Ч овекът, съосновател на OceanGate със Стоктън Ръш, разкри отговорите на това какво наистина се е объркало по време на екскурзията до "Титаник", може никога да не се разбере.
(Във видеото: Първи кадри на подводницата „Титан” от дъното на океана)
Гилермо Сонлейн разкри пред бреговата охрана в понеделник, че не може да каже какво точно е довело до имплозията под вода през юни 2023 г., която уби петима души.
"Не знам какво се случи. Не знам кой кога какво решение е взел и въз основа на каква информация", каза той.
"И честно казано, не знам дали някой от нас някога ще разбере това, въпреки всичките усилия на вашия екип за разследване.", допълни той.
Сонлайн можеше само да каже, че инцидентът, който отне живота на авантюриста Хамиш Хардинг, баща и син Шахзада и Сюлеман Дауд и французина Пол-Анри Наржоле, „не е трябвало да се случи“.
В понеделник той свидетелства, че компанията иска да създаде флот от четири или пет дълбоководни подводници, способни да превозват петима души до 6000 метра дълбочина.
Планът на компанията беше да няма специален кораб-майка - което би намалило значително разходите, разкри той.
„Искахме да дадем на човечеството по-голям достъп до океана, по-специално до дълбокия океан“, каза Сонлайн.
Той се представя като радикален оптимист, надявайки се, че хората ще бъдат вдъхновени от първоначалното му намерение и Ръш да изследват „магическия“ дълбок океан.
Той обаче каза, че „изглежда, че OceanGate няма да бъде част от това усилие.“
Сонлайн противоречи на бившия директор на морските операции Дейвид Локридж, който каза, че често се е сблъсквал с Ръш и смята, че компанията е отдадена само на правенето на пари.
„Цялата идея зад компанията беше да прави пари“, свидетелства Локридж.
„Имаше много малко по пътя на науката“, допълни той в своите показания.
Сонлайн каза в понеделник, че нито той, нито Ръш някога са били „движени от туризма“ и идеята да посетят "Титаник", който вече е бил проучен от други, не е била вълнуваща за нито един от тях.
Но Локридж и други свидетели нарисуваха картина на изпаднала в затруднение компания, която нямаше търпение да пусне кораба си с нетрадиционен дизайн във водата. Инцидентът постави началото на световен дебат за бъдещето на частните подводни проучвания.
По-рано в понеделник беше разкрито, че Локридж каза, че Ръш е казал на персонала, че няма да умре на подводницата си "Титан" пет години преди злополучното му пътуване до "Титаник", разкриват наскоро публикувани преписи.
Бреговата охрана на САЩ публикува редактиран препис между Ръш и Локридж от 19 януари 2018 г. като част от разследване на високо ниво на причината за имплозията.
Двамата мъже обсъждаха доклад от инспекцията на качеството на дизайна на подводницата, когато разговорът стана разгорещен и Ръш защити безопасността на кораба, съобщи BBC.
„Нямам никакво желание да умирам и няма да умра. аз не умирам. Никой не умира под мое наблюдение – точка“, каза Ръш.
Локридж беше интервюиран от Ръш относно проблемите му с качеството на корпуса на подводницата, който беше направен от въглеродни влакна, и как корабът се конструира и тества.
„Разглеждам това, което смятам за опасения за безопасността, опасения, които споменах устно… които бяха отхвърлени от всички“, каза Локридж.
Главният изпълнителен директор настоя, че е изслушал опасенията на директорите и е предложил решения.
„Не, изслушах ги и ви дадох отговора си на тях и вие смятате, че отговорът ми е неадекватен“, каза той.
„Всичко, което съм направил по този проект, хората ми казват, че няма да работи – не можете да направите това.“, допълни той.
Ръш настоя, че "Титан" е в безопасност и че той наистина вярва в стабилността на подводницата.
„Имам хубава внучка. Аз ще бъда наоколо. Разбирам този вид риск и влизам в него с отворени очи и мисля, че това е едно от най-безопасните неща, които някога ще правя“, каза той.
Локридж беше освободен от OceanGate след тази среща, защото беше това, което той описа като "анти-проект".
Той каза, че след това е информирал Администрацията по безопасност и здраве при работа (OSHA) за проблемите с безопасността на "Титан".
След като се свързва с тях, Локридж каза, че след това е бил поставен под схемата за защита на лицата, подаващи сигнали за нередности, след като са сметнали опасенията му за сериозни.
„Не исках никой да влиза в тази подводница, беше опасно“, казва Локридж пред комисията по бреговата охрана на 17 септември.
Локридж казва, че след като е изразил загрижеността си пред OSHA, на него и съпругата му е било връчено споразумение за споразумение и освобождаване от адвокатите на OceanGate.
„OceanGate искаше да се откажа от иска на OSHA. Те основно поискаха да им платя пари, за да се разберат с тях, защото трябваше да наемат адвокат, който да ги представлява по въпроса с OSHA“, каза той.
„Те заявиха, че ако не се свържа, ще се свържат с предишни работодатели, бивши съпрузи, имиграция в САЩ, измама, кражба, всичко е в това.“, допълни той.
След това той решава да заведе дело срещу OceanGate във федералния съд, за да позволи информацията, свързана с неговите твърдения, да бъде публично достояние като въпрос на „обществена безопасност“.
След месеци насам-натам му казаха от OSHA, че неговият случай е в натрупани 11 случая и не е ясно кога ще разследват твърденията му.
Локридж каза, че това е било трудно за него и семейството му и през ноември 2018 г. той решава да оттегли иска и делото си срещу бившия си работодател.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!