражда бизнес

Любопитно Преди 4 часа

Андрей Бъчваров ще бъде сред основните лектори на събитието „Кариера и живот – Защо в България?“ на Bulgaria Wants You в Мюнхен