В ицепрезидентът на САЩ, Джей Ди Ванс, бе освиркан от публиката, когато зае мястото си на концерт на Националния симфоничен оркестър в Центъра Кенеди във Вашингтон в четвъртък вечерта, предаде The Guardian.
Когато започнаха традиционните съобщения преди концерта, вицепрезидентската свита влезе в залата и зае местата си. Публиката реагира с подигравателни възгласи, които заглушиха официалните съобщения, докато Ванс и съпругата му Уша се настаняваха.
Подобен пламенен и открит политически протест е изключително необичаен в сдържания и елегантен свят на класическата музика.
BREAKING: The Kennedy Center crowd erupts in boos at the first sight of JD Vance in the audience. Vance is finally seeing how many people are DISGUSTED with the Trump administration. pic.twitter.com/839ERuRU1O
— Trump’s Lies (Commentary) (@MAGALieTracker) March 14, 2025
Ванс обаче прие ситуацията с усмивка и махна към освиркващите, когато от тълпата се чуха викове като „Ти съсипа това място!“
Преди началото на концерта присъстващите преминаха през щателна проверка от Тайните служби, докато кортежът на Ванс се строяваше пред Националния център за сценични изкуства. Това забави началото на изпълнението с 25 минути.
След разпространението на новините за реакцията срещу Ванс, временният директор на Центъра Кенеди, Ричард Гренел – назначен наскоро от Доналд Тръмп – осъди публиката, наричайки я „нетолерантна“.
WATCH: JD Vance was met with massive boos at a concert at the Kennedy Center tonightpic.twitter.com/M5DuWzcche
— Republicans against Trump (@RpsAgainstTrump) March 14, 2025
През февруари Тръмп уволни председателя на борда на Центъра Кенеди, заедно с 13 негови попечители, и се самоназначи за нов председател. Той повери ръководството на Гренел и назначи нови членове в борда, сред които и Уша Ванс. Тя вече имаше опит в управлението на културни институции като член на борда на Симфоничния оркестър на Синсинати (2020–2022 г.).
„И така, ние поехме Центъра Кенеди,“ заяви тогава Тръмп. „Не ни харесваше какво представяха и какви послания изпращаха. Ще се погрижим той да бъде управляван както трябва и да не се „буди“ повече. В тази страна няма място за „будни“ (бел.ред. либерални) културни политики.“
Новоназначените членове на борда наскоро получиха първата си обиколка на центъра, който е дом на Вашингтонската опера и Националния симфоничен оркестър и всяка година е домакин на около 2000 представления.
Може би не беше изненадващо, че програмата на концерта в четвъртък вечерта – Вторият концерт за цигулка на Шостакович, изпълнен от Леонидас Кавакос, последван от „Петрушка“ на Стравински – започна с известна несигурност, преди музикантите да намерят своя ритъм.
По време на антракта част от публиката нервно се шегуваше за „подходящо руската“ програма, имайки предвид острите критики на Ванс към украинския президент Володимир Зеленски по време на напрегната среща в Овалния кабинет през февруари – реплики, които бяха възприети като изиграващи в полза на руския президент Владимир Путин.
Междувременно съпротивата срещу политическото превземане на традиционно двупартийния Център Кенеди започна да набира сила. Продуцентите на хитовия мюзикъл „Хамилтън“ обявиха, че се оттеглят от планираното си участие в институцията през 2026 г., а няколко изпълнители също отмениха своите изяви.
По време на изпълнение на Millennium Stage във фоайето на центъра традиционните музиканти Нора Браун и Стефани Коулман държаха транспаранти с надписи: „Възстановете разнообразието в програмите“ и „Креативността в Центъра Кенеди не трябва да бъде потискана“.
В интервю за The New York Times от 2016 г. Ванс признава, че дълго време не е осъзнавал, че хората слушат класическа музика за удоволствие, докато размишлява върху социалното си издигане след успеха на мемоарите си Hillbilly Elegy.
„Елитите използват различни думи, ядат различни храни, слушат различна музика – бях изумен, когато научих, че хората слушат класическа музика за удоволствие. Те обитават съвсем различен свят в сравнение с бедните в Америка,“ споделя той. „За съжаление, това създава културно напрежение, когато човек се изкачва по социалната стълбица.“
Но общественото негодувание срещу Ванс е продиктувано не толкова от личната му история, колкото от културната война, която той и неговите съюзници водят срещу водещите институции на Вашингтон, включително Центъра Кенеди.
‘Ruined this place’: chorus of boos against JD Vance at Washington concert hall after Maga takeover https://t.co/nKzka5HPXH
— Ash Soan (@ashsoan) March 14, 2025
Ванс се утвърди като яростен защитник на културния консерватизъм и открито критикува „културата на канселиране“. По време на реч на Конференцията за консервативно политическо действие (CPAC) през февруари той заяви, че съвременното общество „смазва духа на младите мъже“.
„Нашата култура изпраща послание към младите мъже, че трябва да потискат всеки мъжки порив, да се дистанцират от семейството си и да се отказват от своята природа. Моето послание към тях е: не позволявайте тази разбита култура да ви внуши, че сте лош човек, само защото сте мъж.“
През февруари Тръмп написа в социалните мрежи по повод превземането на Центъра Кенеди: „НЯМА ПОВЕЧЕ ДРАГ ШОУТА ИЛИ ДРУГА АНТИАМЕРИКАНСКА ПРОПАГАНДА – САМО НАЙ-ДОБРОТО.“
В отговор на тези изказвания драг артисти се събраха в събота пред Центъра Кенеди, за да протестират срещу атаките срещу тяхната работа.
През февруари Центърът Кенеди официално обяви отмяната на концерта на Гей мъжкия хор на Вашингтон, който беше планиран като част от празненствата за прайд месец през май.