В сичко поскъпва, навсякъде и причината не само дефицитът на природен газ заради повишеното му търсене в Индия и Китай, има и друг фактор, който кара инфлацията главоломно да расте.

По време на пандемията от COVID-19 много услуги и производства бяха спирани за кратко или по-дълго време. Сега в голяма част от света, където мнозинството от населението вече е ваксинирано срещу коронавируса, всички бизнеси отварят, а крайното потребление бързо расте.

Глобалната криза се развихря

Само че пандемията доведе до намаляване на транспортния капацитет в глобален мащаб и до забавяне на международната търговия. Сега веригите за доставки не могат да смогнат с повишеното потребление. Така, въпреки че производството също расте, стоките стигат много по-бавно до потребителите, което рязко вдига цените на стоковите наличности в складовете, защото хората искат това, за което плащат веднага, а не след седмици или месеци.

Натрупването на товарни кораби в най-натоварения пристанищен комплекс в САЩ в Калифорния показва реалния размер на задълбочаващата се криза в глобалните вериги на доставки.

Това е под въпрос във Великобритания поради липса на работна ръка

С времето доставките ще се възстановят и ситуацията ще се нормализира, но това няма да стане бързо. Вероятно проблемите ще продължат поне до следващото лято.

Президентът на САЩ Джо Байдън вече разпореди разтоварването на корабите да премине в денонощен режим.

Според изпълнителния директор на пристанището в Лос Анджелис обаче тази стратегия е временно решение на кризата в краткосрочен план, а занапред логистиката за доставките, особено на храни и горива в световен мащаб се нуждае от преосмисляне.

Пристанищата на Лонг Бийч и Лос Анджелис са двете най-натоварени в САЩ, оттам минава около 40% от вноса. А вече седмици наред десетки огромни контейнеровози са принудени да чакат на котва в морето. Преминаването на 24 часов работен режим просто доведе до намаляване на опашката от контейнеровози от 70 на 61.

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

Забавянията, които ангажират корабите за по-дълго време за курс и недостигът на транспортен капацитет вдигат рязко цените на превозите в световен мащаб. През август 2020 г. стойността на превоза на един контейнер от Китай до САЩ беше средно 3000 долара, а сега вече надхвърля 20 000 долара.

А забавянията се пренасят и по веригите за доставки и производство. Фабриките чакат вносните части и суровини и това оскъпява целия производствен процес.

Има и друг проблем – недостигът на работна ръка, особено в центровете за обработка на доставките и в транспорта. Служителите в тези сектори обичайно са нископлатени. По време на пандемията много от тях бяха съкратени и не можеха да си плащат наемите, но в САЩ действаше мораториум, който позволяваше просрочването на такива задължения. Сега, за да се върнат отново на работните си места със същите заплати, те са принудени да заплащат хиляди долари. Ето защо много от тях предпочитат да се преместят на друго място и да търсят по-стабилна работа.

Някои големи търговци на дребно в САЩ обмислят да наемат собствени кораби с по-малък обем контейнери, за да могат да разтоварват в по-малки пристанища. Това, обаче, ще оскъпи още повече стоките, заради намалените икономии от мащаба.

Държавата може да направи малко, за да разреши кризата, а много от логистичните компании не желаят да инвестират в увеличаване на капацитета и да дават по-високи заплати, тъй като виждат проблемите по веригите за доставки като временно явление.

Но в глобалния свят тези проблеми не са локални за САЩ, като засягат цените на доставките, стоките и услугите навсякъде.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ванс пред Мелони: Оптимисти сме, че можем да сложим край на руско-украинската война

Ванс пред Мелони: Оптимисти сме, че можем да сложим край на руско-украинската война

Свят Преди 3 часа

Двамата отпътуваха за италианската столица преди великденските празници

Орбан очаква бизнес сделка със САЩ

Орбан очаква бизнес сделка със САЩ

Свят Преди 3 часа

"Водим разговори с американците по икономически въпроси, които биха били изгодни за нас", каза Орбан

Две последователни катастрофи с десет коли на АМ "Тракия"

Две последователни катастрофи с десет коли на АМ "Тракия"

България Преди 3 часа

Инцидентите са станали в района на км 145 на магистралата в посока Бургас

<p>Последна информация за състоянието на 13-годишното дете с менингококова инфекция</p>

След над месец лечение: Изписаха 13-годишното дете, преборило менингококова инфекция

България Преди 3 часа

Около две седмици момчето беше в Реанимацията на лечебното заведение в критично състояние

<p>Украинският премиер с визита в САЩ,&nbsp;с кого ще се срещне</p>

Украинският премиер с визита в САЩ

Свят Преди 3 часа

Това става ясно от документ, публикуван от украинското правителство

Русия порази ключови обекти за производство на дронове в Украйна

Русия порази ключови обекти за производство на дронове в Украйна

Свят Преди 4 часа

Това заяви руското министерство на отбраната

Буксуващи усилия за мир съпътстват нови израелски удари в Газа

Буксуващи усилия за мир съпътстват нови израелски удари в Газа

Свят Преди 4 часа

"Хамас" отхвърли израелско предложение за прекратяване на огъня

<p>Тръмп все още се интересува от сделка за мир в Украйна, но е готов да се откаже</p>

САЩ: Тръмп все още се интересува от сделка за мир в Украйна, но е готов да се откаже

Свят Преди 4 часа

Коментарите на Рубио подчертават нарастващото разочарование от липсата на напредък в усилията за решаване на множащите се геополитически предизвикателства

Скандал в Сърбия: Обвинен в сексуален тормоз оглави образователното министерство

Скандал в Сърбия: Обвинен в сексуален тормоз оглави образователното министерство

Свят Преди 4 часа

От години срещу проф. Деян Вук Станкович има множество свидетелства от студентки за тормоз

Нови цени за издаването на лични карти

Нови цени за издаването на лични карти

България Преди 5 часа

Вижте какви ще са таксите:

Патриарх Даниил: Трябва да не се срамуваме от Кръста Христов, той е път към Възкресението

Патриарх Даниил: Трябва да не се срамуваме от Кръста Христов, той е път към Възкресението

България Преди 5 часа

Това призова в посланието си към българския народ на Разпети петък Негово Светейшество

<p>Мистериозно сияние на океана озадачава учените повече от 400 години</p>

Мистериозно сияние на океана, за което се съобщава от повече от 400 години, озадачи учените - ново проучване може да разкрие какво е

Любопитно Преди 5 часа

Повече от 400 години моряците съобщават за мистериозно явление, при което океанът сякаш свети докъдето поглед стига

Ще направи ли Тръмп Китай "велик отново"?

Ще направи ли Тръмп Китай "велик отново"?

Свят Преди 5 часа

През първото тримесечие на тази година китайската икономика е отбелязала по-висок ръст от прогнозирания

<p>МВнР: Българите, пътуващи до Колумбия, да се ваксинират срещу жълта треска</p>

МВнР предупреждава: Българите, пътуващи до Колумбия, да се ваксинират срещу жълта треска

Свят Преди 6 часа

Имунизацията трябва да бъде направена най-малко 14 дни преди пътуването

Спецакция в центъра на София, 13 души са задържани

Спецакция в центъра на София, 13 души са задържани

България Преди 6 часа

Проверени са 41 обекта, сред които хостели, магазини, заведения, фризьорски салони и други, както и над 330 души

Български шофьор на тир загина при катастрофа в Гърция

Български шофьор на тир загина при катастрофа в Гърция

Свят Преди 6 часа

Камионът се е преобърнал, а впоследствие товарната му част е избухнала в пламъци