Т елевизията вече не е единственият основен източник на новини за възрастните в Обединеното кралство, тъй като изследването на Ofcom показва, че онлайн сайтовете и приложенията вече са толкова популярни, колкото телевизионните новини за първи път.
Телевизията се счита за водещ източник на новини в Обединеното кралство от 60-те години на миналия век, когато широко разпространеното притежание на телевизионни предавания я видя, че изпревари радиото и вестниците. Но годишното проучване на Ofcom за това как имаме достъп до новини показва, че 71% от възрастните сега го правят онлайн, в сравнение със 70% за телевизията, отбелязвайки смяна на поколенията в баланса на новинарските медии.
📺 TV loses its top spot as the main place for news, as online sites catch-up.
— Ofcom (@Ofcom) September 10, 2024
Our latest research dives into how the nation gets its news. Here's how the top ten most used news sources compare.
Learn more: https://t.co/Y6mt275Auo pic.twitter.com/Lxe2tXyifG
Големият движещ фактор е нарастващото използване на социалните медии за новини. Повече от половината възрастни в Обединеното кралство (52%) сега използват платформи като Facebook, YouTube и Instagram за достъп до новини, спрямо 47% през 2023 г.
Обхватът на телевизионните новини постепенно намаля през последните години и падна рязко от 75% на 70% миналата година.
- По-възрастните поколения се обръщат към новинарските сайтове
Онлайн е най-популярният начин за достъп до новини за по-младите хора (88% от 16-24-годишните), но по-възрастните поколения също постепенно добавят онлайн източниците си.
Над половината (54%) от хората на възраст над 55 години намират новини онлайн – увеличение от 45% през 2018 г. – като повечето навигират директно до новинарски уебсайтове. Само 28% имат достъп до новини чрез социални медии.
Въпреки тази тенденция към онлайн източници на новини, телевизията остава водещата платформа за новини сред по-възрастните (85%), в сравнение само с половината на възраст от 16-24 години (49%).
Обществените радио- и телевизионни оператори остават важен начин за достъп до новини. BBC One остава най-популярният индивидуален източник на новини, докато новините във всички платформи на BBC ( телевизия, радио, уебсайт за новини, звуци и iPlayer) все още достигат до 68% от всички възрастни в Обединеното кралство. ITV1 е вторият най-популярен индивидуален източник на новини.
The Big switchover! TV loses its crown as Britain's number one news source to online after 60 years, media regulator reveals https://t.co/VwKjvkZ4zh
— KulganofCrydee 🎗️🇮🇱🇬🇧 (@KulganofCrydee) September 10, 2024
Но използването и на двата канала за новини постепенно намаля през последните пет години. Канал 4 изпадна от топ 10 на класацията за първи път, като използването на новини намаля от 17% през 2019 г. на 14% през 2024 г.
Четири от десетте най-популярни източника на новини са социалните медийни услуги Facebook, YouTube, Instagram и X.
Онлайн източниците на новини – и по-специално социалните медийни платформи – са оценени много по-неблагоприятно от традиционните платформи като телевизия и радио за точност, доверие и безпристрастност.
Публиката все още смята „надеждните и точни новини от Обединеното кралство“ за най-важната социална характеристика на обществените медии, като почти половината от анкетираните (49%) ги класират сред първите три позиции.
Телевизията доминира новинарските навици на хората от 60-те години насам и все още се радва на наистина високо доверие. Но сме свидетели на смяна на поколенията към онлайн новините, които често се възприемат като по-малко надеждни - заедно с нарастващите страхове от дезинформация и дълбоко фалшиво съдържание.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!