Н яколко щата и окръг Колумбия са подали искове срещу TikTok, в които твърдят, че популярното приложение за кратки видеоклипове уврежда психичното здраве на децата.
Исковете произтичат от национално разследване срещу TikTok, започнало през март 2022 г. от двупартийна коалиция на генерални прокурори от няколко щата, включително Калифорния, Кентъки и Ню Джърси. Всички жалби са подадени в щатски съдилища и в тях се твърди, че алгоритъмът на TikTok е особено опасен предвид широкото разпространение на платформата сред младите хора и способността ѝ да доставя бързи дози допамин.
Прокурорите твърдят, че изборът на дизайн за платформата, като безкрайно превъртане, известия за натискане и възможността за покупки в приложението, е плячка за младежите и създава пристрастяващи навици сред потребителите. В САЩ има над 170 млн. активни потребители на TikTok месечно, а по света - над един милиард.
Кибератака в TikTok: Сред пострадалите са Парис Хилтън и CNN
В основата на всеки съдебен иск е алгоритъмът на TikTok, който определя какво виждат потребителите в платформата, като попълва основния канал на приложението „За вас“ със съдържание, съобразено с интересите на хората.
В документите си окръг Колумбия нарича алгоритъма „допаминов“ и твърди, че той е създаден така, че умишлено да предизвиква пристрастяване, за да може компанията да улови много млади потребители в капана на прекомерната употреба и да ги задържи в приложението си часове наред. TikTok прави това, въпреки че знае, че това поведение ще доведе до „дълбоки психологически и физиологични вреди“, като тревожност, депресия, телесна дисморфия и други дълготрайни проблеми, се казва в жалбата.
„Изборът на дизайн на TikTok използва невротрансмитера допамин, който помага на хората да изпитват удоволствие като част от системата за възнаграждение на мозъка“, се казва в жалбата на щата във висшия съд на Калифорния.
„Допаминовите „награди“ могат да доведат до пристрастяващо поведение, особено когато наградите са непредсказуеми.“
US states sue TikTok for harming youth with its content https://t.co/bXdnZl3aeY via @asiatimesonline
— Bill Buck (@BillBuck07) October 13, 2024
Who’s next?
Позовавайки се на вътрешни документи и презентации, щатите твърдят, че TikTok счита потребителите под 13 години за „критична демографска група“ и съзнателно се насочва към тях и събира данните им без съгласието на родителите.
Майкъл Хюз, говорител на TikTok, заяви в изявление: „Ние категорично не сме съгласни с тези твърдения, много от които смятаме за неточни и подвеждащи.“ Хюз цитира „стабилните предпазни мерки“ на приложението, като например проактивно отстраняване на непълнолетни потребители, ограничения на времето за показване по подразбиране и настройки за поверителност по подразбиране за потребители под 16 години.
„В продължение на повече от две години се опитвахме да работим с главните прокурори и е изключително разочароващо, че те предприеха тази стъпка, вместо да работят с нас за конструктивни решения на предизвикателствата в цялата индустрия“, каза Хюз.
През изминалата година TikTok беше подложена на силен натиск от страна на американските законодатели и прокурори. През април 2024 г. Конгресът прие закон, който ще наложи общонационална забрана на TikTok, която ще влезе в сила през януари 2025 г., освен ако компанията майка, базираната в Китай ByteDance, не продаде приложението на нов собственик. През август Министерството на правосъдието на САЩ и Федералната търговска комисия също заведоха дела срещу TikTok и ByteDance за предполагаемо нарушаване на законите за защита на личните данни на децата.
ЕС разследва дали TikTok не е пристрастяващ
„Тя печели от факта, че пристрастява млади хора към платформата си“, заяви Брайън Швалб, главен прокурор на окръг Колумбия. Задържането на хората в платформата е „начинът, по който те генерират огромни приходи от реклами“, каза Швалб. „Но за съжаление, така генерират и неблагоприятни въздействия върху психичното здраве на потребителите“.
TikTok не позволява на деца под 13 години да се регистрират за основната ѝ услуга и ограничава някои видове съдържание за всички под 18 години. Но окръг Колумбия и няколко други щата заявиха в своето заявление, че децата могат лесно да заобиколят тези ограничения, което им позволява да получат достъп до услугата, която използват възрастните, въпреки твърденията на компанията, че нейната платформа е безопасна за деца.
В иска, подаден в Калифорния, се твърди също, че филтрите за красота на TikTok могат да затвърдят „омразата към собствения външен вид“ сред младите потребители. В жалбата се твърди, че платформата знае, че тези филтри могат да навредят на потребителите, но продължава да ги разработва, за да увеличи ангажираността. В жалбата се посочва, че филтрите затвърждават стереотипи за красота, включително предпочитане на определени кавказки или европейски черти.
„Всъщност пластичните хирурзи съобщават за увеличаване на броя на пациентите, които търсят процедури, за да изглеждат по-добре на екрана, и отбелязват, че усъвършенстваните „ефекти“ на TikTok размиват границата между фантазия и реалност“, се казва в жалбата.
Шефът на TikTok призова потребителите да не мълчат
Искът на Окръг Колумбия е насочен към други части от бизнеса на компанията. В него се твърди, че TikTok функционира като „нелицензирана виртуална икономика“, като позволява на хората да купуват TikTok Coins - виртуална валута в рамките на платформата - и да ги подаряват на стриймъри в TikTok Live, които след това могат да ги обменят срещу истински пари. Според жалбата TikTok взема 50 % комисиона от тези финансови транзакции, но не се е регистрирала като преносител на парични средства в Министерството на финансите на САЩ или пред властите в областта.
Длъжностните лица твърдят, че тийнейджърите често са експлоатирани за сексуално съдържание чрез функцията за предаване на живо на TikTok, която е позволила на приложението да работи по същество като „виртуален стриптийз клуб“ без никакви възрастови ограничения. Те твърдят, че частта, която компанията получава от финансовите транзакции, ѝ позволява да печели от експлоатацията.
„TikTok печели от сексуалната експлоатация на деца - работи като виртуален стриптийз клуб“, казва Швалб в X.
Главният изпълнителен директор на TikTok, Шоу Зи Чу, неведнъж е отхвърлял твърденията, че платформата е вредна за младите хора, а през януари обеща да похарчи 2 млрд. долара за защита на потребителите в САЩ.
Припомняме и тази галерия от нашия архив:
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!