К огато служители на външното разузнаване търсят доказателства за заминаването на лидера на Северна Корея Ким Чен-ун на пътуване в чужбина - като пътуването му до Русия тази седмица за среща с президента Владимир Путин - те винаги търсят местонахождението на влак, боядисан в сивозелено.
Един такъв влак беше забелязан в понеделник да се движи на север, близо до мястото, където се събират границите на Северна Корея, Русия и Китай. Той се движеше в посока Владивосток, където Путин участва в икономически форум. Във вторник севернокорейските държавни медии потвърдиха, че Ким наистина е напуснал Пхенян, столицата на Северна Корея, и е заминал с влак за Русия. Скоро след това южнокорейски официални лица съобщиха, че той е пресякъл границата.
Зеленият влак, който официалните лица търсят, е специалният брониран влак, който Ким Чен-ун, както и баща му и дядо му, управлявали Северна Корея преди него, са използвали. Твърди се, че членовете на семейството нямат увереност, че биха могли да направят безопасно пътуване на дълги разстояния, използвайки един от разнебитения флот от стари пътнически самолети от съветската епоха в страната си.
Макар че много неща за последното пътуване на Ким остават загадка, ето какво знаем за влака:
По-мощен от куршум, но много по-бавен
Голяма част от това, което се знае за влака, идва от доклади на разузнаването, спомени на длъжностни лица, на които е било разрешено да пътуват във влака в предишни епохи и редки кадри от държавните новинарски медии.
Според южнокорейски новинарски доклад от 2009 г., който се основава на класифицирана информация, се смята, че лидерът разполага с поне 90 вагона с висока степен на сигурност. Според доклада, написан по времето на бащата на Ким, Ким Чен Ир, при всяко пътуване на лидера се движат три влака: влак за предварителна охрана, влак на лидера и трети влак, превозващ допълнителни телохранители и провизии.
Тъмнозелен влак с жълта тапицерия се намира в депо, а от двете му страни са разположени двама униформени служители по сигурността.
Всеки от вагоните е брониран, което ги прави с хиляди килограми по-тежки от средното. Това допълнително тегло се изразява в бавно пътуване. Очаква се влаковете да развиват максимална скорост от едва 37 мили в час (близо 60 км/ч - бел.ред.).
Според доклада от 2009 г. по времето на Ким Чен Ир в предварителния влак са пътували 100 служители по сигурността, които са претърсвали гарите за бомби и други заплахи и са проверявали безопасността на трасето. Освен това военни хеликоптери и самолети прелитали над влака, за да осигурят по-голяма сигурност.
Според доклада в цяла Северна Корея са построени двадесет железопътни гари само за лична употреба на лидера.
Kim Jong Un's Armored Train Enters Russia Ahead Of Putin Summit
— The Neutral (@TheNeutralPK) September 13, 2023
Read more : https://t.co/NHM5NddPjl#theneutral #Russia #NorthKorea #World #ForeignAffairs pic.twitter.com/zfItPBmFqp
Всички удобства на дома
Държавните медии на Северна Корея от време на време отразяваха лидерите от вътрешността на влака, като предлагаха рядък поглед към някои от многото специализирани вагони.
Когато през 2018 г. Ким Чен-ун направи първото си държавно посещение в Китай, той се срещна с високопоставен китайски служител, който се качи във влака му във вагон, облицован с дебели розови дивани.
През 2015 г. Ким Чен-ун беше забелязан да седи на дълга бяла маса в помещение, което изглеждаше като конферентна зала. В подобно видео от 2011 г. баща му Ким Чен Ир е видян да заседава в същото купе. В по-старото видео ясно се вижда телевизор с плосък екран, а в по-новото се вижда преносим компютър.
Inside Kim Jong Un’s luxurious — and slow — armored train https://t.co/s4pciQuIdl
— vdquery🌈🇺🇸#DemocracyAlways #BLM #ModernaVax (@Vanessa75998849) September 12, 2023
Омари, вино и "кондуктори"
Говори се, че Ким Чен Ир се страхувал от летене и предпочитал да пътува с влака си, който бил оборудван с модерни комуникационни технологии и голям персонал, който задоволявал капризите му.
"Беше възможно да се поръча всяко ястие от руската, китайската, корейската, японската и френската кухня", пише Константин Пуликовски, руски служител, който е придружавал бившия лидер по време на пътуване из Русия през 2011 г.
Ким настояваше живи омари и други пресни деликатеси да бъдат доставяни на влака, докато той прекосяваше Сибир по време на пътуванията до Русия. Кутии с вина от Бордо и Бургундия са били доставяни със самолет от Париж, разказва Пуликовски в мемоарите си за пътуването "Ориент експрес".
Когато скучаеше, Ким разчиташе на група артистки, известни като диригентки, които му изнасяха серенади на корейски и руски език.
Не е известно какво прави синът му Ким Чен-ун за храна и развлечения, докато е на борда, но е известно, че апетитът на по-малкия Ким съперничи на този на баща му. Съобщава се, че той предпочита швейцарско сирене, шампанско Cristal и коняк Hennessy.
Inside #NorthKorean Leader Kim Jong Un’s Armored Train https://t.co/NDcdomWPf1
— Asharq Al-Awsat English (@aawsat_eng) September 12, 2023
Трагедии по релсите
Влакът е бил в центъра на няколко трагични събития в съвременната история на Северна Корея.
През април 2004 г. в Рьонгчон, близо до китайската граница, загиват повече от 160 души, когато влакове, натоварени с горими материали, се взривяват поради сблъсък или електрическа неизправност.
Първоначално се появиха слухове, че експлозията е част от покушение срещу Ким Чен Ир, тъй като влакът на лидера е преминал през града часове по-рано.
Според държавните информационни медии по-късно той умира във влака си след сърдечен удар през декември 2011 г.
След като става лидер, Ким Чен-ун посещава Китай четири пъти и Виетнам веднъж - все с влак, с изключение на един полет през 2018 г. до китайския град Далян. Той също така посети Русия с влак и се срещна с Путин през 2019 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!