К авказката планинска верига в Грузия е една от най-големите забележителности в южната част на Европа. Високи върхове, по-високи от всички в Алпите, се издигат от зелени ливади и тревисти хълмове, покрити с диви цветя. Криволичещи пътища преминават през дълбоки долини, над които се извисяват богато украсени православни църкви и манастири, пише за Sky News Ед Конуей.
Но когато наскоро го посетих, открих неочаквана гледка. Тук пътищата са доминирани от един много специфичен вид трафик: огромни колони от камиони, които превозват всякакви стоки към северната съседка на Грузия: Русия. Когато пътувах на север към контролно-пропускателния пункт Ларс - единственият път към Русия - се сблъсках с дълга опашка от камиони, които чакаха да преминат митницата и да преминат, разказва Конуей.
Бях дошъл тук, за да търся отговор на загадка, която ме занимаваше от известно време. Тя започна с една таблица. Тази графика показваше, че след като Русия нахлу в Украйна и бяха наложени санкции от страните от Г-7, включително Обединеното кралство, потоците от определени стоки към тази страна внезапно се сринаха и паднаха до нула. Това се отнасяше за така наречените „стоки с двойна употреба“, които можете да използвате, за да създадете самоделно оръжие или да поставите в дрон, но също така и за луксозните стоки, забранени за продажба в Русия.
Теорията тогава беше, че като лишат руската военна машина от необходимите ѝ части и като лишат висшите руски бизнесмени и служители от западния лукс, който желаят, европейските държави могат да нанесат икономически щети, дори и да не са в пряка война с държавата на Владимир Путин.
Данните обаче разказват малко по-различна история. Макар че износът на тези стоки за Русия със сигурност е спаднал до нула, той внезапно рязко се е увеличил за редица съседни на Русия държави. Изведнъж Великобритания започна да изпраща оборудване за безпилотни летателни апарати в Киргизстан; изведнъж започнахме да изнасяме луксозни автомобили за Азербайджан в количества, които никога преди това не бяхме достигали. Нещата стават още по-странни, когато се погледнат данните за износа на Азербайджан, които показват внезапен скок в износа на луксозни автомобили (Азербайджан не произвежда луксозни автомобили) за други държави в Кавказ и Централна Азия, включително Грузия и Казахстан, пише Конуей за Sky NEws.
Това представляваше малка загадка. Експертите по санкциите заявиха, че подозират, че тези кавказки държави почти сигурно са били използвани като своеобразен канал за изпращане на санкционирани стоки към Русия, но следите от данни се губят, когато тези автомобили навлязат в Кавказ. Когато за първи път повдигнахме този въпрос в началото на годината, британската лобистка група за автомобили Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) заяви:
„Износът на превозни средства от Обединеното кралство за Азербайджан - както и за много други страни в света - се е увеличил поради редица фактори, сред които са процъфтяващата икономика, пускането на нови модели и нарастващото търсене.“
С други думи, това означава, че повечето, ако не и всички автомобили, са останали в Кавказ (което би било напълно законно), вместо да преминат в Русия (което не би било законно).
Като алеята на хотел в Мейфеър
Ето как наскоро се озовах в планините на Кавказ, за да се убедя сам дали тази история наистина се потвърждава. Бяхме отишли там по сигнал. Един колега от Грузия ни беше изпратил снимка от граничния контролно-пропускателен пункт, където на няколко неофициални паркинга имаше такава концентрация на луксозни автомобили, каквато обикновено може да се очаква да се види само пред хотел в Мейфеър или в държава като Дубай. Имаше Мерцедеси, Лексуси от висок клас, БМВ-та, а сред големия брой немски автомобили имаше и два Рейндж Роувъра, разказва Ед Конуей.
Затова се отправихме към Грузия, за да разберем дали наистина в Русия все още се движат автомобили, произведени в Обединеното кралство. В някои отношения фокусът ни върху автомобилите може да изглежда странен: в крайна сметка има много по-тежки нарушения на режима на санкции. Нашето предишно разследване установи, че части за радари и електрическо оборудване също са били изпращани от Обединеното кралство в Кавказ и Централна Азия след налагането на санкциите.
Но причината, поради която се фокусирахме върху автомобилите, е, че макар отвън да не може да се разбере какво има в товарен камион или контейнер, превозните средства са много по-трудни за тайно преместване. Накратко, ако успеем да докажем, че европейски и британски автомобили се прехвърлят в Русия, това за първи път ще покаже нагледно как се нарушават тези санкции.
Прекарахме два дни в близост до границата, наблюдавайки процеса, при който автомобили и други камиони бяха докарани там и след това изпратени в Русия. Разговаряхме с много хора, които се занимават с тази търговия. Това, което открихме, е сложна, но добре усъвършенствана система, предназначена за транспортиране на европейски автомобили в Русия.
„Този автомобил ще отиде в Русия и ще остане там"
Една група мъже е обвинена, че е доставяла автомобилите до границата - понякога от шоуруми в столицата Тбилиси, понякога от черноморските пристанища Поти или Батуми. В повечето случаи те не знаят предварително откъде идват автомобилите - дали директно от страни като Великобритания или през други кавказки държави като Азербайджан.
След като докарат автомобилите до границата, те ги оставят на паркинги, където престояват няколко дни, докато се попълнят необходимите документи. След като европейските държави наложиха санкции, Грузия въведе свои собствени забрани за изпращане на автомобили в Русия. Съществуват обаче многобройни вратички, които ви позволяват да пренесете автомобилите през страната.
Един от начините е автомобилите да бъдат регистрирани и митнически оформени в Армения, преди да стигнат на север до контролно-пропускателния пункт „Ларс“ в Русия, пише Ед Конуей за Sky News.
Понякога тези, които вкарват автомобилите в Русия, са съветвани да кажат, че те се карат само през Русия до Киргизстан, но както казва един руски ютубър: „Нека бъдем честни: всички прекрасно разбират всичко - всички от хората, които ще ви регистрират в КАТ, и хората на грузинската граница - че тази кола ще отиде в Русия и ще остане там“.
Така или иначе, в крайна сметка на тези автомобили се издават транзитни регистрационни табели, след което те могат да бъдат прекарани през границата. И тъй като грузинците могат да пътуват без визи в Русия и обратно, пренасянето на автомобилите през границата е просто въпрос на това да ги закараш дотам, да оставиш автомобила от другата страна, където ще бъде прибран от друга група мъже, и след това да се върнеш обратно в Грузия.
Всички печелят - с изключение на украинците
Видяхме многобройни автомобили, прехвърлени през границата по този начин, и ето какво е основното в тази система: първо, нито едно лице по веригата не може лесно да бъде уличено в престъпление - въпреки че, когато се събере всичко заедно, то със сигурност представлява нарушение на закона за санкциите. Второ, което е също толкова важно за нашите цели, това означава, че автомобилите не се появяват в митническите данни. От гледна точка на статистиката те просто пристигат в Азербайджан или Грузия и след това изчезват.
Научихме, че това е само един от многобройните маршрути, по които санкционираните стоки влизат в Русия, но тези маршрути, общо взето, са голяма част от обяснението за това как г-н Путин е в състояние да поддържа режима си оборудван с компонентите, необходими за водене на война, и луксозните стоки, необходими за възнаграждаване на приближените му. Резултатът е в разрез с обещанията при налагането на тези санкции: В Москва няма недостиг на стоки от първа необходимост и на такива, които не са от първа необходимост, а и така кавказките държави като Грузия и Азербайджан получиха огромен икономически тласък от това, че служат като неофициален търговски канал. Всички печелят - с изключение на украинците, пише за Sky News Ед Конуей.
Но въпреки че видяхме как този процес се извършва на границата за много германски автомобили - "Мерцедес" и "Порше" бяха най-разпространените марки - не открихме "Рейндж роувър"-ите, които нашият познат беше снимал няколко дни по-рано. Вероятно те вече са били отвъд границата.
Затова след няколко дни се отправихме на юг към Тбилиси, за да разговаряме с още хора от експортната търговия. Но точно пред грузинската столица изведнъж забелязахме колона от камиони, която се движеше в обратна посока. Сред тези камиони имаше два автомобилни превозвача с нещо, което изглеждаше като чисто нов "Рейндж роувър". Обърнахме колата и започнахме да ги следваме нагоре по планината, осъзнавайки, че лично ставаме свидетели на този сенчест търговски маршрут, разкрива Ед Конуей.
До този момент нямаше ясни доказателства, че британски автомобили действително напускат Кавказ и се отправят към Русия. Затова проследихме автомобилните превозвачи, които се движеха бавно по планинските пътища към границата.
Когато пристигнахме на границата, атмосферата на паркинга се беше променила. Мястото, което през деня беше тихо, се превърна в оживен кошер. Явно това беше пикът - изглеждаше, че повечето от доставките на автомобили се извършват посред нощ. Имаше не само два "Рейндж роувър"-а, но и безброй други луксозни автомобили, сред които най-висок клас Mercedes G-Wagon и Lamborghini Urus.
Когато на следващата сутрин настъпи денят, проверихме VIN номерата на "Рейндж роувър"-ите - цифровият отпечатък, който се показва на предното стъкло и позволява да се проследят тези автомобили. Те показаха, че тези автомобили са чисто нови, произведени в Солихъл през 2024 г. Документът, който се виждаше на предното стъкло на един от тях, показваше датата април 2024 г.
Никой не се опитва да скрие случващото се
Тези дати са важни: ние от Sky News бяхме предупредили логистичните групи CAT за съществуването на тази търговия през март 2024 г. Jaguar Land Rover (JLR) и SMMT са били наясно с рисковете, които тези превозни средства създават, ако се окажат в Кавказ, преди тези автомобили да бъдат произведени. И все пак те все още бяха тук, на път за Русия, присъединявайки се към линията за преминаване на границата, пише Ед Конуей.
Говорител на JLR заяви: „JLR спря продажбите на автомобили за Русия и Беларус през февруари 2022 г. Спазването на санкциите е корпоративен приоритет, както и задължение за нашата мрежа за продажба на дребно от трети страни.
„Продължаващото разследване на тези превозни средства потвърди, че те не са били доставени от JLR на грузинския пазар. Те са били доставени от JLR на търговци на дребно в държави, които нямат обща граница с Русия, а след това на свой ред са били продадени на клиенти в тези държави, които са обект на подобни санкции и контрол на износа, каквито имаме ние в Обединеното кралство по отношение на Русия.
„JLR, заедно със своята мрежа от търговци на дребно, продължава да адаптира стратегиите си за съответствие, за да противодейства на усилията на трети страни, които се опитват да заобиколят санкциите срещу Русия и Беларус.“
Въпреки че производителите на автомобили в Обединеното кралство и властите настояват, че правят всичко възможно, за да ограничат тези неофициални търговски маршрути, може би най-изненадващият извод от нашето разследване е, че там, на място в Грузия, никой не се опитва да скрие какво се случва. Всеки знае, че тези европейски автомобили от висок клас не би трябвало да влизат в Русия, но те преминават границата един по един всеки ден. Всички знаят какво се случва, но никой не прави нищо, за да го спре.
И трябва да се предположи, че почти същото се случва с всички видове стоки, включително и с тези, които се намират в недрата на камионите, наредени на границата. Преминаването на тези автомобили е само най-видимото доказателство, че режимът на санкции не пречи на скъпи и важни стоки да пътуват от Европа към Русия. Засега политиците и бизнесът изглеждат безсилни или не желаят да предотвратят тази мътна търговия.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!