Р едица световни институции, включително големи банки, медии и авиокомпании, съобщиха, че са били засегнати от масово прекъсване на информационните технологии.
Сериозните смущения в IT системите засегнаха и Нова Броудкастинг Груп.
Предварително поднасяме извинение на зрителите, в случай че са били засегнати части от нашите телевизионни програми.
Microsoft казва, че „основната причина“ за глобалния срив е коригирана
Microsoft казва, че „основната причина“ за масовото прекъсване на ИТ е била коригирана за нейните приложения, но „остатъчното въздействие“ продължава да засяга някои услуги.
По-рано компанията каза, че проблемът се дължи на "актуализация от софтуерна платформа на трета страна" - която сега е потвърдена като Crowdstrike.
В официална актуализация на услугата Microsoft 365, публикувана в X по-рано през деня, се казва, че компанията разследва проблем, който оказва влияние върху способността на потребителите да имат достъп до различни приложения и услуги на Microsoft 365.
По-рано бе съобщено, че компания за киберсигурност, наречена Crowdstrike, която произвежда антивирусен софтуер, е издала софтуерна актуализация, която се е объркала ужасно и блокира устройствата с Windows - предизвиквайки така наречения "син екран на смъртта" на персонални компютри, съобщи ВВС.
В публикация на уебсайта си Crowdstrike каза: „Crowdstrike е наясно с доклади за сривове на Windows, свързани със сензора Falcon.“
Microsoft предупреди за „сериозно влошаване“ на своите услуги, но добави, че редица от продуктите й са възстановени.
Сред все още засегнатите услуги е Microsoft Teams, в които потребителите може да нямат достъп до групови чатове. Microsoft Purview, центърът за администриране на Microsoft 365, Microsoft Fabric и PowerBI все още са засегнати, каза компанията.
Коментирайки прекъсванията, Microsoft каза:
„Продължаваме да напредваме в усилията си за смекчаване на засегнатите приложения и услуги на Microsoft 365. Все още очакваме потребителите да видят резултат, докато се занимаваме с остатъчното въздействие.“
Шефът на Tesla и X Илон Мъск се опита да го обобщи по-накратко.
„Най-големият IT провал досега“, казва той.
Американският щат Аляска предупреди, че службите за спешна помощ са засегнати, а има съобщения и за Лондонската фондова борса, която също е засегната.
Особено тежко е засегната Австралия, където полетите са преустановени, в супермаркетите е настъпил хаос на касите, а телевизионните мрежи са останали в затруднено положение в ефир, тъй като рекламите, графиките и компютрите са отказали да работят.
Ройтерс се позовава на източници, според които Лондонската фондова борса е претърпяла срив, докато официални лица от Аляска заявиха, че много центрове за спешни повиквания, които не са за спешни случаи, не работят правилно.
Междувременно на летището в Сидни данните от информационните табла изчезнаха. На пътниците бе обяснено, че имат проблем със системите на Microsoft. Авиокомпания съобщи на пътниците си, че полетите са „напълно спрени“.
Потребителите на социалните мрежи съобщиха за опашки в австралийски магазини, където системите за плащане не работят, а телекомуникационната компания Telstra също съобщи за проблеми.
Най-големият доставчик в страната заяви, че обажданията до неговите центрове за връзка със службите за спешна помощ не са засегнати, но че работи с щатските служби за спешна помощ, които може да са били засегнати.
Най-големият контейнерен терминал в Полша, Baltic Hub в северния град Гданск, е една от големите компании със засегната инфраструктура.
„Имаме удоволствието да ви информираме, че в Baltic Hub се борим с прекъсване на глобалната операционна система на Microsoft, което възпрепятства операциите на терминала“, казва компанията.
Baltic Hub помоли компаниите да не изпращат контейнери на пристанището. Хъбът започна работа през 2007 г. и има капацитет да обработва до 2,9 милиона контейнера годишно.
American Airlines, която е най-голямата в света по брой пътници, казва на BBC, че не е разрешено излитане на нито един полет и че е в контакт с всички полети, които в момента са във въздуха.
В него се казва, че ИТ проблемите се дължат на „технически проблем с Crowdstrike, който засяга множество оператори“.
Авиокомпанията казва, че работи с фирмата за ИТ сигурност, за да отстрани проблема възможно най-бързо. Авиокомпанията превозва средно 578 000 пътници на ден.
Както германската авиокомпания Lufthansa, така и SAS Airline, базирана в Скандинавия, са последните авиокомпании, които съобщават за прекъсване.
Lufthansa казва, че в момента извличането на резервации от компанията може да е ограничено, но се работи по решение.
И SAS казва, че услугите му са напълно работещи, но "технически проблеми" влияят на механизма за резервации.
Летище Прага също е засегнато от прекъсването на системата за чекиране и казва, че някои заминавания от чешката столица се забавят.
Германската авиокомпания Eurowings също съобщава, че нейната онлайн регистрация в момента не работи.
А в Северна Ирландия международното летище в Белфаст казва, че прекъсването се отразява на летището, но полетите продължават да работят.
Най-голямото летище в Швейцария в Цюрих също казва, че самолетите нямат право да кацат.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!