Странната смърт на европейската автоиндустрия
Източник: iStock/Getty Images

П рез 2009 г. ЕС постави поредните климатични цели пред автомобилните компании, които продават в ЕС – през 2015 г. продадените леки коли трябваше да емитират средно 130 гCO2/км, а през 2021 г. – 95 гCO2/км. Първата цел беше междинна, но втората е твърда. Непостигането й води до тежки глоби, които растат успоредно с две променливи – разликата между средните емисии на реализираните продажби и целта и общия обем на продажбите.

Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120,5 гCO2/км, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на "AAA" e 122 гCO2/км.

Кои са най-продаваните коли в света за 2019 г.

Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics
Фигура 1. Средни емисии на СО2 на леките автомобили в Европа-23, JATO Dynamics Източник: JATO

Средните продажби във Великобритания например достигат 127,9 гCO2/км,  а това е един от "най-зелените" пазари! Според "JATO Dynamics", ако запазят средните си емисии от 2018 г., големите производители ще плащат колосални глоби от 2021 г. нататък – над 9 милиарда евро годишно за "Volkswagen", 4,6 милиарда за "Peugeot-Citroen", 3,6 милиарда за "Daimler", 3,1 милиарда за "BMW" и т.н. Във времена, които и без това са много тежки за европейската автоиндустрия, глоби с такъв мащаб биха я докарали до пълна разруха.

Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics
Фигура 2. Топ 20 бранда с най-големи продажби в Европа-23, подредени според средните СО2 емисии, JATO Dynamics Източник: JATO

Основните фактори, които доведоха до това положение са:

Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

Кой печели от всичко това?

Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

Всички производители на електрически и зареждащи се хибридни автомобили – особено "Tesla" и множеството китайски марки.

"Toyota", които отдавна инвестират в хибриди в цялата си гама и единствени имат шанс да постигнат изискваното от ЕС средно ниво.

Битката на Лондон с мръсния въздух: с пари и решимост

Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г.
Фигура 3. Въздействия върху изменението на климата: сравнение между електромобили (BEVs) и коли с двигател с вътрешно горене (ICEVs), Доклад на Европейската агенция по околна среда, 2018 г. Източник: EEA

Какво направи Тръмп, когато видя, че поставените от Обама цели за въглеродните емисии на колите в САЩ може да се отразят зле на американското автомобилостроене?

Просто ги отмени!

Какво ще направи ЕК, когато догодина най-важната европейска индустрия няма да постигне бюрократичните цели, защото потребителите на продуктите й купуват това, което харесват, а не това, което политиците желаят?

Веротно ще даде пълен напред без мисъл за последствията!

Европа е напълно заслепена в климатичната си религия и би заклала и последната си останала златна кокошка, за да я пренесе в жертва на бог, който никой друг по света не зачита.

Не, борбата за ограничаване на климатичните промени не може да бъде спечелена със спешно харакири – тя ще отнеме много време и ресурси. Ако не сме достатъчно богати, за да я водим, няма как да я спечелим. Изисква се максимално използване на всички познати и ефективни технологии за добив на нисковъглеродна енергия, както и разбработване и комерсиализация на технологии за добив, складиране и пренос на енергия, каквито все още нямаме.

Европа все повече отстъпва както на САЩ, така и на Китай във всяко едно отношение. Ако сама се направи по-бедна, унищожавайки едно от малкото си останали предимства, процесът на разпад на ЕС естествено ще продължи и след напускането на Великобритания в края на януари.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Депутатите гласуват&nbsp;втори вот на недоверие на кабинета &quot;Желязков&quot;🏛️</p>

Депутатите гласуват втори вот на недоверие на кабинета "Желязков"

България Преди 25 минути

Това е втори вот на недоверие към правителството "Желязков"

<p>Кралят на ада: Историята на остров Клипертон</p>

Кралят на ада: Историята на остров Клипертон, който се превърна в кошмар, за който никой не говори

Любопитно Преди 41 минути

Ако никога не сте чували за остров Клипертон, не сте сами

Politico: Путин води Доналд Тръмп за носа

Politico: Путин води Доналд Тръмп за носа

Свят Преди 45 минути

Генералите на Путин винаги водят тотална война: без ограничения, без спазване на това, което Москва счита за сантиментални международни правила на войната

Почти гений: OpenAI пусна най-умния си модел досега

Почти гений: OpenAI пусна най-умния си модел досега

Технологии Преди 1 час

И гениите могат да допускат грешки

Съдия: Имам основателна причина да обвиня правителството на Тръмп

Съдия: Имам основателна причина да обвиня правителството на Тръмп

Свят Преди 9 часа

Калифорния завежда дело срещу правителството на Тръмп за митата

Трима тежко ранени на Подбалканския път

Трима тежко ранени на Подбалканския път

България Преди 9 часа

Kатастрофата е затворила Подбалканския път и в двете посоки при село Столник

Тежка катастрофa с жертва край Пловдив

Тежка катастрофa с жертва край Пловдив

България Преди 10 часа

На място е загинала жената зад волана на колата, а в болница е транспортирано малко дете

Вучич: Отивам в Москва на 9 май

Вучич: Отивам в Москва на 9 май

Свят Преди 10 часа

Сърбия ще продължи да обсъжда газовото споразумение с Русия

ЕК обяви кога ще каже за България и еврозоната

ЕК обяви кога ще каже за България и еврозоната

България Преди 10 часа

Докладът ще бъде публикуван по време на пролетния цикъл на Европейския семестър

Избраха ново правителство на Сърбия

Избраха ново правителство на Сърбия

Свят Преди 11 часа

Джуро Мацут е новият министър-председател

КЗД се самосезира, протест в "Люлин"

КЗД се самосезира, протест в "Люлин"

България Преди 11 часа

Изселените са настанени в общински жилища в рамките на район "Илинден"

Напредък по сделката между САЩ и Украйна

Напредък по сделката между САЩ и Украйна

Свят Преди 12 часа

Двете страни са се договорили да сключат меморандум за разбирателство

Български камион се вряза в пункт в Гърция, загинали

Български камион се вряза в пункт в Гърция, загинали

Свят Преди 13 часа

Шофьорът е украински гражданин

България предлага Александър Корнезов за съдия в Съда на ЕС

България предлага Александър Корнезов за съдия в Съда на ЕС

България Преди 13 часа

На всеки три години се извършва частична подмяна на съдиите

13-тонен самосвал затъна в калта край язовир "Клокотница"

13-тонен самосвал затъна в калта край язовир "Клокотница"

България Преди 13 часа

Превозното средство е транспортирало земен насип

Кметът на София назначи Богдана Панайотова за главен архитект

Кметът на София назначи Богдана Панайотова за главен архитект

България Преди 13 часа

Панайотова беше избрана от 7-членна конкурсна комисия