И зследване върху връзката между социалните мрежи и депресията показва, че те вървят ръка за ръка, съобщи ЮПИ.
"Отношението на социалните мрежи към психичното здраве е обект на доста дебати",
каза ръководителят на изследването д-р Рой Перлис. Той е директор на Центъра за експериментални лекарства и диагностика в Общата болница на Масачузетс в Бостън. От една страна социалните медии са начин хората да останат свързани с по-широка общонст и да получават информация по теми, които ги интересуват, отбелязва Перлис.
Но от друга страна дори и преди да се установи масово разпространение на дезинформация в тези платформи, имаше съмнение, че те влияят отрицателно върху младите хора.
5 съвета как да се справяме с проблемите
Авторите на изследването са проследили използването на социални мрежи и проява на депресии сред близо 5400 души. Нито един от тях не е съобщил дори за лека форма на депресия в началото на проучването.
То обаче установява чрез множество анкети в 12-месечния период, че психичното състояние при някои от участниците се влошава.
Рискът от развитие на депресия се увеличава с използването на три много популярни платформи - Snapchat, Facebook и TikTok.
На въпрос дали социалните медии предизвикват депресия, Перлис отговаря, че не е ясно кое от двете е кокошката и кое - яйцето.
„Мисли позитивно“ – защо това толкова ни дразни
"Едно от възможните обяснения на нашите резултатите е, че хората, които са изложени на риск от депресия, дори и ако в момента не са в депресия, е по-вероятно да използват социални медии. Друго обяснение е, че социалните мрежи всъщност допринасят за този повишен риск", каза той.
За да изследва уязвимостта при възрастните, екипът на Перлис се концентрира върху потребители на социални медии на и над 18 години, като средната възраст е около 56 години. Близо две трети от изследваните са жени.
Всички участници попълват първоначална анкета за употребата на платформи като Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, Twitter, Snapchat и/или YouTube.
В първоначалната анкета никой не проявява признаци на депресия. В следващата обаче близо 9 на сто от респондентите показват "значителен" ръст в резултатите за риск от развитие на депресия.
Повишен риск е отчетен при потребителите на TikTok или Snapchat, които са на и над 35-годишни, но не и сред по-младите потребители на тези мрежи.
Обратната динамика се наблюдава при потребителите на Facebook - рискът от депресия се повишава при доброволците под 35 г., но не и сред по-възрастните потребители. Резултатите от изследването са публикувани в списанието на Американската медицинска асоциация JAMA Network Open.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!