З ападни компании, включително Avon Products, Air Liquide и Reckitt, останаха в Русия, въпреки че заявиха, че планират да напуснат след нахлуването в Украйна, тъй като бюрократичните пречки се увеличават и потребителската активност се възстановява.
Притежаваната от Natura козметична марка, френският промишлен производител на газ и потребителската група в Обединеното кралство, която произвежда всичко от болкоуспокояващи до презервативи, са сред стотиците западни групи, които са останали в страната след пълномащабната инвазия през 2022 г.
Две години след началото на войната: Икономиката на Русия не се срина. Защо?
„Много европейски компании наистина се озоваха между чука и наковалнята“, каза изпълнителен директор, работещ със западни компании в страната. „Казаха, че ще си тръгнат. Те бяха поставени пред избор на купувачи, който беше неприемлив за тях. Като цяло повече от 2100 мултинационални компании са останали в Русия от 2022 г. насам, установи Киевското училище по икономика, в сравнение с около 1600 международни компании, които или са напуснали пазара, или са намалили дейността си."
Western businesses backtrack on their Russia exit plans https://t.co/4aKcEvdUS2
— Megan Ann Shields (@MeganAnnShields) May 28, 2024
Малко след нахлуването в Украйна през 2022 г. десетки такива групи обещаха да намалят присъствието си в Русия, докато Западът се опитваше да изглади икономиката на страната и военните каси на Кремъл от чуждестранни пари. Но Москва постепенно повиши цената на корпоративното напускане, като наложи задължителна отстъпка от 50 процента върху активи от „неприятелски“ страни, продадени на руски купувачи, и минимум 15 процента „данък за изход“.
Освен това става все по-трудно да се намерят местни купувачи, приемливи както за продавача, така и за Москва, и чието участие не попада в противоречие със западните санкции. Air Liquide обяви през септември 2022 г., че е подписала меморандум за разбирателство за продажба на бизнеса си в Русия на екипа от местни мениджъри, които го управляваха. Сделката обаче така и не получи одобрение от руското правителство, оставяйки компанията в безизходица.
Някои компании вече не се чувстват принудени да напуснат страната. Avon започна процес на продажба на своя руски бизнес и получи оферти, но реши да не ги приеме.
Мерките, които биха ударили сериозно руската икономика
„Повече от 135 години Avon подкрепя жените, където и да се намират по света, независимо от етническа принадлежност, националност, възраст или религия“, каза компанията.
Докато Reckitt обяви през април 2022 г., че е „започнал процес, насочен към прехвърляне на собствеността върху своя руски бизнес“, новият главен изпълнителен директор Крис Лихт възприе по-премерен подход.
„Продължаваме да разглеждаме опции, но стана по-сложно, не по-малко сложно“, каза той миналия месец. „Първоначалният разговор беше, оставате ли или си отивате и фирмите плащат данъци... Мисля, че водим малко по-нюансиран разговор.“
Мултинационалните компании не забравяха за мъките на западни компании като Carlsberg и Danone, чиито активи бяха конфискувани, след като обявиха планове за напускане. Докато Danone в крайна сметка успя да сключи сделка за продажба на активите с голяма отстъпка, Carlsberg остава в продължителна съдебна битка с Москва, а един от бившите висши ръководители на пивоварната е в руски затвор.
Александра Прокопенко, чуждестранен сътрудник в Carnegie Russia Eurasia, каза, че нарастващите заплати и по-розовата от очакваното икономическа ситуация са подхранвали бума на разходите, правейки Русия много по-привлекателна за мултинационалните компании, особено в потребителския сектор. Прокопенко каза, че неотдавнашната вълна от национализации, насочена както към чуждестранни групи, така и към местни играчи, остава „основният риск за чуждите граждани в Русия“, добавяйки: „Така че, ако те виждат този риск като управляем, защо не останат?“
Около 36 млрд. долара чужди инвестиции са изтеглени от Русия
PepsiCo обяви през март 2022 г., че е спряла продажбата и производството на водещата си напитка в Русия, но продължава да управлява млечен бизнес в страната, който наема 20 000 души пряко и 40 000 селскостопански работници непряко. „Като компания за храни и напитки сега повече от всякога трябва да останем верни на хуманитарния аспект на нашия бизнес. Това означава, че имаме отговорност да продължим да предлагаме другите си продукти в Русия“, написа главният изпълнителен директор Рамон Лагуарта в имейл до служителите през септември 2022 г.
Конкурентът Coca-Cola спря да изпраща своите безалкохолни напитки в Русия, но ролята е поета от бутилиращата компания на гиганта за напитки в региона Coca-Cola Hellenic, в която тя държи 21 процента дял. През август 2022 г. бутилиращата компания създаде самостоятелна руска компания, Multon Partners, чиито руски версии на марките на Coca-Cola включват Dobry Cola, която измести оригиналната кока-кола от първото място като най-продавана в страната.
„Dobry Cola е продължение на съществуваща марка на пазара, произведена и разпространявана от Multon Partners. Няма връзка с The Coca-Cola Company или нейните марки“, каза бутилиращото предприятие.
Сред повече от 2000 компании, които казаха, че ще останат в Русия - които включват потребителските групи Mondelez, Unilever, Nestlé и Philip Morris - някои станаха по-открити относно плановете си. Но има липса на яснота относно заявените продажби на някои компании.
Американският късо продавач Hindenburg Research разкри през март, че стоките на полския моден търговец на дребно LPP все още се продават в Русия, въпреки че той обяви, че е напуснал пазара през юни 2022 г., след като продаде бизнеса си на неидентифициран китайски консорциум. Въпреки че LPP отрече неправомерни действия, тя призна, че се е възползвала от продажби на „трансферни агенти“, за да помогне за финансирането на разходите за прехода, практика, която няма да бъде премахната до 2025 г.
Австрийската Raiffeisen Bank International също беше подложена на критики, след като FT съобщи, че десетки базирани в Русия обяви за работа, които е публикувала, показват амбициозни планове за растеж в страната, въпреки обещанието ѝ да напусне пазара. Втори изпълнителен директор, работещ със западни компании в Русия, каза, че е имало забележима промяна в настроенията.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!