17

П оредицата от катастрофи с най-новите пътнически самолети на „Боинг” – модела „737 Макс”, доведоха до свалянето на машините на земята, много скандали и задълбочени разследвания за причините за проблема.

Оказа се, че той се дължи на софтуерни грешки. Междувременно обаче стана известна и информация за хардуера на най-новите пътнически самолети.

Въпреки че компютрите им трябва да обработват данни от много повече сензори и на практика да могат сами да управляват машините във въздуха, те са с производителността на „Правец-16”.

Един „Боинг 737 Макс” се прави само за 9 дни. Това става с екип от 12 000 души, които сглобяват огромния самолет, струващ 120 млн. долара, пише „The Verge”.

Нови проблеми забавят връщането на Boeing 737 MAX

Става въпрос за наистина авангардни технологии – крила, базирани на проекти на НАСА, двигатели с витла от въглеродни нишки и т.н., както и две двойки 16-битови процесори, чиито първи аналози са произведени преди повече от 30 години.

За сравнение конкурентният „Еърбъс A320нео” има седем подобни компютъра, с обща процесорна мощ по-малка от тази на един смартфон.

А тези компютри са ключови, особено за самолета на „Боинг”. Те отнемат част от работното натоварване на пилотите, независимо дали това става чрез пълна автоматизация на полета – автопилот или чрез фини корекции на управлението. Двата компютъра контролират и дроселите, което означава, че всяка грешка може да се превърне в катастрофа.

Всеки от двата компютъра разполага с двойка едноядрени 16-битови процесори, които работят независимо един от друг. Така, дори единият процесор да се повреди, другият ще продължи да изпълнява необходимите задачи.

Регулатор откри още един проблем с Boeing 737 Max

Първият 737 използва същите компютри в продължение на десетилетия и остава в историята като един от най-сигурните пътнически самолети.

Но при новия „Макс”, технологиите поставят предизвикателства, които вероятно надхвърлят възможностите на остарелите процесори.

Тук трябва да се подчертае, че наследникът на 737 е проектиран за рекордно кратко време. През 2010 г, „Еърбъс” обявява, че разработва „A320нео”, които лети по-далеч и с по-малък разход на гориво от всеки друг самолет с тесен корпус.

Новите полети на Boeing 737 Max все още под въпрос

За „Боинг” това е изненада. Тогава там все още обсъждат дали да направят подобрения на класическия „737” или да създадат изцяло нов самолет. Новината от „Еърбъс” води до бързото взимане на първото решение.

Но за да влязат в темпото на основния си конкурент от американската компания трябва да разработят новия самолет само за 5 години. Този извънредно кратък срок се отразява на всички решения за машината.

Един от основните проблеми е, че новите двигатели са по-големи и прекъсват въздушния поток около крилата. Така всяко изкачване на машината под малък ъгъл създава риск от загуба на контрола от страна на пилота.

Boeing обяви, че е готова с новия софтуер на 737 Max

За разрешаването на проблема инженерите на „Боинг” предлагат разнообразни решения като адаптивни части, които да променят въздушния поток край корпуса на двигателите, изменения на профила на крилата или на контролната система на елероните. Всяко от тези решения обаче би изисквало допълнително време и регулаторно одобрение.

Така че от „Боинг” взимат решение да преодолеят проблема софтуерно. В допълнение към стандартния програмен пакет на двата 16-битови компютъра е добавена още една програма, наречена Система за усъвършенстване на маневрените характеристики. Тя трябва да се задейства, когато самолетът се издига под малък ъгъл, завъртайки хоризонталния стабилизатор, за да противодейства на променящите се аеродинамични сили.

На хартия това решение изглежда направо елегантно. Освен това Федералната авиационна администрация на САЩ не разглежда софтуера като хардуера, така че то лесно и бързо бива одобрено.

Боинг приземи всички самолети 737 МАХ

Чак след катастрофите се разбира, че при определени обстоятелства програмата се активира погрешно, насочвайки носа на самолета надолу, освен ако пилотите не успеят за по-малко от 4 секунди да диагностицират правилно грешката, да натиснат аварийния превключвател и да започнат маневра за възстановяване на полета.

През юни 2019 г. „Боинг” представи пред регулатора за одобрение коригирана версия на софтуера . Последвалите тестове обаче разкриха нови предизвикателства, като възможността за еднобитови грешки, които могат да блокират цели системи на самолета. В съвременните компютри този проблем е разрешен отдавна.

Въпреки това от „Боинг” твърдят, че отделят „всички ресурси, необходими, за да се гарантира, че подобренията на „737 Макс” са всеобхватни и щателно тествани”, но добавят, че не планират „промени в хардуера”.

Засега Федералната авиационна администрация на САЩ изглежда е съгласна.

Но репутацията на регулатора вече е съсипана. Десетилетия наред неговите решения са приемани с доверие от еквивалентните органи в другите държави. Сега обаче ЕС, Китай и Индия искат да сертифицират самолета независимо.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Финансовото министерство с опровержение към Асен Василев за нов държавен самолет

Финансовото министерство с опровержение към Асен Василев за нов държавен самолет

България Преди 14 минути

Според ведомството твърдението му за покупката е манипулация

<p>Мицкоски: Не е честно една държава да се меси в РС Македония и да спира пътя ѝ към ЕС</p>

Мицкоски в САЩ: Не е честно една държава да се меси в РС Македония и да спира пътя ѝ към ЕС

Свят Преди 22 минути

Той коментира речта на вицепрезидента на САЩ Джей Ди Ванс на Мюнхенската конференция по сигурността

Ключови избори в Германия: Как работи избирателната система в Бундестага

Ключови избори в Германия: Как работи избирателната система в Бундестага

Свят Преди 52 минути

От вота също така зависи, макар и косвено, кой ще бъде новият канцлер на страната

Акция срещу наркоразпространението в София, има арестувани

Акция срещу наркоразпространението в София, има арестувани

България Преди 1 час

Сред задържаните са двама младежи на 19 и на 20 години

Тийнейджър е арестуван за нападението с граната във Франция

Тийнейджър е арестуван за нападението с граната във Франция

Свят Преди 1 час

17-годишният бил задържан във връзка с друг случай в Гренобъл - за опит за убийство

"Хамас" освободи още двама заложници

"Хамас" освободи още двама заложници

Свят Преди 2 часа

Двамата мъже, Тал Шохам и Авера Мегисту, бяха предадени на Червения кръст в град Рафах

Откриха череп на "царя на древната египетска гора"

Откриха череп на "царя на древната египетска гора"

Свят Преди 2 часа

Палеонтолози се надяват, че костите ще разкрият защо хищникът е изчезнал

Плевнелиев: Всяка държава, влязла в еврозоната, е по-богата от България

Плевнелиев: Всяка държава, влязла в еврозоната, е по-богата от България

Пари Преди 3 часа

Има по-високо доверие на пазарите, на инвеститорите и по-добре работещи институции, подчерта той

Семейството на Шири Бибас потвърди, че предаденото снощи от "Хамас" тяло е нейното

Семейството на Шири Бибас потвърди, че предаденото снощи от "Хамас" тяло е нейното

Свят Преди 3 часа

Тя бе отвлечена при атаката срещу Израел на 7 октомври 2023 година

<p><strong><span style="color:#499bff;">Мразовита сутрин:</span></strong> Къде отчетоха до <strong><span style="color:#499bff;">-23&deg;C</span></strong> 🥶</p>

Мразовита сутрин: Къде отчетоха до -23°C 🥶

България Преди 3 часа

Още 5-6 дни температурите ще останат минусови, каза климатологът Симеон Матев

Деси и Антонио след "Един за друг": Подсъзнателно предизвикахме ранното ни отпадане

Деси и Антонио след "Един за друг": Подсъзнателно предизвикахме ранното ни отпадане

Любопитно Преди 4 часа

Те са първата двойка, напуснала шоуто след тройна церемония

Очаква се поскъпване на олиото, има недостиг на слънчоглед

Очаква се поскъпване на олиото, има недостиг на слънчоглед

Пари Преди 4 часа

Българските заводи за растителни масла се готвят за загуби и за затваряне на цехове

„Историята няма да ни прости“: Шефът на СЗО с предупреждение

„Историята няма да ни прости“: Шефът на СЗО с предупреждение

Свят Преди 5 часа

През декември 2021 г. държавите от СЗО решиха да изготвят споразумение за превенция и готовност за пандемии

На кого отдава почит църквата днес

На кого отдава почит църквата днес

Любопитно Преди 5 часа

По време на гоненията против християнството вярващите с опасност за живота си прибирали телата на мъчениците и благоговейно ги погребвали в скрити места

<p>Огромни военни колони преминават през България</p>

Огромни военни колони ще преминават от днес до 20 март през България

България Преди 5 часа

Придвижването ще се извършва по републиканската пътна и железопътна инфраструктура на България от Румъния в посока към Гърция и Турция

Какво представлява синдромът на късия сън

Какво представлява синдромът на късия сън

Любопитно Преди 5 часа

Синдромът на краткия сънсе отнася за хора, които естествено и редовно спят по-малко от шест часа