Странната смърт на европейската автоиндустрия
Източник: iStock/Getty Images
25

П рез 2009 г. ЕС постави поредните климатични цели пред автомобилните компании, които продават в ЕС – през 2015 г. продадените леки коли трябваше да емитират средно 130 гCO2/км, а през 2021 г. – 95 гCO2/км. Първата цел беше междинна, но втората е твърда. Непостигането й води до тежки глоби, които растат успоредно с две променливи – разликата между средните емисии на реализираните продажби и целта и общия обем на продажбите.

Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120,5 гCO2/км, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на "AAA" e 122 гCO2/км.

Кои са най-продаваните коли в света за 2019 г.

Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics
Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics Източник: JATO

Средните продажби във Великобритания например достигат 127,9 гCO2/км,  а това е един от "най-зелените" пазари! Според "JATO Dynamics", ако запазят средните си емисии от 2018 г., големите производители ще плащат колосални глоби от 2021 г. нататък – над 9 милиарда евро годишно за "Volkswagen", 4,6 милиарда за "Peugeot-Citroen", 3,6 милиарда за "Daimler", 3,1 милиарда за "BMW" и т.н. Във времена, които и без това са много тежки за европейската автоиндустрия, глоби с такъв мащаб биха я докарали до пълна разруха.

Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics
Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics Източник: JATO

Основните фактори, които доведоха до това положение са:

Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

Кой печели от всичко това?

Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

Всички производители на електрически и зареждащи се хибридни автомобили – особено "Tesla" и множеството китайски марки.

"Toyota", които отдавна инвестират в хибриди в цялата си гама и единствени имат шанс да постигнат изискваното от ЕС средно ниво.

Битката на Лондон с мръсния въздух: с пари и решимост

Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г.
Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г. Източник: EEA

Какво направи Тръмп, когато видя, че поставените от Обама цели за въглеродните емисии на колите в САЩ може да се отразят зле на американското автомобилостроене?

Просто ги отмени!

Какво ще направи ЕК, когато догодина най-важната европейска индустрия няма да постигне бюрократичните цели, защото потребителите на продуктите й купуват това, което харесват, а не това, което политиците желаят?

Веротно ще даде пълен напред без мисъл за последствията!

Европа е напълно заслепена в климатичната си религия и би заклала и последната си останала златна кокошка, за да я пренесе в жертва на бог, който никой друг по света не зачита.

Не, борбата за ограничаване на климатичните промени не може да бъде спечелена със спешно харакири – тя ще отнеме много време и ресурси. Ако не сме достатъчно богати, за да я водим, няма как да я спечелим. Изисква се максимално използване на всички познати и ефективни технологии за добив на нисковъглеродна енергия, както и разбработване и комерсиализация на технологии за добив, складиране и пренос на енергия, каквито все още нямаме.

Европа все повече отстъпва както на САЩ, така и на Китай във всяко едно отношение. Ако сама се направи по-бедна, унищожавайки едно от малкото си останали предимства, процесът на разпад на ЕС естествено ще продължи и след напускането на Великобритания в края на януари.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 25
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

25 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
„Дженифър е впечатляваща!“: Бен Афлек с изненадващ коментар за бившата си съпруга

„Дженифър е впечатляваща!“: Бен Афлек с изненадващ коментар за бившата си съпруга

Любопитно Преди 5 минути

Афлек и Лопес бяха женени в продължение на две години, преди Лопес да подаде молба за развод на 20 август

Шестима загинали и девет ранени при руска атака в Запорожие

Шестима загинали и девет ранени при руска атака в Запорожие

Свят Преди 24 минути

Атакувано е инфраструктурно съоръжение в града

<p>Пеевски:&nbsp;Това са пристъпи на политическа шизофрения</p>

Пеевски: Банда политически карикатури се опитва да открадне държавата

България Преди 1 час

Цяла предизборна кампания българските граждани гледаха, слушаха и се дивиха на отчаяните опити на шепа инфантилни, случайно попаднали политици да се "изперат" от собствената си бъркотия, посочва той

Тежка катастрофа в Турция, 21 души са ранени

Тежка катастрофа в Турция, 21 души са ранени

Свят Преди 1 час

Ударили са се лек автомобил и микробус, превозващ служители на фабрика

NOVA постави поредица от рекорди през октомври

NOVA постави поредица от рекорди през октомври

Любопитно Преди 1 час

Още в първия пълен месец от есенния сезон NOVA увеличи рекордно преднината си пред втората телевизия в класацията сред зрителите в активна възраст (18-59 г.)

<p>Смразяваща находка &ndash; 76 деца с разпорени гърди</p>

Намериха погребална могила със 76 деца принесени в жертва в Перу

Любопитно Преди 1 час

Децата са били погребани голи, с дрехите им оставени до тях

<p>Годзила навърши 70 години: На какви уроци ни научи?</p>

Годзила на 70 години: Какви уроци научихме от Краля на метафорите?

Любопитно Преди 1 час

В разгара на Студената война, Годзила се връща към първоначалната си роля на въплъщение на ядрената заплаха

10 причини, поради които Тръмп или Харис могат да спечелят

10 причини, поради които Тръмп или Харис могат да спечелят

Свят Преди 1 час

Прочетете аргументите защо всеки от тях може да има предимство в следващите редове

Пешеходка е с опасност за живота, след като беше пометена от кола в Сливен

Пешеходка е с опасност за живота, след като беше пометена от кола в Сливен

България Преди 1 час

Тя е настанена в реанимация с тежка съчетана травма на гръбнак, ребра и таз

<p>Европа иска Харис, а България - Тръмп</p>

Изборите в САЩ: Европа иска Харис, а България - Тръмп

Свят Преди 2 часа

Европа ще се изправи пред големи проблеми, ако Доналд Тръмп бъде преизбран за президент

Кои са най-големите мишени на Русия в Украйна с наближаването на зимата

Кои са най-големите мишени на Русия в Украйна с наближаването на зимата

Свят Преди 2 часа

Военната помощ, от която Киев се нуждае, е несигурна. Страната на Володимир Зеленски се намира в един от най-трудните си моменти

Снимката е илюстративна

Кога ще стане ясно името на следващия президент на САЩ?

Свят Преди 2 часа

Тръмп или Харис - кой ще е следващият президент на Америка

Боршош: ГЕРБ-СДС няма да има общи действия нито с "ДПС – Ново начало", нито с АПС

Боршош: ГЕРБ-СДС няма да има общи действия нито с "ДПС – Ново начало", нито с АПС

България Преди 2 часа

За нас е важно да започнем преговори с втората по големина политическа сила, каза той

Испанският град Пайпорта след наводнението

Британец разказва за ужаса в Испания: Чувах предсмъртните писъци на съседите

Свят Преди 2 часа

Седмица след началото на бедствието, испанският град изглежда като сцена от апокалиптичен филм на ужасите

Русия изстреля ракета "Союз" с два спътника

Русия изстреля ракета "Союз" с два спътника

Свят Преди 2 часа

Всеки от двата сателита тежи по 430 кг и ще работи в орбита на височина от около 820 км

„Уау! Тя е лидер!”: Генералният инспектор на Сан Франциско за работата си с Камала Харис (ВИДЕО)

„Уау! Тя е лидер!”: Генералният инспектор на Сан Франциско за работата си с Камала Харис (ВИДЕО)

Свят Преди 3 часа

Тери Уайли е генерален инспектор на Сан Франциско и се познава отдавна с кандидата на демократите