П рез 2022 г. 250 милиона деца по света не са посещавали училище, съобщи NOVA.
Една от основните причини е бедността. В най-богатите страни децата ходят на училище средно 10 години, а в най-бедните - не са дори три години. Много училища са зле оборудвани и често са далеч. Някои деца не ходят на училище, защото трябва да помагат на родителите си с работа или с изкарване на пари.
Друга причина за образователната криза е липсата на учители. Според оценките на ООН до 2030 г. ще са необходими още 44 милиона начални и средни учители по света, 15 милиона - само в Субсахарска Африка.
„Казват, че това е професията, която създава всички други професии. Човек би си помислил, че ще има голямо уважение към тази работа и хората ще бъдат много добре платени. Но обикновено не е така и все по-малко хора се захващат с тази професия”, казва експертът Марк Натанагара.
Училищата също стават сцена на войни и кризи. Според проучването „Образование под атака” през 2020 и 2021 г. са регистрирани над 5000 атаки срещу учебни заведения.
Трета причина за проблемите в образователната система е COVID-19. В Уганда например училищата останаха затворени в продължение на 83 седмици по време на пандемията.
По света над половин милиард ученици не можеха да участват в онлайн обучение. По-богатите страни успяха да дигитализират учебното съдържание по време на пандемията. Това позволи на учениците да се научат как да използват нови технологии.
Според доклада на ЮНЕСКО за световно образование, дигиталните медии имат положителен ефект върху ученето. Но само ако са и педагогически подкрепени.
Към днешна дата само половината от всички страни по света имат определени стандарти за обучение на IT уменията на своите учители. А преподаването на тези умения сега е по-важно от всякога.
Изкуственият интелект отдавна е в класната стая. Но нерегулираните системи могат да застрашат демокрацията и човешките права, ако се използват за подбуждане на омраза и насилие.
Въпреки всички опасения, образователният експерт Марк Натанагара смята, че изкуственият интелект не е повод за безпокойство.
„Не можем да спрем вълната от дигитализация и изкуствения интелект. Вече ги използваме. Това, което ни удари толкова бързо, беше способността да правим генеративен изкуственият интелект, където създава нещо наистина конкретно, като цяло есе или картина или видео”, обяснява Натанагара.
Световният икономически форум засегна и темата Образование 4.0. В допълнение към анализа на данни и програмирането, училищата трябва да насърчават социални умения, които се фокусират върху хората, като сътрудничество, съпричастност, социално съзнание и глобална отговорност.
В своя доклад за бъдещето на училищата ЮНЕСКО акцентира и върху глобалните връзки. Земята трябва да се разглежда като взаимозависима система от хора, животни и околна среда. Освен това, училищата трябва да учат децата как да разпознават фалшивите новини.
„Мисля, че всеки учител трябва да учи учениците как да мислят критично, как да анализират, да оценяват, да вземат добри решения. Не искаме да бъдем твърде увлечени в съдържанието и конкретните знания, защото знанието непрекъснато се промени и напредва. Не знам какви ще бъдат кариерите утре. Така че да научим учениците да мислят”, съветва Натанагара.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!