Е дин атом азот, три атома водород - амонякът за мнозина е потенциално гориво на бъдещето, което може не само да допринесе за разрешаване на енергийните проблеми на човечеството, но и за опазването на климата. Амонякът като гориво има много предимства, но и някои недостатъци, които засега възпрепятстват широко му използване, предава БТА.  

С енергийна плътност от 12,7 мегаджаула на литър (MJ/L)

той може да произведе много повече енергия от чистия водород, чиято енергийна плътност е 8,5 мегаджаула на литър. Съхранението му в течна форма е много по-лесно - за тази цел е необходимо да се поддържат "едва" минус 33 градуса по Целзий, докато за втечнения водород необходимата криогенна температура е минус 253 градуса по Целзий. Удобен е за транспортиране, може да се произвежда от екологично чисти източници (макар че засега наличните технологии все още водят до отделяне на значителни количества въглероден диоксид), а при горенето му се отделят само азот и вода, без каквото и да било емисии на въглеродни или други газове, свързани с изменението на климата.

Производството на амоняк е сравнително евтино и във всички промишлено развити страни

за него има изградена широка инфраструктура - от близо век това съединение се използва в земеделието, за почистващи препарати, в хладилната техника и много други сфери, като в света годишно се произвеждат близо 180 млн. метрични тона, а 120 пристанища за съоръжени с терминали за товарене и разтоварване.

Може да се каже, че амонякът вече веднъж е спасил света.

Преди век рязкото увеличаване на населението принуждава фермерите да отглеждат насажденията си по-бързо, отколкото почвите могат да ги изхранват. В Южна Америка депата от гуано и естествени нитрати, използвани като торове, се изчерпват. В случай, който все още може би е най-големият глобален проблем, разрешен от химията, Фриц Хабер и Карл Бош разработват процес, който използва водород и азот от въздуха за получаване на амоняк, който фермерите започват да употребяват вместо естествените торове. Процесът Хабер-Бош все още се използва за получаване на почти всичкия амоняк в света, както и за негови производни като уреа и амониев нитрат.

Съединението обаче е токсично и е със силно корозивни свойства, а характерната остра неприятна миризма издава отдалеч присъствието му. 

Той е значително по-трудно запалим, което е както негово предимство, така и недостатък при опитите да бъде използван за задвижване на двигатели с вътрешно горене.

В множество страни се разработват проекти в опит да се използва амонякът като безвъглеродно гориво

- за генериране на енергия, при автономни съоръжения, несвързани с електрическите мрежи, при двигатели с вътрешно горене и други технологии. Освен това се очаква и до амоняка да се прибягва все по-често със засиленото използване на водородни технологии, тъй като с трите си водородни атома той е добър "носител" на водород и улеснява съхранението и транспортирането на този "зелен" газ.

За използването на амоняк при двигатели с вътрешно горене пречки са по-високата температура,

необходима за възпламеняването му, бавната скорост на горене и ниската кинетика на химичната реакция. За преодоляване на тези препятствия в момента се търсят решения, които да сведат до минимум влиянието им и да подобрят представянето на съединението като гориво за традиционния тип двигатели, като според експерти необходимите за това модификации за сравнително малки.

Друг път, по който се върви, е използването на амоняка като източник на енергия за горивни клетки

- японският технологичен гигант "Фуджицу" (Fujitsu) например се надява, че по този начин ще може да захранва центрове за данни. През април компанията сключи партньорство с исландския стартъп "Атмония" (Atmonia) в опит да подпомогне усилията за разработване на по-чист процес за получаване на амоняк.

В началото на август НАСА обяви подкрепата си за петгодишен проект,

при който Университетът на Централна Флорида ще анализира, тества и работи по използването на амоняк като устойчиво гориво за самолети.

Япония е сред първите, който се обръщат към амоняка като перспективно гориво на бъдещето,

започвайки с използването му като корабно гориво. Очаква се емисиите на парникови газове да бъдат значително намалени чрез използване на амоняк като гориво за кораби, заяви мореходната и логистична компания Ен Уай Кей (NYK). Миналата година Ен Уай Кей и производителят на тежки машини "Ай Ейч Ай пауър систъмс" (IHI Power Systems - IPS) започнаха инициатива за инсталиране на произведен в страната двигател, работещ с амоняк, на плавателни съдове. Предстои влекачът "Сакигаке", който по принцип се задвижва от втечнен природен газ, да бъде преоборудван, за да използва амоняк като гориво от 2024 г.

Токио не пести усилия и на международната дипломатическа цена.

През юли министрите на енергетиката страните от т. нар. Четворка (Япония, САЩ, Австралия и Индия) се споразумяха да насърчат използването на амоняк и други чисти горива.

В момент, когато инвазията на Русия в Украйна създаде нестабилност

на международните енергийни пазари, те се договориха да работят заедно за разработването на технологии за чиста енергия от следващо поколение, включително използването на амоняк.

Японският министър на индустрията Хагиуда Коичи заяви,

че Япония възнамерява да играе водеща роля в създаването на вериги за доставка на амоняк и изрази надежда да насърчи сътрудничеството между четирите страни за създаване на вериги за доставки.

През май министри от Групата на седемте индустриални икономики

(Г-7) определиха в съвместно изявление, публикувано след срещата им в Германия, амоняка като гориво, което ще отговори на необходимостта от декарбонизация и енергийна сигурност.

Либийският петрол може сериозно да промени световните цени

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Нетаняху: Израелската армия прави дисекция на Газа

Нетаняху: Израелската армия прави дисекция на Газа

Свят Преди 47 минути

Нетаняху: Докато те не върнат нашите заложници, натискът ще се засилва

<p>Терзиев: Да интегрираме планината Витоша в София</p>

Васил Терзиев: Да интегрираме планината Витоша в София

България Преди 1 час

Кметът Терзиев даде срок до края на лятото за възстановяването на Симеоновския лифт

Министърът предлага нов предмет в училище - „Добродетели и религии“

Министърът предлага нов предмет в училище - „Добродетели и религии“

България Преди 2 часа

Вълчев: Това, което ние водим като разговор, е предметът да бъде част от задължителния учебен план

Шофьорът, предизвикал катастрофа, в която загина малко момиче, остава в ареста

Шофьорът, предизвикал катастрофа, в която загина малко момиче, остава в ареста

България Преди 4 часа

Той е санкциониран многократно за управление на моторно превозно средство с превишена скорост

Полицията издирва 41-годишен мъж

Полицията издирва 41-годишен мъж

България Преди 5 часа

Той е в неизвестност от 2 ноември 2024 г.

Сидни се събуди под ударите на разярения океан – огромни вълни, съчетани с прилива, връхлетяха австралийския бряг, предизвиквайки хаос и разрушения

Наводнения, разрушения и евакуации - огромни вълни удариха крайбрежието на Сидни

Свят Преди 5 часа

„Беше просто опустошително“, казва генералният мениджър на басейн, пострадал от стихията

Европол разби педофилска мрежа с милиони потребители

Европол разби педофилска мрежа с милиони потребители

Свят Преди 5 часа

Според Европол това е една от най-големите педофилски мрежи в света

Снимката е илюстративна

Правнучката на Махатма Ганди почина на 92 години

Свят Преди 5 часа

През целия си живот Ниламбен Парих следваше принципите на Ганди

Кирил Петков: Няма да подкрепим вот на недоверие преди дата за еврозоната

Кирил Петков: Няма да подкрепим вот на недоверие преди дата за еврозоната

България Преди 6 часа

Кирил Петков: Нашата позиция е ясна – ние сме за Европа и сме против корупцията

Човекът, който прекара два месеца под земята и промени разбирането ни за времето

Човекът, който прекара два месеца под земята и промени разбирането ни за времето

Любопитно Преди 6 часа

Цялата история може да прочетете в следващите редове

Блясък и класа: Виктория Бекъм впечатли на юбилея на Дейвид

Блясък и класа: Виктория Бекъм впечатли на юбилея на Дейвид

Любопитно Преди 6 часа

Звездното парти беше първото от поредицата празненства за рождения ден на Бекъм, който е на 2 май

<p>Двойни стандарти в разследванията: Тръмп срещу Клинтън и Байдън&nbsp;</p>

Администрацията на Тръмп искаше обвинения срещу Хилари и Байдън, но мълчи за скандала със Signal

Свят Преди 6 часа

„Изтичането на класифицирана информация е федерално престъпление, наказуемо с над десет години затвор"

Синдикат "Защита" спира лекарските протести след среща с министъра

Синдикат "Защита" спира лекарските протести след среща с министъра

България Преди 6 часа

Председателят на синдиката Красимир Митов нарече срещата "най-конструктивната от месеци насам"

Разследват Жан-Клод Ван Дам по дело за трафик на жени

Разследват Жан-Клод Ван Дам по дело за трафик на жени

Свят Преди 7 часа

Една от жертвите е дала детайлни показания, като твърди, че събитията са се случили в Кан

Осемметров питон погълна възрастна жена в Индонезия

Осемметров питон погълна възрастна жена в Индонезия

Свят Преди 7 часа

Разрязвайки змията, откриват тялото на 66-годишната Хасия, която изчезва, докато се прибира от работата си в каучукова плантация

Ужас, откриха тялото на студентка в куфар недалеч от Рим

Ужас, откриха тялото на студентка в куфар недалеч от Рим

Свят Преди 7 часа

Приятелят на Илария, който е на 23 години, е арестуван