В чера Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) разкри пред медиите своите инициативи и предложения, които е отправили към държавната администрация. Те са в три основни посоки, като без съмнение най-интересно е предложението за въвеждането на т. нар. скрапинг програма, която действа в почти всички членове (22 от 28) на ЕС.
Родният автопарк продължава стремглавото си застаряване
Но преди да стигнем до конкретните предложения, нека обърнем внимание на някои доста тревожни тенденции, свързани с родния автопарк. До края на октомври 2020 г. у нас са продадени 29 509 нови автомобила (по данни на МВР), което представлява спад от цели 34% спрямо същия период на миналата година. Общите регистрации на нови и употребявани автомобили за същия период на годината възлиза на 201 336 бройки, спад от 21%.
Средната възраст на „новия внос“ е 17 години
Тук най-притеснителна е тенденцията за продължаващо застаряване на родния автопарк. През първите 11 месеца на годината у нас са регистрирани 136 806 автомобила над 20-годишна възраст, с което броят им се увеличава с 8,2%. Това ни води до средна възраст на автопарка от 18,5 години (към края на 2019 г.), като в ЕС средната възраст на автопарка е 10,5 години.
Това застаряване е пряко свързано с т. нар. война по пътищата. „Връзката между възрастта на автомобилите и тяхната сигурност и надеждност отдавна е задълбочено изследвана и многократно доказана в световен мащаб. "Евростат" отчита, че България е държавата с най-много жертви при пътни произшествия в ЕС за 2018 г. - 89 на 1 млн. души население”, обяснява г-н Храбрин Иванчев, председател на ААП. Средната смъртност в ЕС е 51 човека на 1 млн. население.
5 неща, за които да внимаваме при покупка на „нов внос”
Състоянието на автомобилния парк ни подрежда и на едно от първите места в класациите на ЕС за замърсяване на въздуха с фини прахови частици. С това стигаме до предложението на ААП за стартиране на държавна програма за бракуване (скрапинг). „Програмата ще насърчи замяната на част от неефективните, необорудваните със съвременни системи за активна и пасивна безопасност, силно замърсяващи превозни средства с нови автомобили. Проучването на въведените в европейските държави (22 от 28) подобни програми с икономически стимули за увеличаване на пазарното търсене на нови автомобили е подобрило значително състоянието на автопарка в тези страни, намалило е броя на пътните инциденти и е подобрило чистотата на въздуха.", заяви г-н Иванчев.
И Гърция ще електрифицира автопарка си, дава данъчни облекчения
В какво се състои програмата? Всеки гражданин в България, който предаде за бракуване/разкомплектоване употребяван регистриран автомобил с първа регистрация преди 01 януари 2005 г. или с екологична категория от „Евро 1” до „Евро 3” (над 15 год. възраст) да получи бонус при закупуване на фабрично нов автомобил, от категория М1 и N1, без ограничения в сегментите. Предложеният бюджет за програмата е 50 350 000 лв.
Предложението предвижда отпускане на държавна субсидия от 10 000 лв. за закупуване на чист електромобил (BEV), 7500 лв. за закупуване на хибрид/плъг-ин хибрид (HEV/PHEV), 5000 лв. за закупуване на автомобил с екологична категория Euro 6d.
Германия ще съживява авто индустрията с 5 млрд. евро
Сумата и броят на автомобилите е определен на база 15% от прогнозния брой продавани нови автомобили за съответната година. Това означава, че ще могат да бъдат изтеглени над 9000 автомобила на възраст над 15 години.
При примерна цена за новозакупен автомобил по програмата в размер на 35 000 лв. с ДДС, "очакваните постъпления в държавния бюджет за същия период ще се увеличат от внесено ДДС, корпоративен данък и данък дивидент, годишния данък „превозно средство” и от винетни стикери със сумата от над 70 000 000 лв.", заявяват още от ААП.
Друга посока, в която са насочени усилията на ААП, е „създаването на единен регистър за автомобилите в България. ААП направи предложение в проекта на нов Закон за движение по пътищата да бъде регламентиран неговата функционалност. Подобен регистър е направен в много европейски държави, като в него се вписват всички ППС при първоначалния преглед и регистрация. В процеса на ползване му, всеки, който има досег с превозното средство, следва да отбелязва извършените дейности – ремонти, застрахователни събития, технически прегледи и т.н. В електронното досие на всеки автомобили ще има пълна база данни относно техническата изправност на ППС, вкл. и показанията на километража. Нашият призив е да започнем да управляваме процесите, свързани с автопарка на България. Стартирайки с контрола на вноса на употребявани автомобили - да се знае какви коли идват, че са технически изправни и не замърсяват прекомерно околната среда", заяви по време на онлайн пресконференцията Храбрин Иванчев.
За 43% от европейците е-колите са средството за справяне с климатичните промени
Според представители на асоциацията възможността да се подават заявления за регистрация в КАТ онлайн е една от важните стъпки, които трябва да бъдат предприети, с оглед на епидемиологичната обстановка у нас. ААП изяви и готовност да съдейства на Пътна полиция за стартиране на онлайн регистрациите на нови автомобили, като по този начин се цели намаляването на опашките в КАТ с до 15%, колкото е и броят на регистрациите на нови автомобили в общия брой регистрации. „Очакваме процесът да стартира през следващата година.", заявиха по време на пресконферецията от ААП.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!