С амо ден след най-смъртоносната катастрофа на авиокомпания в Южна Корея от десетилетия полет на Чеджу Еър е бил принуден да се върне обратно на летището, след като е установен проблем с шасито.
(Видеото е архивно: Американски експерти ще помагат за разследването на авиокатастрофата в Южна Корея)
Самолетът Боинг 737-800, участвал в последния инцидент, е същият модел като самолета на Чеджу Еър, който се разби в неделя и уби 179 души, след като падна без отворен колесник.
Семействата се сблъскаха с мъчително очакване на потвърждение, че техните близки са сред загиналите при вчерашната катастрофа, като според съобщенията служителите старателно сортират повече от 600 части от тела, опитвайки се да ги свържат.
На мястото на катастрофата рано в понеделник мъж и жена на средна възраст се взираха през оградата, където останките от самолета - седалки, врати и изкривени метални части - все още бяха разпръснати по полето близо до овъглената опашка.
Миризмата на кръв продължава да витае във въздуха, докато войници внимателно претърсват полето с тръстика до пистата, ангажирани с очевидно търсене на части от тялото.
Полетът, който превозва 181 души от Тайланд за Южна Корея, подава сигнал за бедствие и каца по корем, преди да се разбие в преграда и да избухне в пламъци.
Всички на борда на полет 2216 на Чеджу Еър са загинали, с изключение на двама стюарди, които са извадени от горящите останки. Най-малката жертва е тригодишно момче.
Тази сутрин друг полет на Чеджу Еър излетя от международното летище Gimpo в Сеул за остров Чеджу, но беше принуден да се обърне, след като малко след излитането беше открит проблем с шасито, съобщиха от южнокорейската авиокомпания.
„Малко след излитането в системата за наблюдение на самолета е открит сигнал, показващ проблем с шасито“, заяви на пресконференция Сонг Кюн-хун, ръководител на службата за управленска поддръжка в компанията Чеджу Еър.
„В 6,57 ч. капитанът се свърза с наземния контрол и след като предприе допълнителни мерки, шасито отново заработи нормално", съобщиха от компанията.
„Въпреки това беше взето решение да се върнем на летището за щателна проверка на самолета“, става още ясно от съобщението за новия инцидент.
Местните медии съобщиха, че 21 пътници са предпочели да не се качат на алтернативен полет до Чеджу, като са посочили опасения за безопасността и други причини.
След инцидента в неделя авиокомпанията е регистрирала рязко увеличение на броя на клиентите, които са отменили резервациите си за полети, като общо 68 000 билета са били анулирани, съобщава информационна агенция Yonhap.
Флотът от 41 самолета на Чеджу Еър включва 39 самолета Boeing 737-800.
В понеделник Сеул съобщи, че ще извърши специална проверка на всички 101 самолета Boeing 737-800, които се експлоатират в страната, като към разследването на катастрофата ще се присъединят и американски следователи, вероятно и от производителя на самолетите Boeing.
Разглеждаме плановете за провеждане на специална инспекция на самолетите B737-800 - заяви Джу Джонг-ван, ръководител на бюрото за авиационна политика към южнокорейското министерство на транспорта.
Джу добави, че правителството планира да „извърши строги проверки на авиационната безопасност в отговор на инцидентите с шаситата“.
Общо 101 въздухоплавателни средства, експлоатирани от шест авиокомпании, които използват същия модел като самолета, който се разби в неделя, ще бъдат „щателно прегледани“, заяви Джу, като добави, че проверките ще продължат до 3 януари.
Катастрофата в неделя е най-тежката за южнокорейска авиокомпания след катастрофата на Korean Air в Гуам през 1997 г., при която загинаха повече от 200 души, сочат данни на транспортното министерство.
Опустошените членове на семействата на жертвите настояват за отговори от властите.
Чон Дже Йонг, чиято дъщеря Ми Сук е една от 179-те загинали на борда на полет 2216 на Чеджу Еър, казва, че все още не може да повярва на случилото се.
Когато видях видеозаписа на инцидента, самолетът изглеждаше неуправляем - казва 71-годишният баща. „Пилотите вероятно не са имали друг избор, освен да го направят. Дъщеря ми, която е едва в средата на 40-те си години, завърши по този начин. Това е невероятно".
Видеозапис на приближаването на самолета показва как той се удря в птица, след което заобикаля пистата и се опитва да кацне с вдигнати клапи. Експертите смятат, че това предполага, че самолетът е претърпял хидравлична повреда, която може да е попречила на колесника да се разгъне.
Водещият експерт по безопасност на полетите Дейвид Лиърмаунт заяви пред Sky News, че наличието на бетонна стена в края на пистата е „на границата на престъплението“ и каза, че сблъсъкът със стената е „решаващият момент“ на катастрофата.
Той предположи, че ако стената не е била там, самолетът е щял да се удари в ограда, да се плъзне по пътя и вероятно да спре в близкото поле.
„Мисля, че всички щяха да са живи... пилотите може би щяха да претърпят някои щети, преминавайки през оградата за сигурност или нещо подобно. Но дори подозирам, че можеха да оцелеят" - каза Лиърмаунт.
Пилотите на авиокомпаниите също се включиха, като заявиха, че самолетът вероятно е загубил мощност на поне един двигател и е претърпял хидравлична повреда, след като е бил ударен от птица.
Заглавната снимка е архивна: Пътнически самолет е излязъл от пистата тази сутрин на международното летище в Муан, Южна Корея, и е катастрофирал, съобщи Ройтерс, като се позовава на агенция Йонхап.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!