Н осенето на захранващи банки по време на ваканция или пътуване се превърна в обичайна практика за пътуващите, предлагайки удобен начин за поддържане на устройствата заредени по време на дълги пътувания или преходи. Неотдавнашни инциденти обаче породиха сериозна загриженост за безопасността относно рисковете, които тези преносими зарядни устройства представляват.
Известно е, че захранващите батерии, особено тези с литиеви батерии, могат да прегреят или да се запалят при определени условия. В резултат на това пренасянето им на борда на авиокомпаниите беше преустановено, а авиокомпаниите започнаха да прилагат по-строги правила относно използването и съхранението им по време на полети. Разбирането на потенциалните опасности и спазването на политиките на авиокомпаниите е от решаващо значение за осигуряване на безопасно пътуване със самолет, като същевременно устройствата се поддържат заредени.
Неотдавнашен инцидент по време на полет на авиокомпания Hong Kong Airlines отново повдигна въпроса за безопасността на захранващите устройства в самолетите. Само 15 минути след излитането в горното отделение на полет HX115 избухна пожар, за който се твърди, че е причинен от захранваща банка. Бързото реагиране на пътниците и екипажа, които използваха вода и сок, за да потушат пламъците, предотврати катастрофата, но събитието подчерта нарастващите опасности от носенето на захранващи банки на борда.
Полет на Hong Kong Airlines, пътуващ от Ханджоу за Хонконг, беше принуден да кацне аварийно във Фуджоу, след като захранваща батерия се запали в горното отделение за багаж.
#BREAKING:Hong Kong Airlines flight #HX115 (Hangzhou–Hong Kong) diverted to Fuzhou after a fire broke out in an overhead luggage compartment mid-flight.
— Turbine Traveller (@Turbinetraveler) March 20, 2025
The Airbus A320 (B-LPC) landed safely on Runway 03 at Changle Airport (FOC), with the crew successfully extinguishing the fire. pic.twitter.com/xkbrqBmkU0
Това е самолет Airbus A320-232 (B-LPC), който се е намирал във въздуха само от около 15 минути, когато пътниците и екипажът забелязват дим и пламъци, излизащи от багажното отделение. Пътниците и стюардесите използвали вода и сок в опит да потушат огъня. Един от пътниците описва сцената като „като на филм“, говорейки за спешността на ситуацията.
Аварийно кацане във Фуджоу
Самолетът, който първоначално се е насочвал към Хонконг от летище Ханджоу Сяошан, е пренасочен към международното летище Фуджоу Чангле заради пожара. Полетът се приземи благополучно, а пътниците бяха свалени от самолета с автобуси. Въпреки че службите за спешна помощ и пожарните коли бяха в готовност, тяхната помощ не беше необходима, тъй като пожарът вече беше овладян.
On March 20,Hong Kong Airlines Airbus A320 (B-LPC) flight #HX115 from #Hangzhou to #HongKong was forced to divert to #Fuzhou after a fire broke out in an overhead compartment.The crew successfully extinguished the fire.
— FlightMode (@FlightModeblog) March 21, 2025
🎥 via @IFENG__official#HongKongAirlines #aviation #China pic.twitter.com/BvVeHFwiJz
Как реагираха авиокомпаниите?
Hong Kong Airlines потвърдиха, че пожарът е бил напълно потушен, и заявиха: „Полет HX115 на Hong Kong Airlines, излитащ от Ханджоу за Хонконг, беше отклонен и кацна безопасно на международното летище Fuzhou Changle поради пожар в горното отделение, който беше успешно потушен“. За щастие не се съобщава за пострадали, въпреки че броят на пътниците на борда не се съобщава.
Пожарът нанася значителни щети на горното отделение, като се виждат силни овъглени частици, а стюардесите продължават да наливат течности, за да предотвратят повторното разпалване на пожара. На кадри от инцидента се вижда как някои пътници напускат местата си и притичват в коридора преди кацането.
Промяна в указанията за захранващите устройства
Много авиокомпании актуализираха своите политики относно използването на преносими зарядни устройства по време на полет. Например Сингапурската авиокомпания обяви, че от 1 април 2025 г. пътниците вече няма да могат да използват преносими зарядни устройства по време на полет.
По-рано тази година полет на Air Busan от Пусан до Хонконг също преживя подобен пожар, за който се смяташе, че е причинен от захранваща батерия. След този и други инциденти няколко авиокомпании в Южна Корея и Тайван, включително EVA Air, затегнаха правилата си. EVA Air вече забранява използването на захранващи устройства и резервни литиеви батерии на борда на самолета и забранява те да бъдат чекирани.