Т ова беше една малка революция в сирийското образование: онези над 3,5 милиона сирийски ученици, които в края на януари за пръв път положиха изпит след падането на режима на Башар Асад, нямаше нужда да отговарят на въпроси за "сирийския национализъм". Временно изпълняващият длъжността министър на образованието Назир ал-Кадри премахна от изпитите темата. Досега тя служеше просто за възхвала на режима на Асад, съобщи Deutsche Welle.
"Това бяха много добри новини за големия ми син. Все пак още имаме притеснения. Сега трябва да изчакаме и да видим какво ще се преподава вместо това този срок", казва Анас Джудех от гражданската инициатива "Движение за изграждане на нацията" в Дамаск.
Джудех е баща на момче в седми клас и момиче във втори клас. Той се притеснява, че ислямистката групировка Хаят Тахрир аш Шам (ХТШ), която управлява страната след падането на Асад, може да промени учебната програма в своя полза. "Това е проблем. Всъщност би било катастрофално."
Ислямистки тенденции?
Изпитът по сирийски национализъм беше премахнат като част от серия промени, обявени от новото образователно министерство на Сирия. Някои от тях обаче будят притеснения. Например факта, че фразата "защита на нацията" е била заменена със "защита на Аллах", а "прокълнати и грешници" с "християни и евреи". Освен това думата "мъченик" вече не означава човек, загинал за родината си, а такъв, загинал "в името на Господ".
Ал-Кадри, който е ръководил министерството на образованието в провинция Идлиб, която отдавна се управлява от ХТШ, оправда тези решения с обяснението, че промените засягали само премахването на фразите, които възхваляват режима на Асад, както и добавянето на революционния флаг на Сирия във всички учебници. Освен това са коригирани "неточностите" в учебната програма за ислямско образование. Експертни комисии ще преразгледат промените, но все още не е определена дата за това. Промените обаче трябва да бъдат въведени навреме за началото на следващата учебна година през септември.
Нужен е диалог
Анас Джудех остава скептичен. Той се притеснява, че тези резки промени може да са знак, че временното правителство на ХТШ няма да спази обещанието си за провеждане на национална конференция за диалог. Идеята беше да се обърне внимание на мултикултурното и религиозно общество на Сирия. Джудех обаче се опасява, че ХТШ може просто да наложат своята идеология в образованието.
През януари учители в страната се вдигнаха на протест. Те критикуваха факта, че решението за промяна на учебната програма е взето без допитване до учителското съсловие и гражданското общество. Бяха изразени и съмнения, че временното правителство изобщо има такива правомощия. ХТШ все още се смята от САЩ за терористична организация и ООН я свързва с т.нар. "Ислямска държава" и Ал-Кайда. Лидерът на ХТШ и де факто лидер на Сирия в момента Ахмад аш Шараа заяви, че временното правителство ще остане на власт до март 2025 година. После обаче се отметна от това и сега твърди, че ще управлява до написването на нова конституция - може би около две-три години.
Според експерти като Алис Гауър от лондонската консултантска фирма Azure Strategy сирийските лидери трябва да включат гражданските организации и населението в изграждането на една нова Сирия. "Образователната система е ключов фактор за укрепването на националната идентичност."
Милиони деца не посещават формално обучение
Учебната програма обаче не е единствената грижа на сирийските родители, тъй като 14-годишната война е нанесла сериозни щети на образователната система в Сирия на много нива. Например, по време на войната страната беше разделена на различни части. Северозападната част беше управлявана от групировката ХТШ, докато североизточната част все още се управлява от кюрдите, които са създали там полуавтономен регион.
През последните години на войната правителството в Дамаск контролира само около две трети от територията на страната. За децата това означава, че са обучавани в напълно различни образователни системи - ако изобщо са ходили на училище. В районите, контролирани от правителството, училищата и университетите остават отворени по време на войната. В други региони обаче милиони деца не са имали възможност да посещават училище. Вместо това те получаваха неформално образование, например в общински центрове, на работните си места, за да подпомагат семействата си, или чрез онлайн платформи.
"Около 2,5 милиона деца не са могли да ходят на училище заради войната", казва пред ДВ Джеймс Елдър, говорител на Детския фонд на ООН (УНИЦЕФ). Друг един милион деца са застрашени от преждевременно напускане на училище.
Изключително лошото състояние на образователната инфраструктура също е последица от войната. "Всяко трето сирийско училище е или разрушено, или се използва за настаняване на разселени семейства", казва Елдър. Две неща сега са от решаващо значение: "Първо, трябва да се разработи приобщаваща учебна програма, която да отразява културното и социалното многообразие на страната. Второ, необходими са инвестиции, за да се укрепят съществуващите образователни системи и да се гарантира, че всяко сирийско дете има достъп до редовно образование."
Колкото по-дълго едно дете не посещава училище, толкова по-голям е рискът то да стане жертва на детски труд, детски бракове, трафик на хора или вербуване от въоръжени групи. Анас Джудех от инициативата "Движение за изграждане на нацията" също подчертава колко е важно да се подготвят учителите за процеса на преход и за политическото бъдеще на страната.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!