А мериканската мечта за бързо забогатяване и благоденствие привличаше милиони към САЩ, а самите американци се вдъхновяваха и се гордееха със страната си. В киното (а и живота до неотдавна) американската мечта винаги се е представяла като аналог на бързото забогатяване, постигането на висок жизнен статус, със спечелването на слава и известност. Но човешките ценности се промениха, днес по-добрият живот на децата, успешният им бизнес или кариера е виждането на американците за американската мечта.
А виждането на американците се променя и в други направления. Големите гиганти преосмислиха своите стратегии за бъдещето, а Джо Байдън върна политиката на САЩ отново в начертания от Барак Обама път, който води страната към електрификация на автомобилната индустрия и автопарк. Излишно е да казвам, че електромобилите са бъдещето, но има неща, които трудно ще се променят. Говоря за любовта на американците към чудовищните пикапи, които продължават да са стремеж за милиони зад Океана.
Извън страната на неограничените възможности, прогресът безпощадно срива каноните: големият Land Cruiser вече не е с V8, а прероденият Defender е хибрид без рама. Но за щастие на „сектантите” от течението „По-рано беше по-добре”, по света и у нас все още съществуват мастодонти от отминали времена, които развалят настроението на сините якички в Брюксел, когато отиват да си вземат командировъчните. Точно такъв е този автомобил, който продължава да разчита на легендарен V8, а с 22-цоловите си „валяци” може да трамбова асфалта по незаконната отсечка на „Хемус”. Въпросният автомобил тегли и превозва много, направен е да кара направо 2 дена и привечер на втория да завие към ранчото. Интериорът му е необятен като прерията в Тексас, динамиката му е съпоставима с тази на „масъл кар”, а размерите му са такива, че G-Class изглежда като Данчо Йовчев до Любо Ганев.
Наистина RAM 1500 e колосално голяма машина. Дълъг е над 6,1 метра (във версия Crew Cab, която тествам аз), а за да се качиш безпроблемно в купето, електрическата степенка си е повече от необходима. Колосален като размери, внушителен като излъчване. Защото този „камион” вдъхва респект във всяко едно отношение: радиаторната му решетка свърша над гърдите ми, а количеството хром в екстериора е несъпоставимо с нито един друг модел, който познавам от официално внасяните в България автомобили. Наистина си пожелах да карам този автомобил в мига, в който го видях. Първо, защото няма друг такъв (официално представен) у нас. Второ, защото това наистина е олицетворение на част от американската мечта. Трето, защото е вторият най-продаван пикап в САЩ. Четвърто, защото е най-най-най в много отношения.
Born in the U.S.A.: Ford Explorer (тест драйв)
Skoda Fabia с най-доброто си изпълнение до момента (тест драйв)
RAM 1500 разчита на най-дългата, най-леката и най-ефикасна рама в сегмента „half ton truck”. Същият е с най-големите предни дискови спирачки в сегмента. Първият, който въвежда 12-инчов сензорен дисплей. Единственият, който се предлага с аудио система с 19 високоговорителя. И единственият, който стъпва върху въздушно окачване! Аз ще се концентрирам върху тези факти, като ще пропусна специфични за този клас параметри: няколко вида кабини, няколко дължини на товарния леген, новата врата на „легена”, високоякостната стомана, от която е изработено шасито, възможността за теглене на до 5737 кг и т.н.
Съвсем наскоро карах американския Ford Explorer PHEV, за който заявих, че не съм очаквал подобно качество в интериора. Е, RAM 1500 e толкова внушителен като качество в интериора, колкото внушителни са размерите му. Наистина не съм очаквал, че „червените вратове” в САЩ получават подобно качество на изработка, което с ръка на сърцето мога да заявя, че е на нивото на най-добрите образци от Германия.
ОК, по ергономия няма място за сравнение, тъй като в RAM ми трябваше доста време да разбера за какво служат всички тези бутони. Но материалите и изработката просто ме поразиха. Буквално. Кожа като в германски SUV от най-високия клас, при това със страхотна декоративна бродерия по вратите и средния подлакътник. Под същия се отваря отделение с обема на хладилна чанта, с която нашенци атакуват гръцките бийч барове. В нея влиза 15-инчов лаптоп.
И докато ви говоря за качество, което аз не очаквах в интериора, нека дам и малко странично потвърждение на думите ми, идващо от класацията J.D. Power Initial Quality Study, която за пръв път бе оглавена именно от RAM 1500. Така RAM стана първата американска марка, оглавила този рейтинг за качество. А само преди две години RAM бе едва на 21-о място. През 2020-а скочи до третата позиция, за да се стигне и до лидерската в последното издание на класацията. Още по-интересното е, че втората позиция е за Dodge, от който RAM се разклони преди години.
Когато става въпрос за американски автомобил, то няма как да пропуснем и крилатата фраза „no replacement for displacement”. А тук работният обем е цели 5,7 литра, колкото е и дължината на най-късата модификация на 1500. За запознатите е достатъчно само да кажа: 5,7 HEMI V8. Тук техническите параметри казват 401 к.с. и 556 Нм въртящ момент, но честно казано те не ме впечатляват толкова, колкото факта, че карам атмосферен V8 двигател с това легендарно HEMI. Предполагам, че оттук насетне няма да имам друг такъв опит, затова си направих кефа за последен път.
MINI Countryman JCW отваря всички сетива (тест драйв)
Peugeot 508 PSE: Да разлаем кучетата (тест драйв)
За последен път, защото сините якички в Брюксел няма да ми го позволят. Но за да са доволни те, RAM внедрява меката хибридна технология eTorque с 48-волтова литиево-йонна NMC батерия и бордови 12-киловатов мотор/генератор. И забележете: електромоторът позволява по-дълга работа на двигателя само с 4 цилиндъра (точно така, при ниско натоварване четири от цилиндрите се изключват), а също така осигурява допълнителен power под формата на 176 Нм при изпреварване.
„През септември ще бъдете доста продуктивни и това ще ви помогне да постигнете високи резултати на работното място или в някои лични проекти, с които сте се захванали.” Ако ви звучи познато, да, това е месечният хороскоп за зодия овен, която съм аз. А от емблемата в центъра на волана ме гледа именно един овен, който за мен има много повече тежест от предсказанията за светлото ми бъдеще през септември. Арматурното табло е страхотно: комбинация между два класически аналогови уреда и дигитално зона между тях. В дясно на волана е позициониран вертикален 12-инчов „телевизор”. Многото бутони са полезни по време на движение, но трябва добре да бъдат разучени, за да може лесно да се борави с тях. Много по-важни са страхотните седалки с висока странична опора, както и декорацията и качеството на изпълнение на арматурното табло. За размерите дори няма да ви разказвам. Ще каза само, че е невъзможно с пресягане назад, седейки на шофьорското място, да докосна задните седалки.
Купето е като концертна зала, в която 19-те високоговорителя (900 вата) на Harman & Kardon звучат прекрасно. Но още по-прекрасно звучи този V8 през двете цеви отзад. Недоумявам как при подобни размери американците са успели да обезшумят купето до 67,1 db, но истината е, че това е поредната ми изненада, която не съм свързвал с подобен мастодонт.
Не се изненадах обаче от факта, че това е автомобил, с който завоите са си предизвикателство. А аз ги взимах през „Петрохан”, който за пръв път минавам с 50-60 км/ч (не повече), като веднъж дори дадох десен мигач да пропусна колега.
Последният самурай: Subaru Outback (тест драйв)
Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)
Не съм очаквал друго. Та това са 6,1 метра дължина! Не мога да си представя как някой би успял да паркира някъде с него в София. Затова пък собствениците на по няколко хиляди декара във Видинско очевидно оценяват високо качествата му, защото там има поне три RAM 1500. Проблемът им е, че, когато покупката не мине през официалния вносител, не могат да се радват на нещо, което се монтира заводски в Белгия.
Обръщам сериозно внимание на разхода при всеки автомобил, но въпросът „колко харчи” винаги ме е дразнел много. Сега обаче няма как да не призная, че той е един от първите, който се завъртя в главата ми още при първия ми визуален контакт с RAM 1500. И няма как да е иначе, когато навържете всички тези параметри в едно изречение (5,7 HEMI V8, дължина над 6 метра, тегло от поне 2,5 тона). Но ще ви разочаровам: не успях да установя колко точно харчи (заводският параметър за среден разход е 14,4 л/100 км). Причината за това се крие в нещо, което в Америка биха определили като богохулство, но у нас е абсолютно задължително. Това е така, защото в САЩ цената на литър бензин е $0,9 (1,5 лв.), а у нас – 2,30 лв. Затова пък у нас цената на газта е 1,17 лв., което прави газовата уредба благодат. Проектирана специално за легендарния 5,7 HEMI V8, системата на Prins се монтира в Белгия, където RAM 1500 получава още теглич и антикорозионно покритие. Газовата бутилка за LPG е монтирана под легена на мястото на резервната гума. Обемът й е 122 литра. Но ако ви изглеждат малко, може като опция да поръчате монтирането на още една бутилка в легена, чийто обем е 200 литра! А,забравих да кажа, че обемът на резервоара за бензин от 100 литра. Така че ме разберете, не успях да изчисля разхода, но след малко над 500 км все още имаше газ.
Не успях и да разбера какво е офроуд поведението на 1500, но не съм го и търсил. Има пътния просвет, има ъглите за заход и отход, блокажът на диференциала е на лице, има бързи и бавни, но аз не съм фен на офроуда. Тук най-важният факт се крие в това, че RAM 1500 е автомобил без аналог в своя сегмент, тъй като предлага въздушно окачване на четирите колела! То може да се регулира от таблото, като на разположение са пет режима, включително два Off-Road режима за максимален пътен просвет, Aero Mode (за минимално въздушно съпротивление, който снижава височината с 1,5 см след достигане на определен скоростен праг), Normal и режим Entry/Exit за снижаване с цел улесняване на влизането/излизането от кабината.
Isuzu D-Max e играч от старата школа (тест драйв)
Citroen залага пластичен експлозив С-4 (тест драйв)
Има още много неща, които бих могъл да напиша за този автомобил. Например това, че панорамният покрив е с площ от почти един квадрат, или пък че максималната товароносимост е 1042 кг. Но няма да задълбавам. Не страдам от комплекси, свързани с размера, но определено зад волана на RAM 1500 изпитах емоции, които в друг модел не съм. Просто защото никога не съм се качвал в подобна машина. У нас 1500 няма пряк конкурент (поне не официално представен), затова не мога да определя висока ли е цената от 160 000 лв. Ще кажа само, че е натъпкан със стандартно оборудване и екстри догоре, така че собствениците на хиляди декари в страната няма какво да му мислят.
Технически характеристики
RAM 1500 Crew Cab Limited
Размери
Дължина, мм: 6142
Широчина, мм: 2084
Височина, мм: 1968
Междуосие, мм: 3569
Тегло, кг: 2500
Двигател
Вид: V-образен, 8-цилиндров, атмосферен
Работен обем, куб. см: 5654
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 401 при 5600
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 556 при 3950
Динамика
Макс. скорост, км/ч: n/a
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Среден разход, л/100 км: 14,4
Вредни емисии СО2, г/км: 334
Цена на модела, лв. с ДДС: 159 300
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!