Б роят на децата с увреждания в световен мащаб се изчислява на почти 240 милиона, според Детския фонд на ООН (УНИЦЕФ).
Децата с увреждания са в неравностойно положение в сравнение с тези без увреждания по повечето показатели за благосъстоянието на децата, се казва в новия доклад, съобщиха от УНИЦЕФ.
Докладът включва съпоставими в международен план данни от 42 държави и обхваща над 60 показателя за детско благосъстояние - от хранене и здраве през достъп до вода и санитарни услуги до образование и защита от насилие и експлоатация. Наборите от данни са разпределени по вид функционално затруднение и тежест, пол, икономически статус и държава. Изследването ясно показва бариерите, които пречат на децата с увреждания да участват пълноценно в обществата, и как това често води до здравословни проблеми и трудности в социалните отношения.
"Приобщаващото образование не трябва да бъде лукс. Прекалено дълго време децата с увреждания са изключвани от обществото по начин, който нито едно дете не заслужава. Моят личен опит като жена с увреждане потвърждава това твърдение", казва 20-годишната Мария Александрова, млад застъпник за приобщаващо образование в България.
"Никое дете, особено най-уязвимото, не трябва да се бори само за основните си човешки права. Имаме нужда правителствата, заинтересованите страни и неправителствените организации да гарантират, че децата с увреждания ще имат равен, приобщаващ достъп до образование", добавя тя.
В сравнение с децата без увреждания, за тези с увреждания е:
- 24 процента по-малко вероятно да получат ранно стимулиране и отзивчива грижа
- 42 процента по-малко вероятно да имат основни умения за четене и броене
- 25 процента по-вероятно да страдат от загуба на тегло и 34 процента - от забавяне в растежа
- 53 процента по-вероятно да имат симптоми на остри респираторни инфекции
- 49 процента по-вероятно никога да не са посещавали училище
- 47 процента по-вероятно да не посещават основно училище, 33 процента по-вероятно да не посещават средно училище и 27 процента по-вероятно да не посещават висше училище
- 51 процента по-вероятно да се чувстват нещастни
- 41 процента по-вероятно да се чувстват дискриминирани
- 32 процента по-вероятно да са обект на тежки телесни наказания
Специфичните изживявания на хората с увреждания обаче се различават значително. Анализът демонстрира, че съществува цял спектър от рискове и възможни последици в зависимост от вида увреждане, местожителството на детето и до какви услуги има достъп то. Това подчертава колко е трудно да се правят обобщаващи изявления относно бариерите пред децата с увреждания и колко е важно да се разработят целеви решения за адресиране на неравенствата.
Достъпът до образование е една от многото теми, разгледани в доклада. Налице е широко съгласие за важността на образованието, но децата с увреждания все още изостават в учението. Според доклада децата, които изпитват затруднения в общуването и в това да се грижат за себе си, е най-вероятно да не посещават училище, независимо от етапа на образование. Броят на децата, които не посещават училище, е най-голям сред децата с множество увреждания и неравенствата се задълбочават още повече, като се отчете и тежестта на увреждането.
УНИЦЕФ призовава правителствата да предоставят на децата с увреждания равни възможности и да премахнат стигмата в общностите и обществата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!