Ф окусът на западния печат след самолетната катастрофа във Вашингтон, в която се смята, че са загинали 67 души, пада върху обвиненията на президента на САЩ Доналд Тръмп и върху всеобщата скръб, в която се е потопила нацията.
Тръмп обвини авиацията и Демократическата партия, без да се позовава на доказателства, посочва в една от водещите си статии в. "Ню Йорк таймс". "Изявленията на президента, които предполагат, че федералната политика досега е причинила по някакъв начин сблъсъка на пътнически самолет с военен хеликоптер, са илюстрация на инстинкта му незабавно да прокара събитията през своята политическа или идеологическа призма", посочва в материала си Дейвид Сейнджър.
Според Тръмп виновни са изискванията за "многообразие, равнопоставеност и приобщаване" (Diversity, equity, and inclusion - бел. ред.) при назначаването на служители във Федералната авиационна администрация (ФАА), както и двамата му предшественици на президентския пост от Демократическата партия (Барак Обама и Джо Байдън). По думите му стандартите за ръководителите на полети са били твърде занижени.
Той обвини екипажа на армейския хеликоптер, който изглежда се е врязал в пътнически самолет, захождащ за кацане на летище "Роналд Рейгън" над река Потомак, посочва Сейнджър. Моменталното му съсредоточаване върху принципа на равнопоставеността на всички граждани показват рефлекса на Тръмп незабавно да очертава случилото се така, както го вижда той, независимо дали фактите пасват или не, е мнението на автора на материала.
Китай твърди, че нейни граждани са загинали при катастрофата във Вашингтон
Това е нещо, което той е правил и преди: след терористичната атака в Ню Орлиънс на Нова година той обвини нелегалната имиграция, въпреки че нападателят беше американец, роден в щата Тексас, припомня "Ню Йорк таймс".
Запитан как може да твърди, че наемането на служители съгласно принципите за многообразие е причина за катастрофата, въпреки че основните факти за сблъсъка все още се търсят от разследващите, той каза: "Защото имам здрав разум“. "За някои работни места се нуждаем от най-големите умове“, каза той, цитиран от американския вестник.
Според най-новите публикации на "Ню Йорк таймс" дежурният по контрола на въздушното движение е бил сам, въпреки че смяната по време на катастрофата е трябвало да бъде от двама души. От друга страна, след като диспечерът е задал курс на тримата във военния хеликоптер "Блек Хок", машината е летяла на по-голяма височина от указаната, отбелязва изданието.
Линиите на полета на самолета и на хеликоптера са били нормални преди сблъсъка, заяви министърът на транспорта Шон Дъфи, цитиран от "Ню Йорк таймс". Той посочи, че хеликоптерите и самолетите обикновено летят близо един до друг във въздушното пространство на окръг Колумбия.
"Това не е нещо необичайно - с военен самолет, летящ над реката, и самолет, кацащ в Окръг Колумбия", заявява Дъфи, добавяйки, че нощта е била ясна. Следователи от Националния съвет за безопасност на транспорта и Федералната авиационна администрация ще анализират отломките, уточни министърът. "Ню Йорк таймс" цитира и изпълнителния директор на "Американ Еърлайнс" Робърт Айсъм, според когото пилотът на пътническия самолет с 64 души на борда е бил изключително опитен.
Наистина ли момче от фаталния полет в САЩ оцеля заради кучето си
Представители на Обединената оперативна група на американската армия за столичния район заявиха, че хеликоптерът е извършвал тренировъчен полет. Машината е била базирана във военното летище "Дейвисън" във Форт Белвуар, щата Вирджиния, южно от Вашингтон. Екипажът на хеликоптера също е бил "доста опитен", подчертава министърът на отбраната Пийт Хегсет, цитиран от "Ню Йорк таймс".
Друг американски вестник - "Вашингтон пост" - описва личната трагедия на семействата на жертвите. Двадесет и осем тела бяха извадени в рамките на вчерашния ден от река Потомак, като се смята, че сред пътниците на полет 5342 от град Уичита, щата Канзас, за Вашингтон, както и сред хората в армейския хеликоптер, няма оцелели.
Сред обявените за загинали при катастрофата е и 16-годишният американски фигурист Спенсър Лейн, който е пътувал заедно с майка си Кристин Конрад Лейн. Тио Армъс от "Вашингтон пост" е разговарял по телефона с бабата и дядото на Спенсър.
Предполага се, че до 15 треньори и състезатели по фигурно пързаляне, които са се връщали от тренировъчен лагер за млади таланти, организиран от американската федерация, са били на борда на самолета. Сред тях са и руски граждани като световните шампиони при спортните двойки за 1994 г. Евгения Шишкова и Вадим Наумов, които са семейство.
Опечалени вчера са оставяли подаръци и цветя на ледени пързалки, отбелязва "Вашингтон пост". Така е било на пързалката "Ашбърн" в Лаудаун, щата Вирджиния. "С натежали от скръб сърца научихме, че фигурното пързаляне е било пряко засегнато от катастрофата. Ние в този спорт сме едно голямо, сплотено семейство“, се казва в изявление на управата на пързалката, цитирана от изданието.
Спенсър, който по рождение е кореец, е осиновен от семейство Кондрад, когато е на десет месеца. "Той беше подарък. Звездите се събраха за нас", казва за "Вашингтон пост" бабата Карън Конрад. "Беше обсебен от фигурното пързаляне. Мислеше само и единствено за Олимпиадата", допълва тя.
Британският в. "Гардиън" цитира президента на Международния олимпийски комитет (МОК) Томас Бах, който казва, че всички в олимпийското семейство "дълбоко скърбят след трагичния въздушен инцидент във Вашингтон". "От името на МОК и лично аз изказвам съболезнования за всички загинали, сред които, както разбираме, може да са олимпийци, млади спортисти и техни треньори и близки“, казва още Бах.
"Гардиън" се позовава на думите на бившата фигуристка от Русия Наталия Гудина, която казва, че нейният съпруг Александър Кирсанов и двама млади състезатели, които той тренира, са били на борда на самолета. Тя е решила да остане у дома в щата Делауер, а със състезателите да замине само мъжът ѝ.
"Изгубих всичко - мъж, деца, приятели. Имам съпруга си обратно. Искам да видя тялото му", казва Гудина пред телевизия Ей Би Си, цитирана от "Гардиън".
Италианският в. "Република" обръща внимание на случайността, спасила живота на друг фигурист, американеца Джон Маравиля. "Понякога съдбата се решава от дребни детайли, решения, взети в последния момент, случайности, които изглеждат почти предначертани", пише авторът на материала Фулвио Черути.
Руските световни шампиони Вадим Наумов и Евгения Шишкова са сред загиналите във Вашингтон
Днес Маравиля дължи живота си на избор на служител, наложен от наредба: кучето му е сметнато за "твърде голямо“, за да се вози с него в пътническия салон на самолета от Уичита, уточнява авторът в "Република". "Отказан билет, спасен живот" е заглавие в статията.
Служителката на регистрацията за полета категорично отказва на фигуриста да вземе кучето със себе си на седалката. Съответно той връща билета и решава, че ще пътува обратно с автомобил. "Няколко часа по-късно идва шокиращата новина за сблъсъка. Тогава Джон разбира, че едно четирикрако чудо му е спасило живота", завършва "Република".
Германският в. "Велт" обръща внимание на факта, че макар и подобни сблъсъци във въздуха да се смятат за изключително малко вероятни, те се случват отново и отново, и то с катастрофални последици. "От 1945 година насам са регистрирани около 40 катастрофи с граждански самолети", пише авторът Свен-Феликс Келерхоф.
"Предвид скоростите, които самолетите трябва да развият, за да могат изобщо да летят, е изключително малко вероятно два самолета да се сблъскат един с друг. С известни изключения това важи и за сблъсъци между самолети и хеликоптери във въздуха. Настоящият инцидент във Вашингтон обаче показва, че въпреки изключително малката вероятност този ужас се случва отново и отново", отбелязва Келерхоф.
Една от възможните версии е, че пилотът на хеликоптера е направил фатална грешка. От контролната кула са му казали да наблюдава пътническия самолет и да прелети покрай него. Социалните медии не изключват възможността пилотът случайно да е погледнал друг, по-голям самолет - полет 3130 на "Американ Еърлайнс", който също се е приближавал, посочва "Велт".
* Във видеото: След авиокатастрофата във Вашингтон: Намериха черните кутии на пътническия самолет
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!