П убликация в социалните медии, в която се твърди, че индийска актриса е починала вследствие на рак на шийката на матката, и последващ видеоклип, в който се обявява, че тя е жива, предизвикаха яростен дебат за етичните норми, свързани с рекламните кампании в интернет.
Хакери мамят с фалшиви искания от властите
В петък официалният акаунт на Пунам Пандей в Instagram публикува изявление, в което се казва, че 32-годишната актриса "смело се е преборила с болестта" и е починала.
Мнозина се довериха на публикацията; новинарските агенции съобщиха новината за смъртта ѝ в рамките на няколко минути, а социалните медии бяха пълни с почит към актрисата.
Панди е играла в няколко филма, но се превърна в онлайн сензация заради противоречивите си постове и рекламни кампании. През 2011 г. актрисата казва, че ще се съблече гола, ако индийският отбор по крикет спечели Световната купа, макар че не се придържа към обещанието си
CHEAP PUBLICITY STUNT? : Model #PoonamPandey is alive. She claimed she did awareness using her "death"!!
— N E O 🌟 (@TheSavageNeo) February 3, 2024
Ab To iski Sach mein Mayyat Ho jayegi Kon Hi Isko condolences dega ?
#PoonamPandeyDeathpic.twitter.com/LfhpQjck8Z
Само ден след "смъртта" си Панди публикува видеоклип, в който казва, че е "инсценирала смъртта си" и че постът в Instagram за нейните 1,3 милиона последователи е част от кампания в социалните мрежи за повишаване на осведомеността относно рака на маточната шийка.
"Изведнъж всички започнахме да говорим за рака на маточната шийка, нали?", казва Панди във видеото, като добавя, че е "горда" от това, което новината за смъртта ѝ "е успяла да постигне".
Ракът на маточната шийка често е наричан "тих убиец", тъй като в ранните си стадии не показва забележими симптоми. След рака на гърдата той е вторият най-често срещан рак при жените в Индия, като всяка година от това заболяване умират над 77 000 души.
Но това е и един от най-предотвратимите видове рак, тъй като ваксината срещу HPV (човешки папилома вирус) предпазва от високорискови щамове на вируса, причиняващи рак. Но на жените се препоръчва да продължат редовните прегледи за рак на маточната шийка, тъй като ваксината не предпазва от всички причиняващи рак щамове на HPV.
В четвъртък, ден преди Пандей да симулира смъртта си, индийският министър на финансите Нирмала Ситхараман обяви, че правителството предприема мерки за ваксиниране на момичетата на възраст между 9 и 14 години, въпреки че не спомена конкретни подробности за кампанията.
Моментът на публикацията на Панди накара много потребители на социалните медии да предположат, че тя е част от стратегията на правителството за популяризиране на ваксината срещу HPV, но нито правителството, нито Панди направиха връзка между двете.
През уикенда нейният пост и видеоклип предизвикаха дебат относно метода, използван за привличане на вниманието към сериозен проблем като рака на маточната шийка.
#PoonamPandey & #RakhiSawant joke about fake death incident in a leaked call recording https://t.co/Uh1EEPctfg pic.twitter.com/vvNBOUiLKK
— The Times Of India (@timesofindia) February 5, 2024
Макар че няколко души похвалиха кампанията в социалните мрежи за това, че е "шокирала" хората достатъчно, за да ги накара да се загрижат за болестта, мнозина я критикуваха за безчувственост към борещите се с рака или към хората, загубили членове на семейството си от това заболяване.
"Смъртта не е шега", пише един от потребителите на X (бивш Twitter), а друг, който е загубил баща си от рак, когато е бил дете, казва, че намира кампанията за притеснителна, тъй като тя връща трудни спомени.
Някои критикуваха и медиите, че са съобщили за смъртта на Панди, без да проверят новината.
"Смъртта на Пунам Панди беше последвана от смъртта на индийските медии. Без проверка, без проверка на фактите... Нищо от това нямаше значение. Днес тя се върна към живота. Не мога да кажа същото за нашата журналистика", пише един от потребителите в X.
Някои журналисти обаче защитиха решението си, като казаха, че то е било споделено от "официалния акаунт на актьора в Instagram".
В събота Schbang - агенцията за социални медии, отговорна за създаването на кампанията - се извини на онези, които са били "предизвикани" от кампанията.
"Действията ни бяха продиктувани от една-единствена мисия - да повишим осведомеността за рака на маточната шийка", се казва в изявлението на агенцията, като в същото време се споделят и статистически данни, свързани с разпространението на заболяването в Индия.
Тя също така заяви, че майката на Панди се е борила с рака и че тя "разбира значението на превенцията и критичността на информираността, особено когато има налична ваксина".
Но отзвукът от кампанията все още не е отшумял.
Тя накара хората да се запитат дали е редно ефективността да надделява над етиката, когато става въпрос за създаване на "вирусни" кампании като тази. Някои също така попитаха кой е отговорен за определянето на тези стандарти - дали рекламодателите, медиите или зрителите?
* Видеото е архивно!
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!