Трафикът в Лима - десетилетия задушлив ужас
Източник: ЕПА/БГНЕС
0
в виер Прадо", "Абанкай", "Арекипа" - за жителите на Лима тези булеварди са синоним на всекидневния кошмар с движението и шума в над 8-милионната столица на Перу, която може би е най-изостаналата в Латинска Америка по отношение на транспорта.

"Слизайте, слизайте! Качвайте се, качвайте се! " - викат "кобрадорес" (кондукторите), притискайки пътниците на микробуси, които си проправят път в кошмарните задръствания с натиснати клаксони.

В същото време насред невъзможния трафик таксиметрови шофьори си четат вестника зад волана, а Лима се задушава от газовете на автомобилите, които се движат със скоростта на пешеходци.

Според неотдавнашно проучване на Католическия университет задръстванията са източник на стрес и лошо настроение за 60% от жителите на столицата.

40% от тях задължително закъсняват за работа заради тях.

Трима на всеки четирима стават много рано, за да избегнат трафика.

Със срам трябва да признаем, че Лима без съмнение е най-изостаналата столица в Латинска Америка по отношение на транспорта, отбелязва Луис Киспе Кандия, председател на неправителствената организация "Лус амбар" (Оранжева светлина), която се опитва да влияе върху държавната политика по отношение на тази "критична и хаотична ситуация".

Липса на градоустройствено планиране, на държавни инвестиции, на приемственост при проектите, на култура на движение, съмнителен контрол над "джунглата" от 35 хил. комбита (микробуси) или на автомобилния парк, част от който е безнадеждно остаряла: това са симптомите на метрополиса, който се разраства твърде бързо.

За 50 години населението на Лима е нараснало шест пъти. Тенденцията на масова миграция на селското население към града се е засилила между 80-те и 90-те години заради терора на "Сияйна пътека" - партизанска организация, чийто конфликт с държавата остави 70 хил. убити и безследно изчезнали.

Масовият внос на коли втора употреба през 90-те години

увеличи достъпа до личен транспорт. Сега в Лима има 1,1 млн. автомобила срещу 450 хил. преди 20 години.

Именно това е проблемът на Лима, оплаква се Марио Солис, който кара такси 12 часа, пет от които минават в задръствания. Той изпитва ужас от увеличаването на новите регистрации на автомобили (с 8,7 на сто за 2010 г.).

Таксиджията се присмива на спорадичните кампании на властите: този месец глоби за пешеходците без значение от мястото, където пресичат, а миналата година - за безпричинно използване на клаксоните.

Според проучване на университета в Лима от 2009 г. 86% от шофьорите на таксита са били принудени да подкупят полицай, за да си затвори очите за дребно нарушение. На 40 на сто от тях това се случва редовно - три или четири пъти на година.

Жителите на Лима предпочитат маршрутките,

които се наложиха през 90-те години - претъпкани и не много сигурни транспортни средства, но по-евтини и най-вече единствените, които пътуват навсякъде.

Това е дилемата на града - необходимостта да се придвижваш всеки ден и нуждата от дългосрочно решение, обобщава социологът Марио Солеси.

Последната значима инвестиция в транспорта е "Виа експреса" (бърз път), който пресича Лима 12 км от север на юг и който бе започнат през... 1972 г., припомня Киспе.

Пускането в средата на 2010 г. на "Метрополитано", бърз автобус в отделна лента за движение, какъвто Богота има от 10 години или Куритиба (в Бразилия) от 30 години, изглежда, е началото на някакво решение. На първо време обаче мрежата ще задоволява нуждите на по-малко от 10% от жителите на Лима.

Същевременно, през 2011 г. ще бъде открита линия на надземен влак, обслужващ предградията, като проектът бе започнат в далечната 1986 г.

С това темпо малко жители на Лима дръзват да си мечтаят за метро, въпреки че е предвидено предварително проучване за изпълнимост на проекта през следващите три години.
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Украйна разкри пълни подробности за новата руска ракета

Свят Преди 5 часа

Ракетата е била оборудвана с шест бойни глави

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Зеленски: Русия се подигра с Китай

Свят Преди 6 часа

Зеленски: Разработваме нови средства за противовъздушна отбрана

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

Борисов: Да ме изберат за премиер и ще влезем в еврозоната

България Преди 7 часа

Той обясни, че е изпратил благодарствен SMS на Урсула фон дер Лайен

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

„Възраждане“: Имаме алтернативи за мнозинство

България Преди 9 часа

Според Костадинов има алтернативи за създаването на мнозинство за избор на председател на 51-вия парламент

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Украйна призова ядрените сили да предупредят Русия

Свят Преди 10 часа

Киев: Москва е заинтересована от продължаването на тази война

<p>Наруши ли Русия договора със САЩ за стратегическите оръжия</p>

Каква е разликата между хиперзвукова ракета и междуконтинентална балистична ракета?

Свят Преди 10 часа

Хиперзвуковите ракети и междуконтиненталните балистични ракети са предназначени за различни цели и работят с различни механизми

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Майка призна, че е убила 7-годишния си син

Свят Преди 11 часа

„Това беше трагичен инцидент, при който полицаи разследваха смъртта на малко дете от ръцете на майка му“, съобщи главен инспектор Уилямс

<p>Лидерският провал на Шолц</p>

Липса на човешка емпатия и политическа смелост: Лидерският провал на Шолц

Свят Преди 11 часа

Партията на Шолц изглежда решена да се провали безславно

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

7-те тайни за красота и младост на Деми Мур

Любопитно Преди 11 часа

Каква е тайната на красотата на актрисата, прочетете в материала

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Последните думи на убиец, екзекутиран в Алабама

Свят Преди 11 часа

Алабама извърши третата в страната екзекуция с използване на азотен газ

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Дженифър Лопес предизвика слухове за връзка с охранител

Любопитно Преди 12 часа

Лопес вярва, че „малко флирт може да подобри имиджа ѝ“

<p>Кремъл: Ракетата беше предупреждение към Запада</p>

Кремъл: Хиперзвуковата ракета беше предупреждение към Запада

Свят Преди 12 часа

Русия "ясно демонстрира" как ще изглежда отговорът ѝ

Снимката е илюстративна

Мъжът, инсценирал смъртта си, изпрати 24-секундно видео

Свят Преди 13 часа

24-секундното видео, което Боргуордт е изпратил на властите, е заснето в стил селфи и го показва в апартамент с бели стени

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

Главчев за Шенген: Нещата вървят по план

България Преди 13 часа

Финалното решение ще бъде взето декември, добави премиерът

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

МВнР с позиция за трите заповеди за арест, издадени от МНС

България Преди 13 часа

"България подкрепя независимостта, интегритета и безпристрастността на МНС в отговорната му мисия да разследва най-тежките престъпления по международното право"