Странната смърт на европейската автоиндустрия
Източник: iStock/Getty Images

П рез 2009 г. ЕС постави поредните климатични цели пред автомобилните компании, които продават в ЕС – през 2015 г. продадените леки коли трябваше да емитират средно 130 гCO2/км, а през 2021 г. – 95 гCO2/км. Първата цел беше междинна, но втората е твърда. Непостигането й води до тежки глоби, които растат успоредно с две променливи – разликата между средните емисии на реализираните продажби и целта и общия обем на продажбите.

Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120,5 гCO2/км, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на "AAA" e 122 гCO2/км.

Кои са най-продаваните коли в света за 2019 г.

Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics
Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics Източник: JATO

Средните продажби във Великобритания например достигат 127,9 гCO2/км,  а това е един от "най-зелените" пазари! Според "JATO Dynamics", ако запазят средните си емисии от 2018 г., големите производители ще плащат колосални глоби от 2021 г. нататък – над 9 милиарда евро годишно за "Volkswagen", 4,6 милиарда за "Peugeot-Citroen", 3,6 милиарда за "Daimler", 3,1 милиарда за "BMW" и т.н. Във времена, които и без това са много тежки за европейската автоиндустрия, глоби с такъв мащаб биха я докарали до пълна разруха.

Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics
Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics Източник: JATO

Основните фактори, които доведоха до това положение са:

Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

Кой печели от всичко това?

Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

Всички производители на електрически и зареждащи се хибридни автомобили – особено "Tesla" и множеството китайски марки.

"Toyota", които отдавна инвестират в хибриди в цялата си гама и единствени имат шанс да постигнат изискваното от ЕС средно ниво.

Битката на Лондон с мръсния въздух: с пари и решимост

Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г.
Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г. Източник: EEA

Какво направи Тръмп, когато видя, че поставените от Обама цели за въглеродните емисии на колите в САЩ може да се отразят зле на американското автомобилостроене?

Просто ги отмени!

Какво ще направи ЕК, когато догодина най-важната европейска индустрия няма да постигне бюрократичните цели, защото потребителите на продуктите й купуват това, което харесват, а не това, което политиците желаят?

Веротно ще даде пълен напред без мисъл за последствията!

Европа е напълно заслепена в климатичната си религия и би заклала и последната си останала златна кокошка, за да я пренесе в жертва на бог, който никой друг по света не зачита.

Не, борбата за ограничаване на климатичните промени не може да бъде спечелена със спешно харакири – тя ще отнеме много време и ресурси. Ако не сме достатъчно богати, за да я водим, няма как да я спечелим. Изисква се максимално използване на всички познати и ефективни технологии за добив на нисковъглеродна енергия, както и разбработване и комерсиализация на технологии за добив, складиране и пренос на енергия, каквито все още нямаме.

Европа все повече отстъпва както на САЩ, така и на Китай във всяко едно отношение. Ако сама се направи по-бедна, унищожавайки едно от малкото си останали предимства, процесът на разпад на ЕС естествено ще продължи и след напускането на Великобритания в края на януари.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Затварят летище "Хийтроул" за ден

Затварят летище "Хийтроул" за ден

Свят Преди 22 минути

Причината е проблем с електрическото захранване

Продадоха перфектно кръгло яйце за 550 долара

Продадоха перфектно кръгло яйце за 550 долара

Любопитно Преди 50 минути

За да запази странното яйце, Грийн го покрива със свинска мас, а след това го овалва в сол

"Защо правите това?": Протести и критики срещу Нетаняху

"Защо правите това?": Протести и критики срещу Нетаняху

Свят Преди 2 часа

"Имате кръв по ръцете си", скандира тълпата

Тръмп просто иска сделка: Путин или Зеленски ще мигне първи?

Тръмп просто иска сделка: Путин или Зеленски ще мигне първи?

Свят Преди 2 часа

Това е забележителен обрат от срива в Овалния кабинет до перфектното телефонно обаждане

AI ще преобрази и прогнозата за времето

AI ще преобрази и прогнозата за времето

Технологии Преди 2 часа

Нова технология обещава по-бързи и точни анализи спрямо досегашните методи

Тръмп нареди край на министерството на образованието в САЩ

Тръмп нареди край на министерството на образованието в САЩ

Свят Преди 9 часа

Министерството на образованието управлява огромен портфейл от студентски дългове за 1,8 трилиона долара

Сладкарката Елизабет Събева отпадна от Hell’s Kitchen

Сладкарката Елизабет Събева отпадна от Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 9 часа

Тя е гост в новия епизод на подкаста “Кухнята след Ада”

Варненец спечели 11 304 948.90 лв. от „Тото 2 – 6/49“

Варненец спечели 11 304 948.90 лв. от „Тото 2 – 6/49“

България Преди 10 часа

Това е вторият по размер джакпот в историята на играта

Арестуваха трима бивши кметове на Кочани

Арестуваха трима бивши кметове на Кочани

Свят Преди 10 часа

Операцията по задържането на заподозрени лица ще продължи цяла нощ

Израелската армия уби висш командир от "Хамас" и влиза в Рафах

Израелската армия уби висш командир от "Хамас" и влиза в Рафах

Свят Преди 11 часа

Продължаващата офанзива цели да засили натиска върху "Хамас"

Сърбия и Унгария създават военен съюз

Сърбия и Унгария създават военен съюз

Свят Преди 11 часа

Унгария, която е член на НАТО, може да сключи безпрецедентно споразумение с режима на Вучич

Петкова: За два месеца няма как да сме генерирали 18 млрд. лв. разходи

Петкова: За два месеца няма как да сме генерирали 18 млрд. лв. разходи

България Преди 12 часа

Финансовият министър отговори на критики от депутати за ДДС и за държания дълг.

Полицията атакува демонстрантите в Истанбул

Полицията атакува демонстрантите в Истанбул

Свят Преди 12 часа

На кадрите се вижда как полицаи за борба с безредиците блъскат и ритат хората

Чужди служби засекли преводи към Васил Божков

Чужди служби засекли преводи към Васил Божков

България Преди 12 часа

Проверява се дали е имало фиктивни търгове на антични предмети

<p>Димитър Радев: България е на една крачка от еврозоната</p>

Димитър Радев: България е на една финална крачка от еврозоната

България Преди 12 часа

Това е най-сигурната гаранция за добрите перспективи пред България.

Зеленски отсече: Няма да преговарям за това

Зеленски отсече: Няма да преговарям за това

Свят Преди 13 часа

Зеленски: Всичко това принадлежи на нашата държава