П раговете, които ЕС прие за намаляване на вредните емисии СО2 през 2025 и 2030 г. подтикнаха европейските производители към единствения възможен изход: масово производство на е-коли.
Няма съмнение, че движението с електромобил оставя по-малък CO2 отпечатък спрямо автомобил с най-добрия двигател с вътрешно горене, тъй като ефикасността на конфигурацията електромотор-батерия е около три пъти по-висока от тази на нормална бензинова кола, както и два пъти по-добра от последното поколение на хибридния Toyota Prius.
Но, в крайна сметка, почти всичко се свежда до вида на електроенергията, с която се зареждат е-колите. Най-екоцелесъобразно е това в Норвегия, Швеция и Франция, благодарение на ВЕЦ и АЕЦ съответно.
Другият важен аспект в тази връзка е вида електроенергия, използвана при производството на пакетите батерии за е-колите. Не едно и две проучвания твърдят, че производството на батерии консумира толкова много енергия, че е необходимо въпросният е-автомобил да измине огромен километраж, за да оправдае определението „зелен”.
Последното проучване по темата идва от Университета на Лиеж, Белгия, а изводите са на професор Дамиен Ернст, разпространени за пръв път от телевизионно шоу и след това от местния вестник HLN. Изводите на професора са най-негативните до момента.
Използвайки средния параметър за отделяни емисии CO2 от европейската електропреносна мрежа, Ернст заключава, че електрически автомобил, произведен в Европа и използващ батерия с капацитет 60kWh, трябва да измине около 700 000 км, за да може да стане „по-зелен от среден бензинов автомобил”. Ернст уточнява, че ако токът се добива изцяло от възобновяеми енергийни източници, пробегът ще е само 30 000 км, за да се „нулират” изразходваните емисии CO2.
Историята предизвика сериозен спор в Белгия доколко изчисленията на Ернст са точни. Учени контрираха, че цифрата би трябвало да е около 350 000 км, докато професори от Delft University of Technology смятат, че са нужни „само” 80 000 км, за да се нулират вредните емисии.
Това далеч не е първото подобно проучване, няма и да е последното, но определено предизвика сериозен отзвук с твърдените на Ернст. Преди година International Council on Clean Transportation разпространи задълбочен доклад по същата тема. Той обобщи 10 различни проучвания, касаещи производството на батерии в света, всяко едно от които прави своите изчисления за отделяните емисии CO2 в този процес.
Резултатите варират от 50 кг CO2/kWh до 200 кг CO2/kWh, дори и по-високи. ICCT използва средна стойност от 175 кг, за да изчисли, че производството на батерия ще добави 35 г CO2/км към ефикасността на електромобил през целия му жизнен цикъл, приемайки, че батерията ще издържи 150 000 км.
Докладът на ICCT сравнява също Nissan Leaf с батерия 30 kWh и Peugeot 208 1,6 BlueHDi. Заключението е, че Nissan има относително скромно преимущество от 30% в ежедневието.
До подобно заключение през 2017 г. стига и IVL Swedish Environmental Research Institute, заявявайки, че е-автомобил с батерия с капацитет 100 kWh – произведена с ток, добиван с между 50-70% изкопаеми горива – отделя между 15 до 20 тона CO2, преди още да се завърти някое от колелата на е-колата.
Не случайно производителите се стремят да създадат производство, което да е щадящо за природата, за да може техните продукти да носят без притеснение определението зелен автомобил.
Такъв пример е наскоро модернизираният завод на Audi край Брюксел, където ще се произвежда новият E-tron. Заводът разполага с 11 300 кв. м соларни панели, които генерират 95% от нужното му електричество. За отопление на завода се използва биогаз.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Китайците може да залеят света с употребявани автомобили
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!