И ндийка обвинява мениджър на една от най-големите банки в страната, че я е измамил, като е изтеглил 160 млн. рупии (1,9 млн. долара) от сметката ѝ.
Швета Шарма разказва, че е превела пари в ICICI Bank от сметката си в САЩ, като е очаквала те да бъдат инвестирани в срочни депозити.
Но тя твърди, че служител на банката е създал "фалшиви сметки, подправил е подписа ѝ, извадил е дебитни карти и чекови книжки на нейно име", за да изтегли пари от сметките ѝ.
"Той ми даде фалшиви извлечения, създаде фалшив имейл идентификатор на мое име и манипулира мобилния ми номер в банковите записи, така че да не получавам никакви известия за теглене", казва тя.
ICICI: Indian woman alleges 'bank manager stole $1.9m from account'
— Ravindra Singh (London) (@ravindraJourno) February 26, 2024
Shveta Sharma says she had transferred money to the ICICI Bank from her US account, expecting it to be invested in fixed deposits
But a bank official created "fake documents" to withdraw money from her accounts pic.twitter.com/XiUFu8ueTE
Говорител на банката признава, че "наистина се е случила измама", но заявява, че ICICI "е банка с добра репутация, която държи трилиони рупии в депозити от милиони клиенти".
"Който и да е замесен, ще бъде наказан", добави той.
Шарма и съпругът ѝ, които се завръщат в Индия през 2016 г., след като живеят от десетилетия в САЩ и Хонконг, се запознават с банкера чрез приятел.
Тъй като лихвеният процент по банковите депозити в САЩ бил нищожен, той посъветвал Шарма да прехвърли парите си в Индия, където срочните депозити предлагали лихва от 5,5 до 6%.
По негов съвет тя открива сметка NRE, предназначена за индийци, които не пребивават в страната, след като посещава клон на ICICI в стария град Гуруграм близо до столицата Делхи, а през 2019 г. започва да превежда пари по нея от сметката си в САЩ.
"За период от четири години - от септември 2019 г. до декември 2023 г. - ние депозирахме в банката всичките си спестявания от около 135 млн. рупии", посочва тя и добавя, че "с лихвите сумата щеше да нарасне до над 160 млн. рупии".
Тя споделя, че никога не е подозирала, че нещо не е наред, защото управителят на клона "ми даваше надлежни разписки за всички депозити на канцеларски материали на банката, редовно ми изпращаше по имейл извлечения от сметката ми в ICICI и понякога дори идваше с папки с документи".
Измамата излиза наяве в началото на януари, когато нов служител в банката предлага на Шарма по-добра възвръщаемост на парите ѝ. Тогава тя открива, че всичките ѝ срочни депозити са изчезнали. По един от влоговете имало и овърдрафт от 25 млн. рупии.
"Съпругът ми и аз бяхме шокирани. Страдам от автоимунно заболяване и бях толкова травмирана, че цяла седмица не можех да стана от леглото. Животът ти се съсипва пред очите ти и не можеш да направиш нищо по въпроса", разказва тя.
Шарма казва, че е споделила цялата информация с банката и е провела няколко срещи с висши служители.
"На първата ни среща на 16 януари се срещнахме с регионалните и зоналните ръководители на банката и с ръководителя на отдела за вътрешна бдителност на банката, който беше долетял от Мумбай. Те ни казаха, че приемат, че вината е била тяхна, че този управител на клона ни е измамил. Те ни увериха, че ще получим обратно всичките си пари. Но първо, казаха, се нуждаят от моята помощ за идентифициране на измамни транзакции", обяснява тя.
Шарма и нейният екип от счетоводители са прекарали дни в преглеждане на извлеченията за последните четири години. След това счетоводителите ѝ седнали с екипа за бдителност, за да отбележат транзакциите, за които били "100% сигурни", че са измамни.
"Беше шокиращо да открия как парите са били изтеглени от сметката ми и къде са били похарчени", посочва тя.
Шарма казва, че въпреки уверенията на банката, че проблемът ще бъде решен в рамките на две седмици, повече от шест седмици по-късно тя все още чака да види част от парите си обратно.
Междувременно тя е изпратила писма до главния изпълнителен директор и до заместник-главния изпълнителен директор на ICICI и е подала жалби до централната банка на Индия и до крилото за икономически престъпления (EOW) на полицията в Делхи, което се занимава с финансови престъпления.
От банката съобщават, че са предложили да депозират 92,7 млн. рупии по сметката ѝ със залог до приключване на разследването.
Шарма обаче е отхвърлила предложението: "Това е много по-малко от 160-те милиона рупии, които ми дължат, а запорът на практика би означавал, че сметката ще бъде замразена, докато полицията не приключи случая, което може да отнеме години."
"Защо ме наказват без моя вина? Животът ми се обърна с главата надолу. Не мога да спя. Всеки ден сънувам кошмари", добавя тя.
Срикант Л., който ръководи Cashless Consumer, казва, че подобни случаи не са много чести и банките използват одити и проверки, за да гарантират, че такива неща не се случват. Но ако мениджърът на банката ви реши да ви измами, няма какво да направите, казва той.
"Тъй като той е бил управител на банката, тя е имала някакво скрито доверие в него. Но клиентите трябва да бъдат по-бдителни. Те трябва да следят изтичането на пари от сметката си по всяко време. Липсата на двойни проверки от страна на клиента може да доведе до такъв вид измама", допълва той.
Това е вторият път през този месец, в който ICICI bank попада в новините. По-рано този месец полицията в щата Раджастан съобщи, че управител на клон и негови помощници са мамили вложители с милиарди рупии в продължение на години, за да постигнат целите, поставени от банката.
Полицията съобщава, че те са теглили пари от сметките на клиентите и са ги използвали за откриване на нови разплащателни и спестовни сметки и за създаване на срочни депозити.
Говорителят на ICICI уточнява, че в този случай банката е действала бързо и е предприела действия срещу замесения мениджър. Той добавя, че никой от клиентите не е загубил пари.
В случая на Шарма той казва, че е "озадачаващо", че тя е останала "без да знае за тези транзакции и салда по сметката си през последните три години и едва наскоро е забелязала несъответствие в баланса по сметката си".
Банката "постоянно е изпращала информация за транзакциите на регистрирания ѝ мобилен номер и имейл", казва той и добавя, че "записите им показват, че уведомленията относно промени в данните за контакт са били изпращани на регистрираните ѝ в банката мобилен номер и имейл адрес".
Обвиняемият управител на клона "е отстранен от длъжност в очакване на разследването", посочва той и добавя: "Ние също бяхме измамени".
"Подадохме жалба и в EOW и трябва да изчакаме, докато приключи полицейското разследване. Тя ще получи обратно всичките си пари, заедно с лихвите, след като се докаже, че твърденията ѝ са верни. Но за съжаление, тя трябва да изчака", уточнява той.
Би Би Си не успя да се свърже с управителя за коментар.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!