Н езависимо от всички заплахи на Тръмп за наказателни мита, в Мексико не са особено разтревожени от ситуацията. А някои са убедени, че страната дори може да извлече ползи от тях, съобщи Deutsche Welle.
В мексиканския Пуебла, град с автомобилна промишленост, се усеща смесица от спокойствие и известно напрежение. Животът си тече както обикновено, но в деня на обявяването на новите митнически тарифи мнозина следяха на мобилните си телефони новините от САЩ.
Загриженост, но и самоувереност
Когато те се появиха, облекчението беше голямо: опасенията бяха за по-тежки мерки от Белия дом – за Пуебла и за Мексико, борили се упорито и заслужили си статута на надежден център за производство на автомобили.
Хората на улицата обаче са раздвоени: „Няма причина да се страхуваме от митата на Тръмп“, казва студентът по икономика Фабрисио Фернандес от Пуебла в интервю за ДВ: „Защото всичко е съвсем просто, той сам плаща митата“.
Пенсионерката Хулия, която се страхува за бъдещето на автомобилната индустрия в Пуебла, е много по-загрижена: "Всичко това е много тревожно за хората, за страната, за всичко. Когато отида в супермаркета, всичко е по-скъпо, а ако намалеят работните места, ще стане още по-лошо", казва тя.
Бум на фирмите доставчици
"През първия мандат на Тръмп беше предоговорено Северноамериканското споразумение за свободна търговия между Канада, САЩ и Мексико. Резултатът беше, че от това се възползва най-вече автомобилната индустрия", казва Томас Кариг, бивш вицепрезидент на Фолксваген-Пуебла. Там се намира един от най-големите заводи на германския автомобилен концерн извън Германия, произвеждащ основно за пазара в САЩ. В Мексико това доведе до бум на фирмите доставчици.
„Търсенето на части за автомобили се увеличи и в САЩ и определено можем да кажем, че предоговарянето беше успешна стъпка както за САЩ, така и за Мексико“, казва Кариг в интервю за ДВ.
След като първоначалните сътресения около новините от САЩ утихнаха, мексиканският министър на икономиката Марсело Ебрард изрази своята увереност в интервю за радио „Формула“. Според него настоящата реорганизация на търговията дори представлява голяма възможност за Мексико.
„Това, което видяхме, е раждането на нов търговски, а вероятно и геополитически ред. Една фаза приключи и започна друга“, каза Ебрард.
Министърът на икономиката дори смята, че Мексико има предимство благодарение на съществуващото търговско споразумение: „Споразумението остава в сила и това е изключително ценно за Мексико“, казва Ебрард. „Нямаме реципрочни мита. Голяма част от външната ни търговия, която се осъществява чрез T-MEC (Споразумението за свободна търговия между САЩ, Мексико и Канада), е безмитна, което е много добра новина.“
Мексико реагира спокойно
Възможно е след опита от първото предоговаряне на Споразумението за свободна търговия Мексико и САЩ да се изправят пред втори кръг от преговори. Такива са очакванията и на консултанта по мениджмънт Кенет Смит, който е участвал в предоговорането: "Знаем, че САЩ искат да отворят отново Споразумението и да го предоговорят“, казва той.
„Разбира се, че Мексико може да се защити с контрамита върху продукти от САЩ. Но въпросът е доколко това е разумно и целесъобразно", посочва на свой ред Кариг. "В крайна сметка митата са данък и този данък се плаща или от потребителите, или от предприятията. Всичко това би било само в ущърб на мексиканското население", категоричен е експертът.
Последиците са различни
Първоначалните реакции на тарифната политика на САЩ бяха смесени. Мексиканската медия Milenio съобщи, че производителят на автомобили Stellantis е взел решение да спре производството в два мексикански завода - Saltillo Van и Toluca. Новината дойде малко след като Тръмп обяви новите си, по-високи митнически налози.
Според мексикански новинарски портал Nissan също спира за момента работата в два завода, в които се произвеждат товарни превозни средства. Но пък от Швеция дойдоха добри новини: Volvo иска да увеличи инвестицията си в завода в Сиенага де Флорес в щата Нуево Леон до 700 млн. щатски долара, съобщи министърът на икономиката Ебрард.