К огато сме уязвими, думите са от значение, а малко са обстоятелствата, при които сме по-уязвими, отколкото когато става въпрос за здравето ни. Последното нещо, което бихте искали да чуете от лекаря си, е някакъв тромав фаталистичен израз като „няма надежда“ - или още по-лошо, „въртим се в кръг“.
Дори само една дума може да причини страдание или страх на пациентите и техните семейства, да подкопае доверието в лекарите или дори да осуети вземането на важни решения. Сега изследователите са определили така наречените „думи, които никога не бива да се използват пред пациенти при никакви обстоятелства“; надеждата е, че списъкът ще помогне на лекарите да идентифицират собствените си думи, за да могат да изберат по-полезен език.
Медицината се развива непрекъснато, но има някои аспекти на медицинските грижи, които на практика остават „вечни“. Това включва преживяванията на пациентите, като страх, липса на специализирани познания, нереалистични очаквания, чувство на болка и т.н.
Сложните процедури - като тези, свързани с напреднала сърдечна недостатъчност, рак и белодробно заболяване в последен стадий - често изискват подробни обяснения, за да се отговори на тези опасения. Естеството на тези разговори обаче може да накара някои медицински служители да се объркат или да преминат към по-предизвикателни изказвания, които пациентите и техните семейства могат да възприемат като студени, безчувствени или просто обидни.
These Are The "Never Words" Doctors Shouldn't Use With Patientshttps://t.co/0CStduvH3q
— IFLScience (@IFLScience) November 7, 2024
„Сериозното заболяване е въпрос не само на физическо, но и на емоционално страдание. Поведението на лекаря, включително неговата вербална и невербална комуникация, може да изостри или да намали емоционалното страдание“, изразява мнението си д-р Леонард Бери от Тексаския университет „A&M“.
„Смятаме, че някои думи просто не бива да се използват от лекарите по време на тези трудни срещи“, пишат Бери и колегите ѝ от Henry Ford Health в Детройт в новата си статия.
Фразите, които никога не трябва да се казват
За да накарат пациентите и техните семейства да се чувстват „психологически сигурни“, екипът съставя списък с изрази, които по същество са „спирачки за разговор“. Това са фрази или твърдения, които „изземват властта“ от пациентите, които са лишени от възможността да вземат смислени решения относно собствените си грижи. Този списък е изготвен с помощта на клинични проучвания и включва:
„Нищо друго не можем да направим.“
„Тя няма да се оправи“.
„Оттегляне на грижите.“
„Въртим се в кръг“
„Искате ли да направим всичко?“
„Борба“ или “битка“
„Не знам защо чакахте толкова дълго, за да дойдете.“
„Какво са правили/мислили другите ви лекари?“
Конкретно по отношение на грижите за онкоболните екипът установява, че лекарите съветват никога да не се използват фрази като:
„Нека не се притесняваме за това сега“.
„Имате късмет, че е само във втори стадий.“
„Не успяхте да се справите с химиотерапията.“
Тези фрази могат да делегитимират опасенията на пациентите, да внушат, че ракът в ранен стадий трябва да е нещо, за което да изпитват благодарност, и че по някакъв начин са се „провалили“ в лечението, а не че лечението ги е провалило.
Какво можете да направите вместо това
Според Бери и колегите ѝ медицинските специалисти могат да насърчават честния и внимателен диалог с пациентите и техните семейства по няколко начина.
„Те трябва да се научат да разпознават думите и фразите, които непреднамерено плашат, обиждат или омаловажават ситуацията, и да работят за преосмисляне на собствената си комуникация“, обяснява екипът.
Такъв тип възможности могат да бъдат създадени, когато лекарите приканват пациентите да говорят. Това може да се постигне, като просто ги попитате дали имат някакви въпроси. Те могат също така да избягват никога думите, като включват алтернативен език, който екипът препоръчва заедно с конкретна обосновка за всеки пример. Например, вместо да кажат „тя няма да се оправи“, лекарите могат да кажат „притеснявам се, че няма да се оправи“. Тази малка промяна създава изразяване на загриженост, а не категорично отрицателно предсказание.
Думи като „борба“ или „битка“ предполагат, че волята на човека играе решаваща роля в преодоляването на болестта, което може да накара пациентите да се чувстват така, сякаш разочароват другите, като не се борят достатъчно силно. За да се преодолее това, лекарите могат да кажат: „Ще се изправим заедно срещу тази трудна болест“, така че пациентите да се чувстват така, сякаш с тях има екип.
„Разбираемо е, че в медицинските училища се набляга на науката за медицината, но е толкова важно в учебната програма да се включи обучение по комуникации. Ключова възможност е студентите и завършилите медицинските училища да имат превъзходни, ориентирани към пациентите, квалифицирани комуникатори като модели за подражание в клиничното си обучение по време на медицинското училище и резидентурата“, добавя Бери.
Екипът вярва, че включването на подходящо обучение в курсовете за медицинско и професионално развитие, както и в програмите за наставничество, ще допринесе много за повишаване на осведомеността относно никога не използваните думи. По-специално наставниците могат да споделят фразите, които са използвали и изоставили, както и да предложат алтернативи, които са работили в миналото.
„Подобно наставничество улеснява напредъка в начина, по който бъдещите поколения лекари взаимодействат с пациентите, и стимулира открития диалог за допълнителното страдание и безсилие, които може да причини лошата, невнимателна комуникация“, пише екипът.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!