Зачестяват ли самолетните катастрофи?
Снимката е илюстративна   
Източник: IStock

П рез последните два месеца станахме свидетели на четири търговски самолетни катастрофи. Три от тях бяха фатални. Ако включим и частните самолети, броят на инцидентите нараства до 113 от началото на 2025 г.; 15 от тях са фатални. Струва ни се много.

Но, добре...

Така ли е наистина? Дали напоследък виждаме повече въздушни бедствия, или просто им обръщаме повече внимание? Защо въздушният транспорт би станал по-малко безопасен - и дали влошаваме или подобряваме проблема?

Отговор търси IFLscience.

Първи въпрос: наистина ли самолетните катастрофи са се увеличили в момента?

Не. Всъщност, данните от Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB) показват, че през януари и февруари тази година са регистрирани значително по-малко авиационни произшествия, инциденти и събития, отколкото през 2024 или 2023 г.

Въпреки поредицата от скорошни нашумели инциденти, историята, разказана от статистиката, остава същата: летенето все още е, понастоящем, най-безопасният вид транспорт. Това е вярно в почти абсурдна степен, всъщност: при вашето средно пътуване на дълги разстояния трябва да "внимавате как стигате до летището", каза Исмо Аалтонен, бивш ръководител на разследването на въздушни бедствия във Финландия, пред BBC Verify тази седмица, тъй като "това е най-опасната част от пътуването в сравнение със самия полет".

Това е резултат, който е показателен за ясна дългосрочна тенденция. Между 2005 и 2023 г. броят на авиационните произшествия в световен мащаб е спаднал от 4,4 на милион заминавания до 1,9, според данни на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO), орган на ООН, който следи глобалните въздушни инциденти. Броят на смъртните случаи при произшествия с търговски самолети също е намалял повече от 11 пъти, от 824 през 2005 г. на 72 през 2023 г.

Накратко: летенето никога не е било по-безопасно и скорошната поредица от нашумели катастрофи не променя това.

Пътуването със самолет "е изключително безопасно", каза Арнолд Барнет, професор по статистика в MIT Sloan School of Management, който също публикува проучване за статистиката на авиационната безопасност миналия август, пред Conde Nast Traveler миналата седмица.

"Ако видите малко дете на американско летище, има пет пъти по-голяма вероятност то да порасне и да стане президент на САЩ, отколкото да загине в предстоящия полет."

Вярно е, че през последните два месеца имаше четири катастрофи на търговски самолети - три от тях фатални - но както посочва Дарил Кембъл от The Verge, това са четири от около 6,2 милиона полета, които са се случили през същия период. Нека си го кажем: един на повече от милион все още е доста добър шанс за оцеляване.

"Последните инциденти неизбежно ще привлекат вниманието и фокуса към авиационния сектор. Въпреки това, подобни събития остават почти невъзможни за изчисляване", каза Дамиен Девлин, преподавател по авиационен мениджмънт в Университета на Източен Лондон, пред The Telegraph миналата седмица.

Но, посочи той, "за да добиете представа, човек трябва да пътува със самолет всеки ден в продължение на 103 239 години, за да се сблъска със злополука със смъртен случай."

И така, защо ни се струва, че самолетите се разбиват по-често?

В момента има няколко неща, които изкривяват възприятието ни за честотата на самолетните катастрофи. Първото е простата статистика: "За всеки дългосрочен риск, през половината от времето наблюдаваният процент ще бъде по-висок", каза Дейвид Шпигелхалтер, почетен професор по статистика в Университета в Кеймбридж, пред The Verge.

"Не трябва да очакваме събитията да бъдат еднакво разпределени. Ще има очевидни струпвания."

С други думи: понякога просто се случват гадни неща. Буквално не можете да имате късмет през цялото време: "Ако хвърляте монета многократно, обикновено ще получавате редуване между ези и тура", каза Барнет пред Conde Nast. "Но от време на време, със сигурност ще получите шест езита подред или седем тури подред."

"Когато събитията са редки, както са самолетните катастрофи с голям брой загинали в момента, е [статистически] нормално да има дълги периоди без никакви събития, редувани с кратки моменти с няколко събития", обясни той. "Но събитията всъщност не се случват по-често."

Проблемът е, че живеем в епоха на постоянни и моментални новинарски актуализации - а ужасните изображения на разбити самолети определено водят до кликания. Авиационните произшествия може да са били много по-вероятни през 60-те и 70-те години, но нашите родители и баби и дядовци просто не са били захранвани с хилядите горещи коментари и снимки, на които сме изложени днес, което увеличава общата ни тревожност около летенето.

"Тези събития са преувеличени в контекста на социалните медии", каза Уилям Брейди, асистент-професор по мениджмънт и организации и публикуван изследовател на социалните медии в Северозападния университет, пред Thrillist миналата година - всъщност след подобна вълна от авиационни злополуки.

"Не само виждаме тази информация да идва от медийни източници, но виждаме хора в нашата социална мрежа, които понякога са наши приятели, понякога просто хора, с които сме слабо свързани, но те са хора и те препредават тази информация [...] това ни кара да разбираме това като нещо, което е често срещано."

"Ако сте потребител и гледате тези истории, не виждате колко самолета са били успешни в полетите си, което е много", посочи Брейди. "Виждате само нещото, което [привлича] вниманието ви, нещото, за което се съобщава, катастрофите."

И така: лош късмет и възходът на социалните медии. Това ли е всичко, което е виновно? Е, да, най-вече - но има една огромна, неоново оранжева объркваща променлива, която бихме пропуснали да пренебрегнем: скорошните съкращения в Американската федерална авиационна администрация, или FAA.

Вероятно ли е да се увеличат самолетните катастрофи?

Почти веднага, след фаталния сблъсък във въздуха на 29 януари близо до националното летище Роналд Рейгън Вашингтон, социалните медии бяха наводнени с обвинения, че бедствието е пряко причинено от скорошните политически решения на режима на Тръмп.

"20 януари: уволнен директор на FAA; 21 януари: замразяване на наемането на диспечери на въздушното движение; 22 януари: разпуснат Консултативен комитет по безопасност на авиацията; 28 януари: изпратено искане за обратно изкупуване/пенсиониране до съществуващите служители; 29 януари: първи американски сблъсък във въздуха от 16 години", обобщи адвокатът по технологии и граждански права Т. Грег Дусет в публикация в Bluesky по това време. "Да направим Америка отново велика!"

Времето със сигурност беше подозрително - но според експерти по това време, дори тези промени и съкращения е малко вероятно да са произвели толкова драматични ефекти толкова бързо.

"Действията на президента Тръмп не биха довели до толкова незабавно въздействие", каза Джим Кардосо, бивш полковник и пилот от ВВС на САЩ, а сега старши директор на Глобалния и национален институт за сигурност на Университета на Южна Флорида, пред PolitiFact на 30 януари.

"Всички процеси за контрол на въздушното движение в района на Вашингтон са добре установени отдавна", каза Кардосо.

"Персоналът, участвал в инцидента - екипажите от двата самолета и [диспечерите на въздушното движение], намиращи се на място по време на инцидента - също нямаше да бъдат засегнати."

Казано това - мина повече от месец от тези промени в политиката и междувременно видяхме стотици служители на FAA, уволнени едностранно. Трябва ли да очакваме съответна промяна в безопасността на авиацията? И ако да, кога?

Е, очевидно никой не знае бъдещето със сигурност - но нека просто кажем, че прогнозата не е страхотна. Съкращенията "със сигурност [няма] да подобрят безопасността", каза пред Politico миналата седмица Джеф Гузети, консултант по авиационна безопасност, който е дългогодишен служител както в FAA, така и в NTSB. "Това може само да увеличи риска."

Служителите на Тръмп настояват, че са уволнени относително малко хора, всички стажанти - въпреки че това не означава непременно това, което звучи - и че "нито диспечерите на въздушното движение, нито специалистите, които изпълняват критични за безопасността функции, са били уволнени." Но синдикатът, представляващ служителите на FAA, Professional Aviation Safety Specialists (PASS), казва, че много от уволнените са заемали важни роли в подкрепа на диспечерите на въздушното движение, съоръженията и технологиите, които поддържат авиацията безопасна.

Екипите за спешна помощ реагират на самолетната катастрофа във Вашингтон

"Диспечерите на въздушното движение не могат да вършат работата си без нас", каза бивш служител, който говори пред Politico при условие на анонимност. "За да бъда откровен, без нашия екип [...] пилотите буквално биха летели на сляпо."

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Франция: Путин поставя нереалистични условия

Франция: Путин поставя нереалистични условия

Свят Преди 1 час

Софи Примас: Все още има какво да се направи

<p>Кац: Жители на Газа, това е последното предупреждение</p>

Израелската армия започна сухопътни операции в Газа

Свят Преди 1 час

Войските са „поели контрола и са разширили присъствието си до централния коридор Нецарим“

Излъгал ли е принц Хари при влизането си в САЩ? Цензурираните документи повдигат въпроси

Излъгал ли е принц Хари при влизането си в САЩ? Цензурираните документи повдигат въпроси

Свят Преди 2 часа

Съдебни документи, публикувани във вторник, не хвърлят нова светлина върху обстоятелствата, при които принц Хари е влязъл в САЩ

Най-грозната риба в света спечели "Риба на годината" в Нова Зеландия

Най-грозната риба в света спечели "Риба на годината" в Нова Зеландия

Любопитно Преди 2 часа

Този вид е талисман на Обществото за опазване на грозните животни

Откриха обявеното за издирване 13-годишно момиче

Откриха обявеното за издирване 13-годишно момиче

България Преди 2 часа

Момичето излязло от дома си в сряда сутрин, тръгнало към училище, но не се прибрало

<p>С колко ще се вдигнат пенсиите тази година</p>

Приеха бюджета на Държавното обществено осигуряване

България Преди 3 часа

Минималната работна заплата за страната се увеличава от 933 лв. на 1077 лв.

Каталогът Nova Docu вече е достъпен и в Гърция

Каталогът Nova Docu вече е достъпен и в Гърция

Любопитно Преди 3 часа

Създаден от United Media миналата година, ексклузивният каталог вече е на разположение на гръцката публика

Путин нареди украински военнопленници да бъдат третирани като терористи

Путин нареди украински военнопленници да бъдат третирани като терористи

Свят Преди 3 часа

Руският президент се похвали „разгром“ на украинската армия в Курска област

Толкова различна: Вижте как е изглеждала Меган Маркъл в гимназията

Толкова различна: Вижте как е изглеждала Меган Маркъл в гимназията

Любопитно Преди 3 часа

Херцогинята на Съсекс завършва римокатолическото училище Immaculate Heart през 1999 г.

МВнР: Българин, работещ в ООН, е загинал в Газа

МВнР: Българин, работещ в ООН, е загинал в Газа

България Преди 4 часа

Израелската армия отрече да е нанасяла удари по сграда на ООН в Газа

<p>Над 600 доброволци дариха кръв за пострадалите в РСМ</p>

Над 600 доброволци дариха кръв за пострадалите от трагедията в Кочани

България Преди 4 часа

Всички кръвни центрове отчитат, че вълната от съпричастност не стихва и към този момент

Кремъл: Путин и Тръмп се разбират, имат си доверие

Кремъл: Путин и Тръмп се разбират, имат си доверие

Свят Преди 4 часа

Днес Кремъл обвини Украйна, че върви срещу руско-американските усилия

Унгария забрани прайда въпреки протестите

Унгария забрани прайда въпреки протестите

Свят Преди 4 часа

Карачон: Будапеща е град на свободата, ще има парад

Предлагат въвеждането на еднодневни винетки

Предлагат въвеждането на еднодневни винетки

България Преди 4 часа

Целта е да се осигури нова опция за краткосрочно използване на платената пътна мрежа

Почина върховният съдия Ивайло Младенов

Почина върховният съдия Ивайло Младенов

България Преди 5 часа

Опелото ще се състои на 22 март 2025 г. от 13 ч. в Храм „Свети Седмочисленици“

Джок Полфрийман

Джок Полфрийман загуби делото срещу България

България Преди 5 часа

Европейският съд по правата на човека обяви за недопустима жалбата му, касаеща дисциплинарни наказания, наложени на чужденеца през 2018 г. в затвора, където изтърпяваше наказание за убийство, преди да бъде условно предсрочно освободен