О громният контейнеровоз, който буквално запуши Суецкия канал и доведе до поскъпване на петрола в глобален мащаб, е заседнал в седименти.
Дългият близо 400 метра кораб е напълно натоварен и чудовищната му маса от 200 хиляди тона превръща в сериозен проблем засядането му в наносите край десния бряг на ключовия воден път.
Юкито Хигаки президент на японската компания собственик обяви, че вероятно в събота наносите ще бъдат изчистени в достатъчна степен, така че контейнеровозът да заплава отново.
В момента 10 влекача почистват Суецкия канал на мястото на инцидента. В същото време повече от 200 големи кораба чакат в Червено море.
"Корабът не пропуска вода. Няма проблем с кормилото и витлата. След като го отместим ще може да плава", посочи Хигаки на пресконференция в Япония. "Продължаваме работата по премахване на утайките с допълнителни инструменти за драгиране."
Защо Суецкият канал остава затворен
Специализиран смукателен багер, който може да премества 2000 кубически метра материал на всеки час, пристигна на мястото в четвъртък.
Броят на чакащите кораби на южния вход на канала кораби нараства експоненциално, след като контейнеровозът се завъртя и запуши напречно водния път във вторник. През дългия 193 км Суецки канал минава около 12% от световния търговски трафик – основно суровини от Азия и Австралия и петрол от Близкия Изток.
Алтернативният маршрут е около нос Добрата надежда в южния край на Африка, но отнема две седмици повече, а и рисковете, свързани с бури, са много по-големи.
Голям товарен кораб блокира Суецкия канал
Съветник на президента на Египет заяви, че се надява ситуацията да бъде решена в рамките на два до три дни.
Според експерти обаче ако се наложи контейнерите да бъдат разтоварени насред пустинята на Египет, за да се олекоти контейнеровозът и да излезе от наносите, операцията може да продължи седмици.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!