Странната смърт на европейската автоиндустрия
Източник: iStock/Getty Images
25

П рез 2009 г. ЕС постави поредните климатични цели пред автомобилните компании, които продават в ЕС – през 2015 г. продадените леки коли трябваше да емитират средно 130 гCO2/км, а през 2021 г. – 95 гCO2/км. Първата цел беше междинна, но втората е твърда. Непостигането й води до тежки глоби, които растат успоредно с две променливи – разликата между средните емисии на реализираните продажби и целта и общия обем на продажбите.

Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120,5 гCO2/км, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на "AAA" e 122 гCO2/км.

Кои са най-продаваните коли в света за 2019 г.

Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics
Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics Източник: JATO

Средните продажби във Великобритания например достигат 127,9 гCO2/км,  а това е един от "най-зелените" пазари! Според "JATO Dynamics", ако запазят средните си емисии от 2018 г., големите производители ще плащат колосални глоби от 2021 г. нататък – над 9 милиарда евро годишно за "Volkswagen", 4,6 милиарда за "Peugeot-Citroen", 3,6 милиарда за "Daimler", 3,1 милиарда за "BMW" и т.н. Във времена, които и без това са много тежки за европейската автоиндустрия, глоби с такъв мащаб биха я докарали до пълна разруха.

Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics
Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics Източник: JATO

Основните фактори, които доведоха до това положение са:

Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

Кой печели от всичко това?

Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

Всички производители на електрически и зареждащи се хибридни автомобили – особено "Tesla" и множеството китайски марки.

"Toyota", които отдавна инвестират в хибриди в цялата си гама и единствени имат шанс да постигнат изискваното от ЕС средно ниво.

Битката на Лондон с мръсния въздух: с пари и решимост

Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г.
Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г. Източник: EEA

Какво направи Тръмп, когато видя, че поставените от Обама цели за въглеродните емисии на колите в САЩ може да се отразят зле на американското автомобилостроене?

Просто ги отмени!

Какво ще направи ЕК, когато догодина най-важната европейска индустрия няма да постигне бюрократичните цели, защото потребителите на продуктите й купуват това, което харесват, а не това, което политиците желаят?

Веротно ще даде пълен напред без мисъл за последствията!

Европа е напълно заслепена в климатичната си религия и би заклала и последната си останала златна кокошка, за да я пренесе в жертва на бог, който никой друг по света не зачита.

Не, борбата за ограничаване на климатичните промени не може да бъде спечелена със спешно харакири – тя ще отнеме много време и ресурси. Ако не сме достатъчно богати, за да я водим, няма как да я спечелим. Изисква се максимално използване на всички познати и ефективни технологии за добив на нисковъглеродна енергия, както и разбработване и комерсиализация на технологии за добив, складиране и пренос на енергия, каквито все още нямаме.

Европа все повече отстъпва както на САЩ, така и на Китай във всяко едно отношение. Ако сама се направи по-бедна, унищожавайки едно от малкото си останали предимства, процесът на разпад на ЕС естествено ще продължи и след напускането на Великобритания в края на януари.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 25
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

25 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Полицията: Виждали ли сте тази жена

Полицията: Виждали ли сте тази жена

България Преди 2 минути

Тя страда от деменция

Prada назначи нов директор на марката Miu Miu

Prada назначи нов директор на марката Miu Miu

Любопитно Преди 56 минути

Силвия Онофри е ветеран в областта на модата

Новата тенденция за отслабване е джинджифил на гладно. Какво представлява и действа ли?

Новата тенденция за отслабване е джинджифил на гладно. Какво представлява и действа ли?

Любопитно Преди 1 час

Тези шотове се правят с обелен и настърган джинджифил, лимонов и портокалов сок и мед

"Хамас" потвърди: Освобождаването на заложници ще се състои в събота по план

"Хамас" потвърди: Освобождаването на заложници ще се състои в събота по план

Свят Преди 1 час

Няма незабавен коментар от израелски официални лица

Вилата на любовта отваря врати за първите двойки в “Един за друг” тази вечер

Вилата на любовта отваря врати за първите двойки в “Един за друг” тази вечер

Любопитно Преди 2 часа

Победителите от петия сезон Михаела и Венцислав ще вземат специално участие в премиерните епизоди на предаването

<p>Откриха гроб на &bdquo;вампир&ldquo; в средновековна крепост в Хърватия</p>

Откриха гроб на „вампир“ в средновековна крепост в Хърватия

Любопитно Преди 2 часа

Откритието е направено в крепостта Рачеша, за която се предполага, че е била средище на рицарите тамплиери в миналото

Сабрина Карпентър позира по бельо за корицата на Vogue

Сабрина Карпентър позира по бельо за корицата на Vogue

Любопитно Преди 2 часа

25-годишната звезда се появява на корицата, облечена в елегантен син сатенен корсет

Разкриха мистерията около „гръцкия Титаник“, отнел живота на 400 души

Разкриха мистерията около „гръцкия Титаник“, отнел живота на 400 души

Любопитно Преди 3 часа

Артефакти, съхранени почти 80 години под водата, хвърлят светлина върху една от най-големите морски трагедии в гръцката история

Сирийският външен министър отива в Париж

Сирийският външен министър отива в Париж

Свят Преди 3 часа

Дамаск обяви, че на 1 март Сирия ще назначи правителство

<p>Кой ще присъства на Мюнхенската конференция?</p>

Мюнхенската конференция по сигурността: Кой ще присъства и какво ще е на дневен ред?

Свят Преди 3 часа

MSC 2025 ще събере водещи световни политици и експерти за обсъждане на сигурността и международния ред

ЕК: Русия не може да бъде възнаграждавана за агресията

ЕК: Русия не може да бъде възнаграждавана за агресията

Свят Преди 3 часа

ЕС не е бил в контакт с Тръмп преди разговора с Путин

Пъф Деди съди медия заради документален филм за него

Пъф Деди съди медия заради документален филм за него

Любопитно Преди 3 часа

Пъф Деди, който претендира за обезщетение поне от 100 млн. долара, е в арест в Бруклин от септември

Автомобил помете майка с две деца на тротоар в Русе

Автомобил помете майка с две деца на тротоар в Русе

България Преди 4 часа

Тя веднага е откарана в болница

<p>Онлайн обучение за учениците от 9 столични района</p>

От утре: Училищата в девет района в София преминават в онлайн обучение

Свят Преди 4 часа

Това съобщи пред журналисти директорът на дирекция "Образование" към СО

Тръмп

Внос на стомана и алуминий: Защо Тръмп може и да е сбъркал

Свят Преди 4 часа

Тръмп обяви, че налага мита от 25% върху вноса на стомана и алуминий