17 февруари 2010 г., денят, в който Акио Тойода, няколко месеца, след като поема президентския пост в Toyota, застава пред Конгреса на САЩ, за да обясни кризата със самоволно ускорение, довела до изтеглянето на повече от 10 млн. автомобила по целия свят. И денят, в който трудовият му живот най-накрая придобива смисъл. Историята на един от най-интересните хора в автомобилния свят разказва Autocar.
„Когато отидох на публичното изслушване, си помислих: „Приключих като президент на компанията“, казва той. „Дотогава ме наричаха син на президента."
„Откакто започнах работа в компанията, нямах връзки. Не бях сигурен дали Toyota има нужда от мен. Това беше постоянна грижа за мен дълго време. На публичното изслушване си помислих: не издържах дори една година. Но тогава за първи път почувствах, че мога да направя нещо за Toyota. Може би затова бях тук: да заложа живота си, за да защитя компанията. Няма по-добро чувство. Не съм избягал, не съм излъгал или изкривил истината. Това е мястото, където моят бизнес модел беше завършен. Оттогава, близо 14 години, се борих да върна уникалността на Toyota.”
Тук, пред Конгреса, идват първите проблясъци на героя, който преобразява Toyota на почти всяко ниво. Лидер, упорит, уязвим, смирен и много повече. Човек, който смята, че ролята му първоначално е да превежда фирмата през „криза след криза“ – земетресенията и последвалите цунамита, които застигнаха Япония през 2011 г., добавяйки още едно завъртане на рулетката в ранния му мандат – и който дори сега описва само като полагане основите за неговия наследник Коджи Сато, който пое президентския пост през април.
„В ретроспекция, тези 13 години бяха период на борба за всеки следващ ден “, казва Тойода. „Когато погледна назад, мисля, че съм прекарал много време в грижа за миналото. Ако трябваше да започна отново сега със същия брой години пред себе си, бих искал да отделя време да погледна в бъдещето. Това, което се надявам да съм създал, е среда, в която г-н Сато може да прекарва времето си в сътрудничество с genba, нашите работници, докато гледа към бъдещето.“
Неговите коментари се сблъскват с истината: както при всички наследствени производители, трансформацията към бъдеще с нулеви емисии, предлага безброй препятствия, потенциално изострени от (умишлено, научно обосновано) бавният старт на Toyota с електромобилите. Но те също така прикриват мащаба на промяната, настъпила в компанията под неговото ръководство, не само по отношение на показателите за растеж, но и в способностите и привлекателността на японските автомобили, отличителния дизайн на моделите на Toyota и Lexus и др.
Toyota вярва, че бъдещето не е само на електромобилите
Днес, гордо, макар и скромно обобщава той, компанията е най-известна не само с размера или инженерната си мощ, а със своите продукти.
„Една от фразите, които използвах, когато започнах, беше „Нека правим все по-добри коли“, казва Тойода, за да обясни как е постигната трансформацията. „Продължих да повтарям тази фраза, вместо да говоря за конкретни цели, умишлено“, добавя той, усмихвайки се. "Ако бях дефинирал „все по-добри коли“ около това, което исках да видя по-подробно, щяхме да се окажем напълно различна компания. Вместо това, като не дадох отговор на фразата, имах 370 000 служители, които си мислеха „какво има предвид той?“ и следователно започнаха да мислят за себе си. В резултат на това вярвам, че Toyota успя да се преоткрие като глобална компания, която се възроди въз основа на своите продукти.“
Още от откровенията на Акио Тойода четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!