З ащо във Великобритания се стигна до липса на шофьори и дефицит на бензин? Британското правителство отговаря на този въпрос обикновено с аргумента, че не само на Острова липсвали 100 000 шофьори на камиони. Така било и в други европейски държави, пишат от "Дойче веле".
"Това не отговаря на истината, г-н Джонсън!"
Но това просто не отговаря на истината, категоричен бе водещият от Би Би Си Андрю Мар в разговор с Борис Джонсън. Мар обясни на премиера, че журналисти от Би Би Си са разговаряли с браншовите организации на бензиностанциите във Франция, Полша, Германия, Италия, Нидерландия и Испания. "Никъде другаде няма проблеми като нашите. Дори в Северна Ирландия е по-добре. Как да си го обясним?", попита водещият в предаването си. В отговор Джонсън направи опит да се измъкне с обяснението, че във Великобритания търсенето имало своите особености. С това уклончиво обяснение премиерът всъщност отново препраща към трайния упрек на правителството срещу медиите, че създавали паника и тласкали хората към презапасяване.
Дейвид Чармън, собственик на бензиностанция в Кент, направо побеснява от такива аргументи. Той разказва, че миналата седмица е получил само половината от обичайните доставки на гориво. По уикенда, засега само пробно, армията започнала да доставя гориво за неговите колонки, но въпреки това в момента резервоарите отново били празни. "Това не е никакво презапасяване. Хората чакаха достатъчно дълго и просто вече нямат бензин, за да запалят колата и да отидат на работа", казва Чармън.
"Колим по принуда толкова много животни"
Служителите на неговата бензиностанция, пък и той самият, често трябвало да бутат до колонката автомобили от опашката, които вече просто нямали капка гориво. През последните месеци бизнесът му бил изправен пред огромни трудности. "Няма достатъчно шофьори на цистерни, тъй че ние и преди не можехме да поддържаме обичайните резерви от гориво за два дни напред. А когато настъпи кризата, положението много бързо стана критично", обяснява той.
От началото на тази седмица и войници помагат при снабдяването с гориво. Но и в други сектори ситуацията бързо се изостря - проблемите в снабдяването на супермаркетите все още продължават. Месопреработвателната индустрия предупреди, че през следващите седмици десетки хиляди свине ще трябва да бъдат заклани и кремирани, просто защото не могат да бъдат извозени до кланиците, където на всичкото отгоре също има остра липса на работна ръка.
"Никога досега не се е налагало по принуда да колим толкова много животни. Това е същинска катастрофа. Фермерите искат да снабдяват хората с храна и стриктно спазват високи стандарти. Бързо трябва да се намери някакво решение", призовава синдикалистката Минет Батърс.
"Всичко това е хубаво"
По този въпрос премиерът Борис Джонсън не можа да измисли нищо друго, освен констатацията, че в хранително-вкусовата промишленост трябвало да се убиват животни. Сега британското правителство започва да издава временни работни визи за граждани на ЕС, които биха работили в определени сфери от икономиката. Джонсън обаче отново поясни, че няма да има общо облекчаване на строгата имиграционна политика, която води Лондон: в страната не бивало отново да нахлуват ниско платени работници.
Вместо това правителството смята да повиши равнището на заплащане и да преструктурира британската икономика. "Хората искат да печелят повече, за да повишат стандарта си. Тъкмо по тази причина те гласуваха в полза на Брекзита", казва бившата министърка на икономиката Андреа Лийдсъм. Според нея сега заплащането на труда ще започне да расте, а предприемачите ще инвестират повече. "Всичко това е хубаво и ще създаде нови работни места", уверява тя.
СНИМКИ ОТ ПРАЗНИТЕ РАФТОВЕ ВИЖТЕ В НАШАТА ГАЛЕРИЯ ТУК
На Острова: Поръчвайте отсега играчки за Коледа
Във Великобритания: "По 15 паунда на час, но пак няма кой да работи"
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!