М акар 90-те години на миналия век да не оставиха толкова много легендарни автомобили, колкото бе броят им едно десетилетие по-рано, те остават дълбока следа в индустрията. Тук ще направим кратка ретроспекция на някои от най-добрите двигатели през въпросното десетилетие, като не казваме, че това е класация, а по-скоро селекция.
Audi RS2
За времето си това е едно от най-бързите комбита. Това се дължи на 5-цилиндровия, 2,2-литров турбо двигател с 311 к.с. Този двигател е взет от S2, в който генерира 227 к.с., но Porsche прави своята магия, за да достигне мощността до споменатите 311. Това се постига чрез монтиране на 30% по-голямо ККК турбо, по-голям междинен охладител, система за впръскване на горивото Bosch и модифициран колянов вал.
Резултатът е, че Audi RS2 ускорява до 199 км/ч за 4,8 секунди и достига максималните 262 км/ч. Тези параметри продължават да са много впечатляващи дори по днешните стандарти, когато говорим за семеен автомобил.
Ferrari 355
Взимайки 3,4-литровия мотор от Ferrari 348, италианците създават брилянтния мотор за наследника му. Работният обем на V8 двигателя е леко увеличен до 3,5 литра. Той разчита на титаниеви бутала, система за впръскване на горивото Bosch и 5-клапанова глава на цилиндъра.
Резултатът са 375 к.с., които позволяват на 355 да достига 100 км/ч за 4,7 сек и максимални 295 км/ч.
Агрегатът работи с иновативна механична скоростна кутия, адаптирана от Формула 1. За пръв път в уличен модел смяната на предавките става чрез електро-хидравлични планки върху волана.
Honda S2000
Някои специалисти твърдят, че F20C е най-добрият 2,0-литров атмосферен двигател на всички времена. Същият печели отличието „Международен двигател на годината“ в категория 1,8 – 2,0 литра между 2000 и 2004 г. До появата на Ferrari 458 Italia този мотор държи рекорда за най-високо съотношение мощност на литър работен обем със стоите 120 к.с. на литър. Този 4-цилиндров мотор се развърта до 9000 об./мин, точно колкото и споменатото Ferrari 458
Lancia Thema 8.32
Под предния капак на обикновения седан на Lancia е монтиран необикновения двигател от Ferrari 308. Говорим за 2,90литров V8 с 212 к.с. Те са достатъчни да превърнат Thema 8.32 в един от най-бързите седани с предно предаване на пазара по онова време. Говорим за ускорение до 100 за 6,8 сек и максимални 240 км/ч.
Mazda RX-7
Двигателят 13В-REW дебютира в третото поколения RX-7 през 1992 г. След няколко модификации този 1,3-литров Wankel двигател с две турбини генерира 276 к.с. и 314 Нм въртящ момент. Той дарява спортния модел на Mazda с ускорение до 100 за 5,2 сек и максимална скорост 256 км/ч.
McLaren F1
Централно разположеният V12, обозначен S70/2, е дело на BMW. Той предлага 618 к.с. и 651 Нм. Необходимостта от топлинна изолация на моторния отсек кара Гордън Мъри да прибегне до радикално решения – той използва златно фолио за целта.
На 31 март 1998 г., зад волана на 5-годишен прототип, Анди Уолъс постига рекордните за времето си 386,4 км/ч. В един от пробезите на тестовото трасе на VW в Германия F1 успява да достигне 391 км/ч. До ден днешен McLaren F1 е най-бързият автомобил с атмосферен двигател. Много е вероятно този рекорд никога да не бъде подобрен.
Mitsubishi Lancer Evo V
Лансиран през 1998 г., петото поколение на Lancer получава подобрена версия на своя 2,0-литров мотор. Мощността остава непроменена (276), но въртящият момент се увеличава до 373 Нм (от 330). С негова помощ спортният седан ускорява до 100 км/ч за 4,7 сек и развива максималните 237 км/ч.
Nissan 300ZX
Поколение Z32 на 300ZX използва същия 3,0-литров мотор като предшественика си, но турбо версията получава двойка нови Garrett турбини и два нови междинни охладителя. Това води до мощност от 300 к.с. и 384 Нм.
Но цифрите не са единственото важно за този мотор. Той е известен с отзивчивостта си, тъй като Nissan успява да неутрализира в голяма степен турбо дупката, толкова характерна за двигателите по онова време.
Opel Lotus Omega / Lotus Carlton
Лансиран през 1990 г., Opel Lotus Omega става най-бързият сериен седан в света. Това той дължи на 3,0-литровия редови „шестак“, използван в „горещата“ версия GSi. Lotus увеличава работния обем до 3,6 литра, добавяйки две турбини Garrett T25 и нов междинен охладител.
„Закачен“ към същата 6-степенна ZF механична кутия, използвана от Corvette ZR1, моторът прехвърля 377 к.с. и 568 Нм върху задните колела.
Тези параметри позволяват на Opel Lotus Omega да ускорява до 100 км/ч за 5,4 секунди и да развива максималните 285 км/ч.
Toyota Supra IV
Без съмнение двигателят 2JZ-GTE, монтиран в четвъртото поколение на Supra, е един от най-важните японски двигатели през 90-те. Най-мощната европейска версия на двигателя достига 326 к.с.
Автомобилът, разчитащ на две турбини, е много бърз: ускорява до 100 км/ч за между 5 и 6 секунди (в зависимост от мощностната версия) и достига максималните 250 км/ч.
Двете турбини работят последователно, за да неутрализират турбо дупката, генерирайки 410 Нм въртящ момент от само 1,8 литра работен обем.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Да отдадем почит на легендата Mercedes S-Class W140 (видео)
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!