Д оналд Тръмп има само две седмици, за да предотврати потенциален недостиг на стоки по магазините в САЩ, предупреждават водещите търговци на дребно. Докато вносът от Китай намалява, американските търговци са поставени пред трудна дилема: да поемат тежестта на все по-високите мита или да се изправят пред празни рафтове, предаде The Telegraph.
Опасности от търговската война
Търговската политика на президента, която се променя буквално всекидневно, държи света в напрегнато очакване. До този момент американските потребители бяха защитени от непосредствените ефекти на търговската война, но сега ситуацията на международния транспортен пазар се усложнява. Президентът е изправен пред критичен момент, в който тя може да се стовари върху крайните купувачи.
Превозът на контейнери между САЩ и Китай бързо намалява – резултат от нарастващите тарифи и напрежението между двете най-големи световни икономики. Товарните компании съобщават за рязко спадане в резервациите и увеличаване на т.нар. “празни плавания” – пропуснати пристанища или изцяло отменени курсове.
Американските гиганти под натиск
По-рано тази седмица трите най-големи търговски вериги – Walmart, Target и Home Depot – се срещнаха в Белия дом и изложиха тревожна прогноза: митата върху китайски стоки могат да доведат до “празни рафтове” буквално до две седмици, ако не се промени курсът.
Walmart например доставя около 60% от стоките си от Китай, включително дрехи, електроника и играчки. Около 50 % от доставчиците на Target също са базирани в Китай, сочат данни на Reuters. Макар повечето търговци временно да разполагат с “буферни” запаси в складовете си, тези резерви могат да издържат едва няколко седмици. След това дилемата става тежка: или търговците ще поемат разходите от митата и ще се опитат да ги прехвърлят на клиентите, или ще спрат поръчките към Китай и ще приемат недостига на стока.
Трансформация на контейнерния трафик
Източници от сферата на логистиката съобщават, че много компании вече отменят или ограничават нови поръчки, тъй като морският път от Китай до САЩ отнема между две и три седмици. Пристанището в Лос Анджелис информира, че трафикът на контейнери тази седмица е с 56% по-висок спрямо същия период миналата година, вероятно поради спешните поръчки преди обявяването на новите мита на 2 април. Прогнозите обаче сочат, че следващата седмица трафикът ще падне с 11%, а още седмица по-късно – с цели 33%. Данните от доставчика Vizion показват "срив" в резервациите на контейнери през април: за пратки от Китай за САЩ резервациите са намалели с 64% само за една седмица.
Анализатори обясняват този срив с това, че вносителите анулират пратки, за да преоценят разходите и стратегията си. “Това оставя повече контейнеровози полупразни – и кара повече корабни компании да отменят пътуванията си в опит да намалят загубите и да спрат рязкото падане на таксите.”
Спад в цените и растящи анулирания
Цените за място в 12-метров контейнер са се сринали повече от два пъти – от $5729 в началото на годината до $2793 в момента, отчита платформата Xeneta. Междувременно броят на “празните плавания” се е удвоил от началото на април. Sea Intelligence съобщава, че отменените курсове между Азия и източното крайбрежие на Америка вече са над 40%. „Когато погледнем данните, е съвсем очевидно, че въздействието на търговската война е накарало много спедитори да спрат или направо да отменят пратките“, казват анализатори на компанията. „Това от своя страна намалява търсенето на капацитет на контейнеровозите, на което превозвачите отговарят, като отменят плаванията. Това ниво на ескалация на празен капацитет илюстрира драматична промяна на пазара.”
Несигурност и стратегически избори
Питър Айлот, ръководител на политиката в Камарата на корабоплаването на Обединеното кралство, смята, че “дали ще се стигне до празни места по рафтовете, зависи от много фактори, но най-опасна е несигурността”. „Все още има адски много несигурност“, коментира той. „В тази ситуация много хора просто спират дейността си, за да изчакат и да видят какво ще се случи.”
Доналд Тръмп защитава политиката на митата като средство за възраждане на вътрешното производство. Само часове след среща на високо ниво с представителите на дребната търговия обаче, той смекчи тона: “Ще бъдем много мили. Те ще бъдат много мили и ще видим какво ще се случи", каза Тръмп.
Получаването на удовлетворителен край на търговската война не зависи едностранно от САЩ. Пекин вече отвърна с мита върху американския износ. Въпреки уверенията на президента за постоянен диалог, говорител на външното министерство на Китай определи тези твърдения като „неоснователни“.
До каквато и развръзка да се стигне, Тръмп трябва да реагира бързо – защото американските потребители могат да усетят ефекта от тази война по рафтовете в рамките на броени седмици.