В ъв водите на Червено море - един от най-важните морски пътища в света - назряват проблеми. За това предупреждава Sky News.
Към момента два кораба, на които се намират и български моряци, са похитени съвременните пирати.
Членовете на йеменските бунтовници хуси засилиха атаките срещу кораби, за да покажат подкрепата си за “Хамас” в конфликта му с Израел. Това накара някои от най-големите компании в света - включително корабния гигант Maersk и петролната компания BP - да спрат плаванията през Червено море. Маршрутът се използва от кораби за достъп до Суецкия канал на Египет - основен пряк път, свързващ Средиземно море и Южна и Източна Азия, без да е необходимо да пътувате из Африка.
Иран работи да освободи японския кораб с българи
Кои са хусите?
Хусите - официално известни като "Божиите опори" или "Ансар Аллах" на арабски - са група ислямистки бунтовници, базирани в Западен Йемен. Групата се формира през 90-те години на миналия век като движение за насърчаване на правата на шиите и племето хуси, от което групата получава името си. Тя се противопоставя на влиянието на САЩ и Израел в Близкия изток - с лозунга си, съдържащ думите "смърт за Америка", "смърт за Израел" и "проклятие за евреите".
The United States just said it will lead a group of 10 navies from different countries to take action against the Houthis in Yemen. It seems like the Houthis decided to let others take care of their children. The U.S. Navy is on its way. pic.twitter.com/BMe0MaWY2S
— Ati Maan (@ateeqmughal735) December 19, 2023
Подкрепяна от Иран и в съюз с други ислямистки групи в региона като “Хамас” и “Хизбула”, тя също така обвини Саудитска Арабия в "заговор" със САЩ.
Смъртта на основателя на групировката, Хюсеин ал Хути, предизвика гражданска война - бунтът на хусите - през 2004 г. Групата, сега ръководена от брат му Абдул-Малик ал Хути, също участва в йеменската революция през 2011 г., като спечели още територии. Оттогава тя разшири зоната си на влияние и контролира голяма част от западното крайбрежие на Йемен до протока Баб ал Мандеб - входа на Червено море.
Товарен кораб под либерийски флаг се запали в Червено море
Защо атакуват кораби в Червено море?
Хусите атакуват кораби в Червено море в отговор на войната между Израел и Газа. Групата, която подкрепя “Хамас”, се зарече да атакува кораби, за които смята, че се насочват към и от Израел.
#Houthi e #MarRosso: qualche breve considerazione per @Machiavelli_it - Center for Political and Strategic Studies
— Guglielmo Picchi 🇮🇹🇬🇧 (@guglielmopicchi) December 19, 2023
The Houthis and the Red Sea: exploiting the Gaza-Israel War. https://t.co/tHdtcExu0G
via @LinkedIn
През последните седмици тя атакува няколко кораба с дронове, ракети и в някои случаи използва хеликоптери, за да качи бойци на търговските кораби.
Такъв беше случаят, когато бойци от групировката превзеха товарния кораб Galaxy Leader през ноември.
Бунтовниците също поеха отговорност за нападението срещу два кораба - притежавания от Норвегия - Swan Atlantic и плаващия под флага на Панама MSC Clara - с помощта на дронове. В понеделник Морските търговски операции на Обединеното кралство (UKMTO) отбелязаха нападение срещу поне един британски кораб край пристанището на Мока в Йемен.
Хусите атакуваха търговски танкер, крилата ракета е предизвикала пожар и щети
Оказаха ли влияние атаките?
С увеличаването на атаките в региона редица компании са отклонили кораби от района. Петролният гигант BP обяви в понеделник, че е спрял корабоплаването през Червено море в резултат на атаките, посочвайки безопасността на екипажите и корабите като основна причина за това. BP последва стъпките на корабните гиганти Maersk, базираната в Швейцария MSC и френската група CMA CGM, избягвайки района. Evergreen, огромна китайска корабна компания, също обяви, че временно е спряла услугите за внос и износ в Израел до второ нареждане, позовавайки се на риск за сигурността, в допълнение към спирането на пътуванията през Суецкия канал. Базираната в Норвегия петролна танкерна група Frontline заяви, че нейните кораби засега ще избягват преминаването през Червено море и Аденския залив.
Отвлеченият кораб "Галакси Лийдър": Йеменските бунтовници отварят врати за посетители
Какво означава всичко това?
Около 15% от световния корабен трафик преминава през Суецкия канал, най-краткият корабен маршрут между Европа и Азия. Експертите изчисляват, че избягването на Червено море добавя около 10 дни към пътуването от Азия до Северна Европа и Източното Средиземноморие - което представлява увеличение от близо една трета. През 2021 г. корабът Ever Given заседна в Суецкия канал, блокирайки десетки кораби, превозващи продукти, вариращи от мобилни телефони до дизайнерски стоки, за шест дни.
The US established a multinational force against Houthi attacks in the Red Sea.#Houthis #USA #RedSea https://t.co/hkuhanmhX9
— Al Bawaba News (@AlBawabaEnglish) December 19, 2023
Експертите не очакват смущения в същия мащаб.
Ситуацията в Червено море обаче е друго главоболие за Запада. САЩ са разположили разрушител в региона, докато Обединеното кралство изпрати военния кораб на Кралския флот HMS Diamond в региона преди две седмици.
През уикенда стана ясно, че корабът е свалил дрон в Червено море, който е смятан за заплаха.
Министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин, говорейки по време на посещение в Израел в понеделник, каза, че Вашингтон изгражда коалиция за справяне със заплахата от хусите. Той посочи, че министрите на отбраната от региона и извън него ще проведат виртуални разговори по въпроса във вторник (19.12.2023 г.).
Норвегия заяви, че е готова да предостави военноморски офицери, докато други държави от НАТО заявиха, че са готови да обмислят подкрепа.
Освен това пазарът на морско застраховане в Лондон разшири зоната в Червено море, която счита за високорискова на фона на скока на атаките срещу търговски кораби, според изявление, публикувано по-рано в понеделник.
Red Sea crisis: Watch for Iran stepping up coordinated anti Western activities through proxies such as Houthis, Hezbollah, Hamas & others - now especially others. Also note increased social media/internet activities. Consequences aren’t good IMHO. https://t.co/oQ7hHsrtlJ
— Dante #FBPE (@clarendonriser) December 19, 2023
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!