П илотите на катастрофиралия южнокорейски пътнически самолет са съобщили за сблъсък с птици малко преди аварийното кацане на машината, което завърши фатално, съобщи в днес новинарската агенция Йонхап, като се позова на южнокорейското министерство на транспорта.
Всички 181 души на борда на полет 7C2216 на Jeju Air, с изключение на двама, загинаха в неделя сутринта, след като самолетът предприе неуспешно аварийно кацане на международното летище Маун в Южна Корея.
Самолетът е летял от тайландската столица Банкок, превозвайки десетки туристи, които са почивали по Коледа.
Сред пътниците е имало пет деца на възраст под 10 години, включително тригодишно дете.
At least 177 people were killed in South Korea’s deadliest air accident when Jeju Air flight 2216 crashed at Muan International Airport. Investigators are looking into bird strikes and weather conditions as potential causes https://t.co/UCBiW1DBka pic.twitter.com/YqIqfqHFZR
— Reuters (@Reuters) December 29, 2024
Ужасяващи кадри показват как самолетът се плъзга по пистата, след което се сблъсква с тухлена стена и избухва в пламъци. Единствените двама оцелели са двама членове на екипажа, които са седели в задната част на самолета.
Инцидентът доведе до най-големия брой смъртни случаи при самолетна катастрофа на територията на Южна Корея в историята на страната, която има добри резултати в областта на безопасността на полетите през последните две десетилетия.
„Защо пожарните коли не са сложили пяна на пистата? Защо не са присъствали, когато самолетът се е приземил? И защо самолетът се е приземил толкова далеч по пистата? И защо в края на пистата има тухлена стена?“ - се пита Джефри Томас, редактор на Airline News.
South Korea Plane Crash:On Dec 29, a Jeju Air flight from Bangkok crashed at Muan Int'l Airport,killing 179, including a 3-year-old.The plane skidded off the runway and caught fire;a bird strike is suspected. South Korea's deadliest air disaster.#SouthKoreaPlaneCrash #JejuAir pic.twitter.com/SB1A86JqYo
— NV News (@Vnews2024) December 30, 2024
Южнокорейските власти заявиха, че разследват причината за катастрофата, включително евентуален удар от птица, тъй като стана ясно, че ръководителите на полети са предупредили пилотите за риска от сблъсък само три минути преди самолетът да се разбие в пистата. Минута след предупреждението пилотите са подали сигнал за бедствие.
Според местните медии пътник от полета изпратил текстово съобщение до член на семейството, в което казвал, че птица „се е заклещила в крилото“ и че самолетът не може да се приземи. „Трябва ли да оставя последните си думи?“, пише тогава пътникът.
Съгласно световните авиационни правила Южна Корея ще води гражданско разследване на катастрофата и автоматично ще включи Националния съвет за безопасност на транспорта в САЩ, където е проектиран и построен самолетът. Jeju Air твърди, че катастрофата не се дължи на „никакви проблеми с поддръжката“.
По данни на южнокорейското министерство на транспорта записващото устройство на полетните данни е намерено в 11:30 ч. местно време, около два часа и половина след катастрофата, а записващото устройство на гласовете в пилотската кабина - в 14:24 ч.
По-късно обаче разследващите съобщиха на южнокорейската информационна агенция Yonhap, че записващото устройство е повредено и че в резултат на това декодирането му може да отнеме до месец.
South Korea plane crash: Families mourn the death of 179 killed in Jeju Air accident https://t.co/X9pV9ikclO pic.twitter.com/IauHBygYI0
— The Independent (@Independent) December 30, 2024
Томас описа записващото устройство за полетните данни като „сърцето на самолета“, което би трябвало да даде сведения за това как се е развила катастрофата. Вероятно причините за катастрофата са няколко.
Експертите обаче заявиха, че е малко вероятно удар от птица да е единствената причина за неизправността на колесника.
„Ударът на птица не е нещо необичайно, проблемите с ходовата част не са необичайни. Ударите на птици се случват много по-често, но обикновено те не водят до загуба на самолета сами по себе си“, каза Томас.
Австралийският експерт по безопасност на полетите Джефри Дел заяви: „Никога не съм виждал удар от птица да попречи на разгъването на шасито.“
Ударът на птица би могъл да повлияе на двигателите CFM International, ако в тях е попаднало ято, но това не би ги изключило веднага, а би дало на пилотите известно време да се справят със ситуацията, каза Дел.
Експертите също така се питат защо пилотите не са имали време да намалят скоростта, както е стандартно, по време на аварийно кацане по корем.
Обикновено при аварийно кацане по корем „ще се приземите с двигателите и ще имате неравности“, каза Томас.
„Влизате с минимално количество гориво, имате пожарни коли, които покриват пистата с пяна, и кацате в най-отдалечения край на пистата и обикновено ситуацията завършва добре.“
Заместник-министърът на транспорта Джу Джонг-ван отхвърли опасенията относно използването на тухлена стена като мярка за безопасност, като заяви, че двата края на пистата имат „зони за безопасност със зелени буферни зони, преди да се стигне до външната стена“.
Той добави, че летището е проектирано „в съответствие със стандартните насоки за авиационна безопасност, дори ако стената може да изглежда по-близо, отколкото е в действителност“.
Капитанът на самолета е работил на тази длъжност от 2019 г. и е имал 6823 летателни часа, съобщиха от транспортното министерство. Първият офицер е работил на този ранг от 2023 г. и е записал приблизително 1650 летателни часа.
Jet crash disaster in South Korea marks another setback for Boeing https://t.co/sIK4d08lI8
— The Associated Press (@AP) December 30, 2024
Моделът на Боинг, участвал в катастрофата, 737-800, е един от най-използваните самолети в света, който като цяло има добри резултати по отношение на безопасността и е разработен доста преди варианта MAX, замесен в неотдавнашната криза с безопасността на Боинг.
Катастрофата е едно от най-смъртоносните бедствия в историята на авиацията на Южна Корея. Последният път, когато страната претърпя мащабна въздушна катастрофа, беше през 1997 г., когато самолет на Korean Airlines се разби в Гуам, убивайки 228 души на борда. През 2013 г. самолет на Asiana Airlines кацна аварийно в Сан Франциско, убивайки трима и ранявайки около 200.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!