Airbus обяви, че ще прекрати производството на най-големия пътнически самолет в света А380. Причината е, че основният клиент на модела, авиокомпанията Emirates, е отказала поръчката си за още 39 броя от самолета.
Най-големият пътнически самолет в света кацна в София (видео и снимки)
A380 се оказва твърде скъп за авиокомпаниите по света. Цената му е висока и самолетът е рентабилен, когато пътува с пълен капацитет. Това обаче не се случва достатъчно често и на практика автиокомпаниите летят на загуба. Затова те предпочитат по-малките самолети, като Emirates е променила поръчката си и вместо А380, вече иска А330-900 и А350-900.
Япония, Uber, Boeing и Airbus ще разработват летящи коли
"Днешното съобщение е болезнено за нас и почитателите на А380 по света. Но не забравяйте, че А380 ще продължи да лети още дълги години и Airbus ще продължава да осигурява пълна поддръжка за него", коментира изпълнителният директор на Airbus Том Ендърс в официално съобщение. Последната бройка ще бъде доставена през 2021 г.
Решението поставя под въпрос и около 3500 работни места. Компанията ще разговаря с профсъюзите, за да намери най-добрите решения, сред които ще бъдат и предложения за другии длъжности.
A380 има дълга и трудна история. "Суперджъмбото". Той се разработва дълги години, като първият тестов полет е през април 2005 г. Влиза в редовна употреба през октомври 2007 г.
Може да разгледате самолета в подробности в нашата галерия.
Самолетът е замислен като основен транспорт за трансферни полети и да осигурява връзка между големите летища. Той е с две палуби с обща площ около 550 кв.м. В типична 3-класова конфигурация може да превозва 525 души или 853 души, ако целият самолет е само икономична класа.
Доста често обаче авиокомпаниите поръчват А380 с много просторни и луксозни места в преимум класата, като дори рекламират и "апартаменти" с ъс седалки, които стават на спалня и предлагат допълнителни екстри като баня с душ. Идеята е самолетът дап вличлива повече богати клиенти с лукс и удобства по време на дългите полети.
Летящото такси на Airbus ще е готово до 2020 г.
До момента Airbus е доставила 234 броя от самолета. Най-големият му клиент е Emirates, като Airbus разчиташе именно на поръчките на авиокомпанията, за да запази производството на А380.
Самолетът впечатлява с много от характеристиките си. Размахът на крилете е 80 м, а дължината - 72 м. Височината заедно с опашката е 24 метра. Само фюзелажът е 7 метра широк и 8 метра висок. А380 разчита на 4 двигателя, които осигуряват движение със скорост 903 км/ч и около 15 000 км. обсег с едно зареждане в зависимост от товара.
И макар възможностите му да са впечатляващи и A380 бързо да печели много фенове сред пътниците, той се оказва твърде скъп за авиокомпаниите и летищата. Големите му размери налагат на някои летища да реконструират терминалите и ръкавите, за да могат да го обслужват.
Airbus представи новата фамилия самолети A220
Emirates може да вози пътници в самолети без прозорци
Проблем е и високата му цена за купуване, а възвръщаемостта е доста ниска. Затова след първоначалния ентусиазъм, поръчките започват да спадат. Авиокомпаниите се насочват към по-различна концепция по-къси полети до по-далечните дестинации и по-малко директни полети, което се оказва по-изгодно. Така за А380 няма особено много място и самолетът остава подходящ за по-малко маршрути от първоначално предвиденото.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!